Makky Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Selger et par saker på finn.no om dagen, og får mange artige mail, som enten er på dårlig engelsk eller oversatt med google translate. Typiske "scam"-mail. De vil alltid bruke Paypal, hvordan svindler de egentlig via Paypal? Og hvis de overfører direkte til et kontonr, kan de fortsatt "svindle"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Skrev om noe lignende i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1314629&st=0&p=17174962entry17174962 Ikke at det ble noe brakkhit, men det står jo noe grei info iallefall :-) Lenke til kommentar
Makky Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Lurer mest på hvordan de faktisk kan svindle gjennom Paypal. Trodde Paypal faktisk var ganske store og at man skulle være beskyttet. Den ene "personen" vil ha "banking details", hvis han overfører til en konto, noe vedkommende sikkert ikke gjør, men kan han da fortsatt svindle? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Vanligvis betaler de med en sjekk på et større beløp enn det de skal betale. Diferansen ber de om å få overført til seg. Dette også selv om de nevner Paypal, til konto e.l.. Det ender alltid opp med "Bank draft". Selger går i banken med sjekken og får den satt inn på konto med forbehold. Sjekken sendes til utlandet for at betalers bank/konto skal kunne belastes. Selger sender varen og overfører diferansen mellom salg/forsendelse og motatt beløp. Sjekken kommer i retur som falsk og selgers konto belastes for hele beløpet. 2 Lenke til kommentar
Makky Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Aha Men hvis man ikke sender varen før man faktisk ser at pengene er på konto, da mener jeg bank og ikke paypal, så er det vel vanskelig å "tape"? Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Fått en del sånne jeg og , skriver tilbake suck my big flappy **** Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Vanligvis betaler de med en sjekk på et større beløp enn det de skal betale. Diferansen ber de om å få overført til seg. Dette også selv om de nevner Paypal, til konto e.l.. Det ender alltid opp med "Bank draft". Selger går i banken med sjekken og får den satt inn på konto med forbehold. Sjekken sendes til utlandet for at betalers bank/konto skal kunne belastes. Selger sender varen og overfører diferansen mellom salg/forsendelse og motatt beløp. Sjekken kommer i retur som falsk og selgers konto belastes for hele beløpet. Dette er akkurat det som skjer. Det "farlige" her er nettop det at ved midnre du har god peil på hvordan bankene opererer så ser det nettop ut som du har pengene på konto - og da tenker de fleste "jaja, pengene er på konto så nå kan vel ingenting gå galt uansett". -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Aha Men hvis man ikke sender varen før man faktisk ser at pengene er på konto, da mener jeg bank og ikke paypal, så er det vel vanskelig å "tape"? Jo, det er nettop det det kan. Hvis pengene er lagt inn fra sjekk med forbehold så ligger pengene egentlig bare på kontoen din gitt at sjekken viser seg å ha dekning (hvilket tar tid å sjekke opp i). Hvis ikke den har dekning kan pengene fremdeles tilbakeføres pga. forbeholdet. Nettop slike ting er de aller fleste helt ukjennte med - og det er nettop derfor det er en såpass farlig svindel. Hvis slik type svindel hadde blitt utført av folk som kunne skrive godt norsk og ikke alltid trenge å operere med sendinger til utlandet så skal du fort se at det hadde vært et mye større problem enn det er nå. For tiden er enda gebrokken engelsk og forespørsel om forsendinger til afrika veldig obvious alramsignaler - men det tror jeg vil endre seg og "bedres" over tid desverre. Anyway - om du mottar alt for mye penger fra noen så er det et stort alarmsignal. Skjer dette så STOP ALT og kontakt banken med en gang. Gjør du det før du overfører noe videre penger eller sender noen pakke har du enda ikke tapt noe som helst. Banken kan fortelle deg detaljene om pengene som er overført har noen aktive forbehold ved seg eller om de virkelig er på konto permanent. -Stigma Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jo, det er nettop det det kan. Hvis pengene er lagt inn fra sjekk med forbehold så ligger pengene egentlig bare på kontoen din gitt at sjekken viser seg å ha dekning (hvilket tar tid å sjekke opp i). Hvis ikke den har dekning kan pengene fremdeles tilbakeføres pga. forbeholdet. Siden banken vet at det er et forbehold med innbetalingen, så burde det vel kunne være en smal sak å flagge dette på innbetalingen i nettbanken på et vis? Da vil man raskt se om innskuddet er bekreftet ok eller ikke. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Jo, det er nettop det det kan. Hvis pengene er lagt inn fra sjekk med forbehold så ligger pengene egentlig bare på kontoen din gitt at sjekken viser seg å ha dekning (hvilket tar tid å sjekke opp i). Hvis ikke den har dekning kan pengene fremdeles tilbakeføres pga. forbeholdet. Siden banken vet at det er et forbehold med innbetalingen, så burde det vel kunne være en smal sak å flagge dette på innbetalingen i nettbanken på et vis? Da vil man raskt se om innskuddet er bekreftet ok eller ikke. Det gjør det nok også. Jeg mottar skjeldent innebalinger til min kontao fra sjekker - men jeg vil annta at i min bank så vil det sikkert vises i nettbanken ikke helt ulikt hvor en reservasjon gjør kanskje. Jeg vet ikke - men det ville virket som en naturlig løsning. Det er sikkert noen nettbanker som ikke er flinke nok til å vise slik info dog - og mange brukere er nok rett og slett for sløve til å få med seg infrmasjonen uansett desverre. -Stigma Lenke til kommentar
