CurSe Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Var innom MR-røngten i dag for første gang i mitt liv og var tre turer innom maskinen. To ganger med knærne og et med håndleddet. Om dette er en ren tilfeldighet eller ikke vet jeg ikke, men etter at jeg kom hjem og hadde tatt en strekk på sofaen så fikk jeg skikkelig vondt i magen. Hadde også løs mage etter at jeg våknet på sofaen, og har ikke kommet helt i form enda. Det er vel rundt 15timer siden jeg var inni maskinen nå. Er dette en ren tilfeldighet eller kan man bli uvel av MR-røngten? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Du er utsatt for en mye større stråling enn det kroppen "har godt av", uten at jeg er noen strålingsekspert så ville det ikke være unaturlig om du ville kunne få bivirkninger slik du beskriver. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 har vært i MR mange ganger med hodet og aldri hatt noen problemer i ettertid. Tror du kan ta det helt med ro, det er nok ikke MR magnetfeltet som har gjort deg litt uggen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg er 100% sikker på at dette er tilfeldig. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Fikk du kontrastvæske? MR i seg selv gir ingen bivirkninger, men i sjeldne tilfeller kan noen få bivirkninger av kontrastvæsken. Dette gjelder i første rekke pasienter med nedsatt nyrefunksjon. Jeg er ikke fullt så bombastisk som L4r5, lite er 100% sikkert, men jeg vil si jeg er 99,9% sikker på at det er en tilfeldighet.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det med kontrastvæske tenkte jeg ikke på. Så om han fikk det så skal jeg nedjustere sikkerheten min hehe. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Du er utsatt for en mye større stråling enn det kroppen "har godt av", uten at jeg er noen strålingsekspert så ville det ikke være unaturlig om du ville kunne få bivirkninger slik du beskriver. Selv om du ikke er noen strålingsekspert så påstår du virkelig at det er snakk om en betydelig stråledose. Kan du forklare nærmere om dette ? Det kan fort oppfattes som du snakker om ioniserende stråling (og er det slik at du ikke har peiling, bør du IKKE svare på slike problemstillinger som det TS kommer med. Det kan i verstefall føre til unødvendig bekymring) Endret 10. mai 2011 av netroM Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (og er det slik at du ikke har peiling, bør du IKKE svare på slike problemstillinger som det TS kommer med. Det kan i verstefall føre til unødvendig bekymring) Jeg leste en oversikt i forbindelse med strålefaren i Japan rundt det atomkraftverket. Da var det satt opp en liste som var noenlunde slik: Du blir utsatt for X mengde stråling om dagen. I nærheten av atomkraftverket blir du utsatt for X mengde stråling. For å dra paralleller til det "vanlige liv" så stod det hvor mye stråling MR-scanning osv. ga, og det var BETYDELIG mye høyere, jeg husker ikke tallet nå, men det var vel noen hundre ganger mer enn den dagligdagse "sunne" dosen. Så dette er ikke noe jeg synser rundt med. Det ER fysisk skadelig å ta MR, hvorvidt det er for lite eller hyppig NOK kan jeg ikke svare på, men det er NULL tvil om at han blir utsatt for en enorm mengde jamført med hva som er dagligdags og "anbefalt". Vi snakker noen hundre ganger mer per MR-scanning. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) (og er det slik at du ikke har peiling, bør du IKKE svare på slike problemstillinger som det TS kommer med. Det kan i verstefall føre til unødvendig bekymring) Jeg leste en oversikt i forbindelse med strålefaren i Japan rundt det atomkraftverket. Da var det satt opp en liste som var noenlunde slik: Du blir utsatt for X mengde stråling om dagen. I nærheten av atomkraftverket blir du utsatt for X mengde stråling. For å dra paralleller til det "vanlige liv" så stod det hvor mye stråling MR-scanning osv. ga, og det var BETYDELIG mye høyere, jeg husker ikke tallet nå, men det var vel noen hundre ganger mer enn den dagligdagse "sunne" dosen. Så dette er ikke noe jeg synser rundt med. Det ER fysisk skadelig å ta MR, hvorvidt det er for lite eller hyppig NOK kan jeg ikke svare på, men det er NULL tvil om at han blir utsatt for en enorm mengde jamført med hva som er dagligdags og "anbefalt". Vi snakker noen hundre ganger mer per MR-scanning. Du tenker på CT-scan.MR bruker en annen teknologi. Her er den oversikten forresten. http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/radiation-dosage-chart/ Edit: MR/MRI (Magnetic resonance imaging) benytter seg av et magnetfelt og gir dermed ikke noen stråling (ut over vanlig bakgrunnstråling) i det hele tatt. Endret 10. mai 2011 av L4r5 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Du tenker på CT-scan. MR bruker en annen teknologi. Her er den oversikten forresten. http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/radiation-dosage-chart/ Edit: MR/MRI (Magnetic resonance imaging) benytter seg av et magnetfelt og gir dermed ikke noen stråling (ut over vanlig bakgrunnstråling) i det hele tatt. My bad, var sikker på at det var MR-scanning det var snakk om. Da frafaller selvsagt det jeg har skrevet bort. MR-scanning er tydeligvis helt ufarlig og uten bivirkninger. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Nei, jeg fikk ikke noe kontrastvæske. Ser ut til at dette var en ren tilfeldighet da Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Nei, jeg fikk ikke noe kontrastvæske. Ser ut til at dette var en ren tilfeldighet da Kan jo være at du har plukket opp en mikroorganisme på turen. Først magetrøbbel og så diare er jo en vanlig reaksjonsmekanisme for kroppen når den vi ha ut noe som er i detgastrointestinale systemet. Det kan vel også være en psykisk reaksjon. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Man kan aldri være helt sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå