Gå til innhold

Ny maskin, eller oppgrader 3år gammel?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser det er mange slike tråder rundt her, så føles nesten litt feil å starte en ny..

Føler min skiller seg litt ut.

Jeg har en helt grei maskin her nå.

Denne brukte jeg en del tid på når jeg satt den opp.. Den har virket ganske så bra.

Satt store krav til stillhet ved innkjøp av alle deler til denne, å maskinen har ca vært lydløs i bruk. Det har vært veldig behagelig.

Slik så listen ca ca ut ved anskaffelse av maskinen. : https://prisguiden.no/liste/70374

Problemet mitt er nå at den ikke lenger gå så bra på nyere spill.. Det blir dårlig flyt.. loading går sent..

Jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe en ssd disk og ett nytt skjermkort, så vente litt til før jeg kjøper nytt av resten.

Eller om jeg skal kjøpe meg en maskin tilsvarende eller lik komplett sin extreme gamer: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10427

Jeg vil nok sette den sammen selv, men frister prøve vedlikeholdsfri vannkjøling, for å holde temperatur og støy nede.

Jeg har ikke holdt noen kunnskaper oppe på hardware de siste 3 årene, å før det så har det kun vært sporadisk interesse ved nyanskaffelser. Så min kunnskap er dessverre begrenset.

Jeg har ingen fastsatt grense for pris, men extreme gamer fra komplett ligger vel i øverste skiktet av hva jeg ønsker bruke.

På en måte ønsker jeg ha en maskin som klarer kjøre alt som kommer av spill.

For å nevne noen.. Diablo III, elderscrolls Skyrim. Duke nukem forever!(om ever skjer)

Ellers dupper jeg ofte innom de nyeste "store" onlinespillene for å prøve dem.

Ønsker da å kunne kjøre disse spillene på meget bra grafikk.

Hvem liker vel lagg?

Min skjerm er vel bra, den kostet i allefall nok når jeg kjøpte den, men spørs om det er en "gaming-skjerm"?

Noen som har noen ideer om hva som burde være lurest her?

Jeg kan vel teknisk sett slenge inn ett dyrt og bra skjermkort i boksen nå, å få en ganske grei forbedring under spill, om jeg har forstått rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Du har forsatt en relativt kurrant pc, oppgrader du med et nyere skjermkort vil du kunne få et relativt greit ytelsebump. Vil likevel anbefale og styre unna de heftigste skjermkortene, da disse kan bli bottlenecket av CPU. En billig men bra oppgradering ville vært 6870 på tilbud hos dustinhome.

CPU vil henge med i de fleste spill forsatt idag, så lenge spillet er spesielt kjent for å ta nytte av flere enn 2 kjerner, da faller den litt etter.

Pr. dags dato er listen av disse spillene realtivt kort.

SSD gir jo ikke noe direkte ytelse, utenom raskere responstid ved start av program, oppstart av OS osv.

Hvorvidt du vil investere i det nå, eller vente til det blir billigere pr. GB, er egentlig et fett og alt etter om det er noe du ønsker å bruker penger på.

Skjermen har iallefall ikke jeg noe å utsette på og holder nok et nivå som ligger på skjermene i 2000-klassen idag.

Angående disse vedlikeholdsfri vannkjølingene så er disse oppskrytt til fordel for gode luftkjølere (som du allerede har) og det er få grunner (uten om plass) til å ikke forsette med det.

Lenke til kommentar

BF:BC2 kjører vel rimelig dårlig på en tokjerner, og jeg vil ikke tro BF3 blir noe særlig bedre...

Men angående oppgradering: kjøper du et HD 6870 som nevnt tidligere vil du få litt mer enn dobbelt så god ytelse grafikkmessig, så da kan du skru opp grafikkinnstillingene en del.

En SSD vil gjøre ting en del raskere i vanlig bruk, deriblant loading. Men ikke forvent noen forbedring når du først er inne i spillet.

Om du først skal oppgradere prosessor. Er det like greit å bytte hovedkort, CPU og RAM i samme slengen. Jeg ser du har 4GB DDR2-RAM nå, og det holder fortsatt bra til gaming.

"Problemet" ditt er at du har en veldig balansert rigg, og for å få en oppgradering må du bytte veldig mye av innmaten din. I dataverdenen nå begynner de fleste å gå over til en firekjerner, og selv om din tokjerner er en av de beste som er laget hjelper det lite når flere og flere spill beveger seg opp på firekjernere.

Av prosessorer som kan være å vurdere for deg blir vel en i5-2500k + et P67-hovedkort + RAM. Da ender du opp på 4000 kr + 1300-2000 på grafikkort avhengig av hva du ønsker å bruke.

En SSD vil koste deg 900-1000 kr for en 64GB.

Lenke til kommentar

PC'n din er klar for en moderat overklokk, iogmed at du har en E8400 cpu og en god luftkjøler. Kan nok jekke opp cpu-hastighet 500-800mhz uten å tukle med støynivå. Ellers kan et skjermkort i 6870-klassen være en grei og enkel oppgradering.

Skal du ha mer ytelse enn det, må både hovedkort, cpu, ram og skjermkort byttes ut, og mest sannsynlig også kjølern, siden den mest sannsynlig ikke har 1155-feste (kanskje det kan kjøpes festebraketter løst..?). Uansett blir det en ganske dyr oppgradering, uten de helt store ytelsesforbedringene.

Prøv å overklokk cpu først og smell på et nytt skjermkort, og se om du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for alle svar! dere er effektive! :thumbup:

Jeg er ikke så misfornøyd med pcen min egentlig nei.. Bare når den ikke presterer i ny-anskaffede spill.

Er litt biased mot Nvidia, men har kjørt på ATI før, uten større problemer.

Om jeg har forstått crossfire rett, så kan jeg ha 2x skjermkort på dette hovedkortet. Vil dette virke på samme måten som sli?

Har også lest dere har nevnt det er en del spill som ikke skalerer så bra mot dette ennå.

Jeg tror jeg må ut å surfe litt på skjermkort da.

Spørs om jeg ikke venter litt med en total-oppgradering.

Så det ble nevnt det kom en del nye greier fremover :) ( det gjør det vel alltid men )

Kortet jeg har nå er jeg ganske fornøyd med egentlig, med tanke på støy. Det kommer litt lyd fra maskinen nå, men nå har den stått på i 3år ca, konstant.. Uten å bytte noen vifter.. Så det ikke så galt!

newman221 skrev (På 10.5.2011 den 11.17):

PC'n din er klar for en moderat overklokk, iogmed at du har en E8400 cpu og en god luftkjøler. Kan nok jekke opp cpu-hastighet 500-800mhz uten å tukle med støynivå. Ellers kan et skjermkort i 6870-klassen være en grei og enkel oppgradering.

Skal du ha mer ytelse enn det, må både hovedkort, cpu, ram og skjermkort byttes ut, og mest sannsynlig også kjølern, siden den mest sannsynlig ikke har 1155-feste (kanskje det kan kjøpes festebraketter løst..?). Uansett blir det en ganske dyr oppgradering, uten de helt store ytelsesforbedringene.

Prøv å overklokk cpu først og smell på et nytt skjermkort, og se om du blir fornøyd.

Klokking har jeg ikke gjort mye av, tror jeg gjorde en test når jeg fikk satt sammen denne jeg har.

Men med liten suksess. Kan vel være verdt ta en ny sjekk tenker jeg! :)

Lenke til kommentar

Sett på litt alternativer.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=621999 GTX 580, kort som kan brukes på nytt når resten av maskinen oppgraderes/byttes ut.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622807 Litt mer økonomisk variant.. holder nok litt, ikke sååå rått som det over.

Også en god forkjemper for en plass i mitt pc-palass :phttp://www.dustinhome.no/pd_5010548986.aspx Foreslått av IT-Henrik, takk for det! :)

Ser ut som det heller mot sistnevnte, eller første.. Nr2 er vel teknisk sett bedre kort en 6870, men en del dyrere..

Noen som har noen andre gode forslag?

Håper på å få bestilt noe idag :) så har jeg det før helgen! YAY!

Lenke til kommentar

Hei magicz

ikke for å kuppe denne tråden din..

men er i samme dillemma selv.

Bare et raskt spørsmål.

vil et hd6870 være raskt nok for å maxe ut min maskin også(se signatur for spec)bruker 24¨skjerm, spiller DCS black shark der det til tider går tungt.

Lenke til kommentar

Jeg har et ATi 5850 med en 24" 1920x1200-oppløsning, og ikke møtt på et spill siste tiden der jeg ikke kan skru alt på maks. Av spill jeg har testet er Portal2, Need for Speed Hot Pursuit, Black Ops, Splinter Cell Conviction, Bulletstorm, og selvfølgelig Back to the Future og Crysis 2.

Ingen av spillene er direkte krevende, men spill idag syns jeg er ganske slappe på systemkrav (takket være ps3 og xbox).

Specs står i signaturfelt

Lenke til kommentar
  arni90 skrev (På 10.5.2011 den 17.11):

GTX 560 Ti er ca 10% raskere sammenlagt for øyeblikket mot HD 6870.

GTX 580 er ca 25% raskere enn GTX 560 Ti. 35-40% raskere enn HD 6870.

Sånn for å sette ting i perspektiv...

Hva syntes dere, verdt å kjøpe ett 580 nå, eller vente for så å kjøpe ett nyere kort senere?

Ser foreksmpel radeon HD 6990 scorer svært bra på tester.

Er litt skeptisk her, om det tar meg 9mnd-12mnd før jeg velger oppgradere, så er nok 580 fortsatt ett greit kort, men kanskje falt såpass at det ikke passer inn i en eventuell ny maskin. Da virker det litt dumt å putte såpass inn i det nå.

Noen som har litt oversikt over hva som kommer av ny teknologi på denne fronten?

Lenke til kommentar
  newman221 skrev (På 10.5.2011 den 19.25):

Jeg har et ATi 5850 med en 24" 1920x1200-oppløsning, og ikke møtt på et spill siste tiden der jeg ikke kan skru alt på maks. Av spill jeg har testet er Portal2, Need for Speed Hot Pursuit, Black Ops, Splinter Cell Conviction, Bulletstorm, og selvfølgelig Back to the Future og Crysis 2.

Ingen av spillene er direkte krevende, men spill idag syns jeg er ganske slappe på systemkrav (takket være ps3 og xbox).

Specs står i signaturfelt

Tror du har rett der newman. konsollene gjør at pc-versjonene ikke er så bra som de kunne ha vært.

Godt å vite hvordan 5850 presterer, det gjør det lettere å se opp imot andre kort og hvordan andre kort som får ca lik score som 5850 gjør det :)

Endret av Magicz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
  arni90 skrev (På 10.5.2011 den 17.11):

GTX 560 Ti er ca 10% raskere sammenlagt for øyeblikket mot HD 6870.

GTX 580 er ca 25% raskere enn GTX 560 Ti. 35-40% raskere enn HD 6870.

Sånn for å sette ting i perspektiv...

Men igjen, GTX 580 har fullt mulig for å bottlnecke en dual core, les f.eks:

Sitat
On 3DMark Vantage I score P20,000ish with my Phenom II X4 @ 3.7ghz and 2 6870's in CF with a CPU score of 13,500ish and a GPU score of 24,000ish.

Now, with a faster CPU say a Core i7 965 @ 3.7ghz I would have a P26,500 with a GPU score of 27,800.

So you can see my CPU is bottle necking my cards down from a 27,800 to a 24,000. Even though this is a synthetic benchmark the numbers don't lie and pretty much explain where the bottleneck is coming from.

Det største minuset med 6870 kortet er at det ikke er særlig fremtidsrettet.

Står egentlig mellom og velge et helt helt kurrant kort til dagens spill, med "dårlige" fremtidsutsikter.

eller bruker mer penger på et kort som CPU kan være en bottleneck for, men med "bedre" fremtidsutsikter.

Lenke til kommentar
  IT-henrik skrev (På 10.5.2011 den 21.13):

Vis skjult innhold

Det største minuset med 6870 kortet er at det ikke er særlig fremtidsrettet.

Står egentlig mellom og velge et helt helt kurrant kort til dagens spill, med "dårlige" fremtidsutsikter.

eller bruker mer penger på et kort som CPU kan være en bottleneck for, men med "bedre" fremtidsutsikter.

HD 6870 vil kjøre de fleste av dagens spill på maks grafikk. Morgendagens spill må du skru litt ned på, men du vil absolutt takle dem.

Lenke til kommentar

Ingen pc-deler har "bedre" fremtidsutsikter enn andre... Tingen her er at noen vurderer å kjøpe et nVidia GTX580 til 3600kr, mens ATi sitt 6870 koster 1229kr... Det er faktisk TRE ganger så mye. For "litt" mer ytelse... Hadde det ikke vært mer fremtidsrettet å faktisk bytte skjermkort tre ganger så ofte, enn å kjøpe ett overprisa kort hvert tredje år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
  newman221 skrev (På 11.5.2011 den 7.49):

Ingen pc-deler har "bedre" fremtidsutsikter enn andre... Tingen her er at noen vurderer å kjøpe et nVidia GTX580 til 3600kr, mens ATi sitt 6870 koster 1229kr... Det er faktisk TRE ganger så mye. For "litt" mer ytelse... Hadde det ikke vært mer fremtidsrettet å faktisk bytte skjermkort tre ganger så ofte, enn å kjøpe ett overprisa kort hvert tredje år?

Jo selvfølgelig er det noen pc-deler som er mer fremtidsrettet enn andre.

I ditt eksempel generaliserer du det veldig og det forutsetter en hel del.

Lenke til kommentar
  IT-henrik skrev (På 11.5.2011 den 8.12):
  newman221 skrev (På 11.5.2011 den 7.49):

Jo selvfølgelig er det noen pc-deler som er mer fremtidsrettet enn andre.

I ditt eksempel generaliserer du det veldig og det forutsetter en hel del.

Synes ikke han generaliserer særlig mye - for oss som har skrudd PC-er i omtrent et par tiår så har vi oppdaget dette stadig vekk. Særlig på skjermkortfronten har vi hatt en periode der prisen for en gitt ytelse har blitt redusert særdeles fort. Faktisk så fort at ytelsen til et 3 000 - 4 000 kr kort har blitt nådd av et kort til 1 500 - 2 000 kr en 6 - 9 mnd senere.

Så når det gjelder trådstarter sitt utgangspunkt vil det ikke forundre meg om på det tidspunktet han skal oppgradere hele vil kunne kjøpe et kort med bedre ytelse enn GTX 580 for under halve prisen av GTX 580 koster i dag.

Nå er jeg ikke av de som spiller mye, men jeg bytter skjermkort ca hvert 1,5 til annet år (til ca 1 500 - 2 000 kr), mens resten av riggen holder ofte i 3 til 4 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
  Sitat
Faktisk så fort at ytelsen til et 3 000 - 4 000 kr kort har blitt nådd av et kort til 1 500 - 2 000 kr en 6 - 9 mnd senere.

Det er ikke akkurat så veldig reelt idag.

Ta f.eks. ATi 4870x2, dette kortet kostet 4000+ den gang det kom for snart 3 år siden. Først når HD6950/70 ble introdusert fikk du ytelsen til halve prisen, altså +/- 2 og et halvt år. Så et kort varer langt lengre idag enn det gjorde for 10 år siden (noe jeg ikke ser helt relevansen i).

Dessuten snakket newman221 om at ingen pc-deler var mer fremtidsrettet enn andre.

Lenke til kommentar

Jeg ser litt på samme måte som dere her..

Vi vet prisene daler på utstyr, etter det kommer nytt som er bedre.

Hvor fort dette skjer avhenger jo av hvor mye som kommer ut.

Er det stille perioder så synker prisen saktere om det plutselig kommer ut masse konkurranse.

Ett lite teit spørsmål til..

Jeg har jo en Eizo S2431W skjerm. Denne betalte jeg vel 5500 eller noe rundt der, for 3 år siden.

Kan finne tekniske data på siden nevnt nedenfor her.

http://review.techworld.com/19-inch-and-bigger-lcds/201236/eizo-flexscan-s2431w-24in-flat-panel-display/?view=specs&intcmp=rv-ia-tb-3

Denne skjermen har 6ms responstid, går på 60hz maks.

Jeg har ikke hatt noen problemer med denne, den har virket utmerket.

Men nå kommer det inn ett mye bedre skjermkort. Som en gamer lurer jeg på om jeg skulle tatt meg bryet med å få tak i en 120hz skjerm, eller bare vente med det også.

så prisen på den anbefalte både her og hos flatpanelshd ligger på 2139 hos dustin.

https://prisguiden.no/produkt/127180/detaljer

Verdt det å kjøpe en slik? Eller vente med denne også? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...