danilovic Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Snuser litt rundt etter LCD-skjermer nå, men jeg vet de er litt "trege" i pikslene. Når vil de være en fullgod erstatter for CRT når det kommer til spill og DVD? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Fikk flatskjerm på jobben for ikke så lenge sida. Den er kul nok den, men jeg kommer nok til å bruke CRT hjemme i lang tid fortsatt. Det er mulig tregheten varierer mellom forskjellige skjermen, men på min skjerm er det veldig tydelig. Du ser det f.eks. godt når du scroller i browser'n. I tillegg er det i hvertfall 2 andre problemer jeg kan tenke meg i farta: Bildet varierer som kjent med vinkelen, i motsetning til CRT hvor fargene er helt like samme hvor man ser inn på skjermen fra. Dette er spesielt upraktisk hvis flere personer står foran skjermen. Det andre problemet er begrensninger i oppløsning. Flatskjermer har stort sett bare noen få oppløsninger å velge mellom, og de er primært lagd for å brukes i høyeste oppløsning. Pixlene sitter jo på faste plasser på en flatskjerm, så med mindre man bruker f.eks. 1/2 av maks oppløsning (800x600 på en 1600x1200-skjerm), så blir det stygt fordi punktene i skjermbildet ikke matcher pixlene i skjermen! til kontorarbeid gjør det kanskje ikke så mye men til spill er det digg å kunne velge akkurat den oppløsningen man vil (syns nå jeg). [ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-02-05 01:11 ] Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Har eid en 17" LCD i vel et halvt år nå, og er meget fornøyd. Har ikke spillt no særlig (Litt Flashpoint, og det funka fint som F det) men LCD ligger noe etter på hastighet og oppløsning. Brukes skjermen til mye spill ville jeg holdt meg til CRT, men til alsidig bruk er LCD konge! Kunne aldri tenke meg å bytte! (Men bruker CRT på spillemaskina mi :smile: ) Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Jeg tror ikke LCD-teknologien noengang vil kunne hamle opp med den gode gamle CRT-skjermen på bildekvalitet, innsynsvinkel og pris. Men jeg vet selvsagt ikke hva fremtiden vil bringe:-) Om ca 5 år vil vi se etterløperen til LCD-skjermen, OLED-skjermen(Organic Light Emitting Diode). Denne skjermtypen har ingen begrensninger i innsynsvinkel og er meget lyssterke. De trenger faktisk ingen bakgrunnsbelysning i det hele tatt, dette fører til et meget lavt strømforbruk. De kan også lages mye tynnere enn LCD-skjermer. Bedre LCD-skjermer er også på vei, bl.a. kommer det snart LCD-skjermer med mye raskere responstid. Du finner sikkert mye mer om dette på nettet. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Hei! Eg gleder meg til OLED-skjermen skjermane.. Virker lovande etter det eg har sett.. Vil minne folk på at lcd-teknologien er over 100år (101 eller 102 i år trur eg) Utviklarar av lcd hadde lyst å få lcd skjermar store å tynne for henging på vegg etc..Problemet har vært at når ein kommer opp i ein viss størrelse så har bilde kvalitetten blir forholdsvis dårlig.. Lenke til kommentar
Kleifert Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: Problemet har vært at når ein kommer opp i ein viss størrelse så har bilde kvalitetten blir forholdsvis dårlig.. Yepp. Det er vel derfor man venter på noe nytt og bedre. Plasmaskjermene har jo alt et hjerte begjærer: Tynne, super kvalitet og teknologien gjør at kvaliteten holder seg ved større flater(42"++). Dette er min drøm for kombinert PC og TV. Et "maleri" som du henger på veggen. Men akk... det går vel ennå lang tid før prisene synker fra dagens nivå (70.000-150.000) til akseptabel pris (ca. 20.000). mvh Jan Arve Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Nå hadde jeg tenk til å si noe, men Mr. Hassan har allerede sagt det :smile: OLED=digg. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Har en Eizo L365 på dvi og ati 8500 og spill fungerer helt bra. Spiller colin og wolfenstein og det fungerer helt fint. Kan ikke merke noe voldsomt sinking der, men så er min skjerm noe av det bedre på markedet uansett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 OLED er ikke ferdig utviklet. Jeg tror det tar noen år før det kommer til PC'er. OLED skulle visst komme først til Mobiler pga strømforbruket. Dessuten vil de være dyre i starten og dermed kun økonomisk i små størrelser der strømforbruket teller mye. Gleder meg stort til de blir relativt billige, (4-6år?) da skal jeg ha en 25" til PC'n.. Lenke til kommentar
Bose Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Sånn ca klokka 3 i morgen vil de kunne erstatte CRT-Skjermene Lenke til kommentar
viut Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Er ikke helt enig med kritikken på LCD - alt er en avveing av fordeler og ulemper. For å ta CRT først: + pris, fleksibilitet i oppløsning, hurtighet - stråling/ statisk elektrisitet, vekt, størrelse og med de faktorene i minne har jeg akkurat anskaffet meg en 18" LCD hjemme - perfekt til hjemmebruk og spill - prisen er under 10 000 - langt billigere enn 19" for bare få år siden. Har ikke opplevd "synbar" treghet selv i ganske krevende grafiske spill - og lite slår designen - og den ekstra plassen jeg har fått på skrivebordet. Med TV kort i PC-en har jeg også fått en "billig" 18" LCD TV - nå må jeg bare få skrudd ned støyen på PC'en - men det er en annen jobb... Lykke til videre med ventingen - jeg er der nå - og er storfornøyd [ Denne Melding var redigert av: viut på 2002-02-05 22:28 ] Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 I det øyeblikket jeg fikk min L365 fra izo på dvi kontakt fra ati 8500 ble lcd skjermer et fullgodt og bedre alternativ en crt skjermen. Sinnsykt behagelig bilde. Ingen bue, ikke noe uklarheter mot hjørnene, lett å flytte på. STILIG, godt med plass på skrivebordet. Prisen driter jeg i og det er jeg glad for at jeg gjorde. Ps. bra forskjell på analog og dvi kontakt så om du eller andre skal kjøpe så invester i en som har dvi kontkat inn. Det er det verdt. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Quote: On 2002-02-06 16:40, Stonescream skrev:I det øyeblikket jeg fikk min L365 fra izo på dvi kontakt fra ati 8500 ble lcd skjermer et fullgodt og bedre alternativ en crt skjermen.Sinnsykt behagelig bilde. Ingen bue, ikke noe uklarheter mot hjørnene, lett å flytte på. STILIG, godt med plass på skrivebordet. Prisen driter jeg i og det er jeg glad for at jeg gjorde.Ps. bra forskjell på analog og dvi kontakt så om du eller andre skal kjøpe så invester i en som har dvi kontkat inn. Det er det verdt. Den uttalelsen om DVI er kanskje litt vel generell, jeg har sett reviews hvor de ikke kan se forskjell mellom dvi og analog. Det kuleste med DVI er vel at man slipper å stille inn. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 15:41, Kleifert skrev:Plasmaskjermene har jo alt et hjerte begjærer: Tynne, super kvalitet og teknologien gjør at kvaliteten holder seg ved større flater(42"++). Nåja, de er riktignok tynne og lekre, men bilde kvaliteten kan ikke måle seg mot crt-skjermer, ihverfall ikke før man kommer opp i store størrelser (40" -->). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå