Gå til innhold

Ny maskin, eller oppgrader 3år gammel?

Anbefalte innlegg

Faktisk så fort at ytelsen til et 3 000 - 4 000 kr kort har blitt nådd av et kort til 1 500 - 2 000 kr en 6 - 9 mnd senere.

Det er ikke akkurat så veldig reelt idag.

Ta f.eks. ATi 4870x2, dette kortet kostet 4000+ den gang det kom for snart 3 år siden. Først når HD6950/70 ble introdusert fikk du ytelsen til halve prisen, altså +/- 2 og et halvt år. Så et kort varer langt lengre idag enn det gjorde for 10 år siden (noe jeg ikke ser helt relevansen i).

Dessuten snakket newman221 om at ingen pc-deler var mer fremtidsrettet enn andre.

Det er faktisk like reelt i dag, men utviklingen har alltid vært sprangvis (det kunne også for 10 år siden gå lang tid eller kort tid før pris for ytelse falt skikkelig) - dvs det kommer hopp i ytelse. ATI/AMD sine 4xxx serie var et slikt hopp - og i realiteten er både 5xxx og 6xxx videreføring av denne arkitekturen (evolusjon), med begrenset ytelsesøkning for hver ny versjon . Fermi (eller GTX 4xx/5xx) er på mange måter nVidia sitt hopp (selv om det ikke ble så stort som mange trodde).

4870x2 var også en ekstrem ytelse i forhold til pris. Ser vi på HD 4870 så ble den tatt igjen av HD 5770 (omtrent), og det omtrent til halve prisen.

4xxx serien ble også ekstremt aggressivt priset ved lansering - ikke minst fordi nVidia dominerte akkurat på den tida, samt at 4xxx faktisk var rimelig å produsere.

Med unntak av HD 4870x2 så er også toppkortene jevnt over overpriset i forhold til ytelse, slik sett har man som oftest mye igjen for å kjøpe 80 % ytelse ofte.

@Magics: To stk HD6850 i CF til 2 400 kr i sum yter bedre enn GTX 580. To stk HD6870 i CF er betydelig bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser litt på samme måte som dere her..

Vi vet prisene daler på utstyr, etter det kommer nytt som er bedre.

Hvor fort dette skjer avhenger jo av hvor mye som kommer ut.

Er det stille perioder så synker prisen saktere om det plutselig kommer ut masse konkurranse.

Ett lite teit spørsmål til..

Jeg har jo en Eizo S2431W skjerm. Denne betalte jeg vel 5500 eller noe rundt der, for 3 år siden.

Kan finne tekniske data på siden nevnt nedenfor her.

http://review.techworld.com/19-inch-and-bigger-lcds/201236/eizo-flexscan-s2431w-24in-flat-panel-display/?view=specs&intcmp=rv-ia-tb-3

Denne skjermen har 6ms responstid, går på 60hz maks.

Jeg har ikke hatt noen problemer med denne, den har virket utmerket.

Men nå kommer det inn ett mye bedre skjermkort. Som en gamer lurer jeg på om jeg skulle tatt meg bryet med å få tak i en 120hz skjerm, eller bare vente med det også.

så prisen på den anbefalte både her og hos flatpanelshd ligger på 2139 hos dustin.

https://prisguiden.no/produkt/127180/detaljer

Verdt det å kjøpe en slik? Eller vente med denne også? :)

ER DU BLITT GAL MANN???

Du bytter da ikke ut en skjerm med S-PVA-panel mot et råttent TN-panel. Det er jo rett og slett galskap, uansett hvordan du vrir og vender på problemstillinga.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding Bolson, det er godt å høre! :)

Dette kortet var jo ikke det dyreste, så om det skulle knipe kan man legge til ett til :)

Jeg ser litt på samme måte som dere her..

Vi vet prisene daler på utstyr, etter det kommer nytt som er bedre.

Hvor fort dette skjer avhenger jo av hvor mye som kommer ut.

Er det stille perioder så synker prisen saktere om det plutselig kommer ut masse konkurranse.

Ett lite teit spørsmål til..

Jeg har jo en Eizo S2431W skjerm. Denne betalte jeg vel 5500 eller noe rundt der, for 3 år siden.

Kan finne tekniske data på siden nevnt nedenfor her.

http://review.techworld.com/19-inch-and-bigger-lcds/201236/eizo-flexscan-s2431w-24in-flat-panel-display/?view=specs&intcmp=rv-ia-tb-3

Denne skjermen har 6ms responstid, går på 60hz maks.

Jeg har ikke hatt noen problemer med denne, den har virket utmerket.

Men nå kommer det inn ett mye bedre skjermkort. Som en gamer lurer jeg på om jeg skulle tatt meg bryet med å få tak i en 120hz skjerm, eller bare vente med det også.

så prisen på den anbefalte både her og hos flatpanelshd ligger på 2139 hos dustin.

https://prisguiden.no/produkt/127180/detaljer

Verdt det å kjøpe en slik? Eller vente med denne også? :)

ER DU BLITT GAL MANN???

Du bytter da ikke ut en skjerm med S-PVA-panel mot et råttent TN-panel. Det er jo rett og slett galskap, uansett hvordan du vrir og vender på problemstillinga.

Haha Newman.

Gal kanskje, uvitende ja.

Er ikke så kjent med s-pva/tn og andre tekniske standarder på skjerm, burde kanskje satt meg inn i dette.

Poenget her var å anskaffe en skjerm til gaming, jeg kaster jo ikke den jeg har allrede, den var relativt dyr, å virker utmerket idag! :)

Men jeg venter til jeg får prøvd ut kortet, jeg tror ikke jeg kommer til å oppleve noen særlig problematikk med denne skjermen.

Lenke til kommentar

-

Yeah! Da har jeg fått prøvd ut maskinen med det nye kortet i.

virker som den er en del kraftigere på skjem-fronten nå! :)

Kjører fint modern war 2, gothic4 og dragon age2 på maks innstillinger. Dette er kun de jeg har prøvd som lå i nærheten av pulten min :)

Kan ikke si støyen i maskinen gikk opp så veldig heller.

Overklokket prosessoren fra 3ghz til 3.6ghz.

Den ligger nå på en temperatur på 60grader celcius etter en stund med tung drift.

Rundt 40-42 på "idle" temperatur.

Det er vel ikke alt for ille.

Eller?

Takker for alle gode svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...