Makky Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Så da er man "sikra" på en måte så lenge man får bekreftet fra banken at pengene er der og ikke "med forbehold"? OG selvfølgelig ikke sender noe avgårde før man er 110% sikker Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Du kan be om å få en bankremisse i steden for en sjekk - da er det banken til utsteder som står for garantien Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hei, det er en rekke måter de kan svindle via paypal: 1. De sier de har sendt pengene, og sender en eller annen falsk BS mail til deg med avsender som "[email protected]". Når du så spørr hvorfor du ikke har fått penger på paypalkontoen, så får du en historie om at pengene er trukket, men blablabla banken hannes/hennes bruker ett par dager på å overføre fra konto til paypal. Klassisk eksempel finner du her: http://cellbiol.com/netwatch/nigeria/BBS/posts/4471.html 2. De kanselerer/sender inn en dispute så med en gang de har betalt. Du få altså først pengene inn, men de blir trukket tilbake straks etter. Vanligvis går det nok tid til at lettlurte kjøpere sender varen. Jeg selger personlig mye på finn, og har merket meg i de siste at jeg ALTID får Vest-Afrikanske scammere, på hver eneste ting jeg legger ut...begynner altid med en initierings mail på "hva pris", "annonse pris" etc. Sender bruker altid kvinnenavn, og email-adresse av form fornavn.etternavn@(gmail, yahoo, hotmail).com Merker meg også at alle nye annonsene mine blir lagret av en "person" så fort de blir godkjent, så jeg regner med svindlerne bruker script som automatisk lagrer og sender mail til alle nye annonsører. Lenke til kommentar
Cheesypoop Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Er det i realiteten ingenting Finn.no kan gjøre med dette? Det er jo mildt sagt irriterende... Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Er det i realiteten ingenting Finn.no kan gjøre med dette? Det er jo mildt sagt irriterende... De kan implementere CAPTCHA system. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Fikk slik t.o.m da jeg averterte ting på bruktmarkedet her. Gadd jo selvfølgelig ikke svare tilbake, man skjønner at det er svindel når man får mail fra utlandet. Lenke til kommentar
Cheesypoop Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Er det i realiteten ingenting Finn.no kan gjøre med dette? Det er jo mildt sagt irriterende... De kan implementere CAPTCHA system. Jeg la ut en telefon til salgs på finn for en stund tilbake, og fikk 7 mail om å selge til afrika. Jeg skulle jo få overpris for telefon osv osv... Det provoserer meg noe jævlig. La merke til at alle mailene kom fra en lyse adresse i stavanger. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Jeg kjøper/selger en del på finn. Får ofte disse "falske" epostene, og på mandag nå var det helt j***g, fikk 6 mail etter 1 time når anonsen var aktivert. Jeg anbefaler alle som får mye slike falske / spam mail, å sjekke bunnen av eposten. Det står altid en IP adresse i epostene via finn.no skjema, og finn logger ip' adresser. Det nytter ikke å henge seg opp i epostadressene, da de er like falske som gullkloker fra nigeria. Det dere bør gjøre, er å se om det er samme ip som går igjen og igjen. f.eks. så fikk jeg 6 mail fra en ip adresse som tilhørte Telenor Business Networks, som jeg fant ut ved å sjekke ip adressen på ripe.net Der står det altid en abuse adresse, du kan forwarde mailene til og kontakte ISP'ene om det forekommer mye. Fikk svar fra Telenor noen timer etterpå, om at de hadde tatt hånd om den kompromiterte maskinen (typisk trojaner/spyware). Så det kan og være en løsning.. De falske mailene hadde typisk ordlyd som : "Hei, hva er din endelig pris?" "Final pris?" "I stand bra ?" osv , slike oversettelser en tydelig merker er translate.. og er en dum nok til å svare, så får du ett eller annet dårlig svar tilbake om å betale ekstra, for så sende til nigeria osv Endret 12. mai 2011 av Skognisse Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Er det ikke bare å kutte kabelen til afrika? Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Pass også på at en evt link til paypal.com faktisk er paypal.com og ikke f.eks paypal.con. Siden vi prater om scam av forskjellige slag bør dere lese denne artikkelen http://www.zug.com/pranks/powerbook/ EDIT: PS. Les alt, linje for linje for å få med hele historien Endret 20. mai 2011 av Mokolotivet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå