Zukima Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 hei! jeg hadde tenkt til å bygge en gaming computer og derfor lurte jeg på om jeg er nødt til å ha to skjermkort til bruk av en enkelt skjerm? hadde tenkt til å bruke en tv skjerm så hadde vært fint med hdmi viss jeg trenger to stykker eller bare en vil jeg gjerne ha noen tips på hva jeg burde kjøpe som ikke er alt for dyrt. takk. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Morn du! Har et 3 år gammelt (eller 2 ekke sikker) ati radeon 4800 hd seires, og det klarer alle spillene på max bortsett fra black ops og far cry 2, så en godt skjermkort burde klare det helt fint! Kommer sikkert et bedre svar senere Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Morn du! Har et 3 år gammelt (eller 2 ekke sikker) ati radeon 4800 hd seires, og det klarer alle spillene på max bortsett fra black ops og far cry 2, så en godt skjermkort burde klare det helt fint! Kommer sikkert et bedre svar senere ok, men for 2 skjermkort må de begge være SLi elns? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 SLi er NV sin "teknologi" for 2 skjermkort. ATi har CrossFire. Førstnevnte er skattebelagt hvor HK produsenten må ut med 30000 USD for en sertifisering av HK modellen og deretter 5 USD PER hovedkort solgt til Nvidia. Disse kostnadene overføres til kjøper og derfor koster hovedkort med SLi mer enn de uten. ATi derimot er det annerledes, så lenge du har 2x PCI-E porter og de ikke er sabotert (Nvidia nForce saboterer med å skru av kommunikasjonen mellom PCI-E portene om det oppdages ett annet skjermkort enn Nvidia i sporet.) så funker CrossFire på uansett hovedkort og brikkesett. En veldig åpen standard sånn sett. Uansett, svaret på din post er at nei, du klarer deg brillefint med kun ett kort, men er fancy å ha eid ett 2 eller 3 spann. Personlig har jeg 3 GPUer i min maskin, siden jeg hadde lyst til å prøve det. Skal du handle så må du undersøke først at systemet ditt takler det, det vil si at strømforsyningen er kraftig nok og at du har ett hovedkort som støtter det. Deretter kan du nesten velge å vrake, stort sett alle kort utenom de aller billigste budsjettmodellene kan kjøres i 2 spann. (Det vil si 2 kort.) Men er fortsatt bedre å handle ett enkelt kort som er kraftigere da det er noen små problemer her og der med å bruke flere skjermkort, da spesielt skalering som ikke alltid er garantert og da kan du sitte der med ett spill som kun kan kjøre på en GPU eller ett gammelt spill som flimrer og er kullsvart fordi det ikke liker å bli kjørt av flere skjermkort. Så for å forvirre deg skikkelig, det er også mulig å ha flere skjermkort i maskinen uten å kjøre dem i SLi eller CrossFire. Riktignok er grunnen til dette om du ønsker å ha flere skjermer, da mest populært som en skrivebordsløsning, men funker i enkelte spill. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Vil fraråde deg sterkt å kjøpe to skjermkort til gaming. Kjøp heller et sterkere enn to svake. HD 6950 er ok å kjøre Crossfire med, men med svakere kort enn dette blir dette rent dumt. Da Crossfire/SLI ofte har problemer med spill, microstutter oppleves ofte, og screen tearing kommer så ofte at Vsync kan du egentlig bare kjøre på konstant. Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 SLi er NV sin "teknologi" for 2 skjermkort. ATi har CrossFire. Førstnevnte er skattebelagt hvor HK produsenten må ut med 30000 USD for en sertifisering av HK modellen og deretter 5 USD PER hovedkort solgt til Nvidia. Disse kostnadene overføres til kjøper og derfor koster hovedkort med SLi mer enn de uten. ATi derimot er det annerledes, så lenge du har 2x PCI-E porter og de ikke er sabotert (Nvidia nForce saboterer med å skru av kommunikasjonen mellom PCI-E portene om det oppdages ett annet skjermkort enn Nvidia i sporet.) så funker CrossFire på uansett hovedkort og brikkesett. En veldig åpen standard sånn sett. Uansett, svaret på din post er at nei, du klarer deg brillefint med kun ett kort, men er fancy å ha eid ett 2 eller 3 spann. Personlig har jeg 3 GPUer i min maskin, siden jeg hadde lyst til å prøve det. Skal du handle så må du undersøke først at systemet ditt takler det, det vil si at strømforsyningen er kraftig nok og at du har ett hovedkort som støtter det. Deretter kan du nesten velge å vrake, stort sett alle kort utenom de aller billigste budsjettmodellene kan kjøres i 2 spann. (Det vil si 2 kort.) Men er fortsatt bedre å handle ett enkelt kort som er kraftigere da det er noen små problemer her og der med å bruke flere skjermkort, da spesielt skalering som ikke alltid er garantert og da kan du sitte der med ett spill som kun kan kjøre på en GPU eller ett gammelt spill som flimrer og er kullsvart fordi det ikke liker å bli kjørt av flere skjermkort. Så for å forvirre deg skikkelig, det er også mulig å ha flere skjermkort i maskinen uten å kjøre dem i SLi eller CrossFire. Riktignok er grunnen til dette om du ønsker å ha flere skjermer, da mest populært som en skrivebordsløsning, men funker i enkelte spill. ok, takk Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Vil fraråde deg sterkt å kjøpe to skjermkort til gaming. Kjøp heller et sterkere enn to svake. HD 6950 er ok å kjøre Crossfire med, men med svakere kort enn dette blir dette rent dumt. Da Crossfire/SLI ofte har problemer med spill, microstutter oppleves ofte, og screen tearing kommer så ofte at Vsync kan du egentlig bare kjøre på konstant. så kan jeg spørre deg hva du anbefaler for et enkelt skjermkort? helst vanlig hdmi og god til gaming. Endret 10. mai 2011 av Zukima Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 GTX 560 Ti eller HD 6950 vil holde bra en god stund fremover. Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 GTX 560 Ti eller HD 6950 vil holde bra en god stund fremover. ok, er de skjermkort typene kompatible med allt? eller trenger jeg noe spesielt? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 GTX 560 Ti eller HD 6950 vil holde bra en god stund fremover. ok, er de skjermkort typene kompatible med allt? eller trenger jeg noe spesielt? Hva mener du? De vil kjøre alle spill som er ute nå på ganske høye innstillinger, noen få spill vil ikke få 60fps+ uten å gå litt ned. Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 GTX 560 Ti eller HD 6950 vil holde bra en god stund fremover. ok, er de skjermkort typene kompatible med allt? eller trenger jeg noe spesielt? Hva mener du? De vil kjøre alle spill som er ute nå på ganske høye innstillinger, noen få spill vil ikke få 60fps+ uten å gå litt ned. jeg mener passer det til de fleste HK eller CPU elns? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Alle skjermkort i dag kjører på PCI express x16. (nesten) Alle hovedkort har i dag minst et PCIe x16-spor. Om du har et eldre hovedkort med AGP, skal du bekymre deg, men da er det heller ikke vits med nytt skjermkort. Det eneste du må tenke på er at om du kjøper Nvidia-kort. Må du ha en Intel-prosessor for å kjøre to skjermkort sammen. CPU-messig må du også passe på at prosessoren passer i hovedkortet. Jeg vil anbefale deg å starte på "Hjelp til kjøp og salg av PC"-forumet som ligger her på diskusjon.no Les de første postene der, så kan du spørre om hjelp. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Eneste kompatible biten du MÅ passe på er rett og slett strømforsyningen din og kabler. I ferdigbygde maskiner som HP og Compaq etc er PSUen UNDERDIMENSJONERT og ergo vil ha problemer med ett high end skjermkort. I tilegg er problem nr 2 hvor mye FYSISK plass du har i kassa og da er det lengden du må tenke på. Disse målene er oppgitt i webbutikken sine specs også er det bare å måle. Ha 1-2 cm å gå på siden noen har kabeltilkoblingene i bakkant (Grøss og gru, forferdelig system.) og disse vil da også legge til lengden på kortet. Da igjen, er du "handig" nok kan du alltids fikse problem nr 2 med vinkelsliper. Endret 10. mai 2011 av 007CD Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Eneste kompatible biten du MÅ passe på er rett og slett strømforsyningen din og kabler. I ferdigbygde maskiner som HP og Compaq etc er PSUen UNDERDIMENSJONERT og ergo vil ha problemer med ett high end skjermkort. I tilegg er problem nr 2 hvor mye FYSISK plass du har i kassa og da er det lengden du må tenke på. Disse målene er oppgitt i webbutikken sine specs også er det bare å måle. Ha 1-2 cm å gå på siden noen har kabeltilkoblingene i bakkant (Grøss og gru, forferdelig system.) og disse vil da også legge til lengden på kortet. Da igjen, er du "handig" nok kan du alltids fikse problem nr 2 med vinkelsliper. hei igjen, tror du dette oppsette vil gå greit sammen? https://prisguiden.no/liste/124510 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Eneste jeg vil si at det er litt knot å bygge med kabinetter hvor hovedkortet ikke er montert på tradisjonellt vis i allefall. (Erfaring gjort fra byggingen av serveren som står i gangen.) Ellers er jeg ikke fan av Chieftec sine strømforsyninger og hadde valgt Corsair, selv har jeg riktignok Enermax men importert fra utlandet Lenke til kommentar
notalive Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Beklager off topic, men hvorfor har du importert strømforsyning fra utlandet? Pga. pris? Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Eneste jeg vil si at det er litt knot å bygge med kabinetter hvor hovedkortet ikke er montert på tradisjonellt vis i allefall. (Erfaring gjort fra byggingen av serveren som står i gangen.) Ellers er jeg ikke fan av Chieftec sine strømforsyninger og hadde valgt Corsair, selv har jeg riktignok Enermax men importert fra utlandet burde ikke være så mye vanskeligere enn å skru noen skruer? eller? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Eneste jeg vil si at det er litt knot å bygge med kabinetter hvor hovedkortet ikke er montert på tradisjonellt vis i allefall. (Erfaring gjort fra byggingen av serveren som står i gangen.) Ellers er jeg ikke fan av Chieftec sine strømforsyninger og hadde valgt Corsair, selv har jeg riktignok Enermax men importert fra utlandet burde ikke være så mye vanskeligere enn å skru noen skruer? eller? RV02 er et kjempekabinett å bygge i. Nok plass til å sette inn hovedkortet på. Det er noe knot med å installere PSU, men det fikser du nok lett. Bare pass på å sette inn harddiskene i buret først, så skal alt annet gå som fot i hose. Jeg bruker dette kabinettet selv, og kjølingen er kjempegod. Plassmessig har du plass til alle grafikkort ute nå. Inkludert HD 6990 Lenke til kommentar
Zukima Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Eneste jeg vil si at det er litt knot å bygge med kabinetter hvor hovedkortet ikke er montert på tradisjonellt vis i allefall. (Erfaring gjort fra byggingen av serveren som står i gangen.) Ellers er jeg ikke fan av Chieftec sine strømforsyninger og hadde valgt Corsair, selv har jeg riktignok Enermax men importert fra utlandet burde ikke være så mye vanskeligere enn å skru noen skruer? eller? RV02 er et kjempekabinett å bygge i. Nok plass til å sette inn hovedkortet på. Det er noe knot med å installere PSU, men det fikser du nok lett. Bare pass på å sette inn harddiskene i buret først, så skal alt annet gå som fot i hose. Jeg bruker dette kabinettet selv, og kjølingen er kjempegod. Plassmessig har du plass til alle grafikkort ute nå. Inkludert HD 6990 okey jeg bare lurte på en ting.. hvor stor forskjell gjør en SSD i forhold til en vanlig HDD? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 okey jeg bare lurte på en ting.. hvor stor forskjell gjør en SSD i forhold til en vanlig HDD? Du lurte vel på flere ting som har blitt svart nå? SSD mot HDD er natt og dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå