Gå til innhold

6-skjerms oppsett - what to choose?

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver og tenker litt på å anskaffe noen flere skjermer til den stasjonære pcen. Har per idag 4 skjermer koblet til med 2 skjermkort. Tenker på å kjøpe 2 til, så det blir totalt 6 skjermer.

Har jo ingen flere ledige slots på skjermkortene, så trenger å kjøpe et skjermkort til (totalt 3). I og med at jeg har to fra før har jeg ingen ledige PCI-E x16 porter, kun en PCI-E x1. Er det stor ytelsesforskjell i prinsippet om jeg bruker x1 kontra x16?

I så fall, finnes det noen billige skjermkort hvor man kan koble til fire skjermer eller mer?

Maskinen skal ikke brukes til noe spilling, 3d-jobbing eller annet i den duren, så tenkte å finne et så billig kort som mulig.

Litt specs:

MSI K9A2 CF

AMD Phenom 2 X4 BE 940

Nvidia Quadro FX580

Nvidia GeForce 9400 GT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt ut med 2x kort med Eyefinity.

Jeg mener da skal du ha mulighet til å kjøre 6 skjermer.

Noen skjermkort rundt 5770 hadde denne muligheten, mulig ett av de billige 6xxx kortene kan fikse dette for deg enda billigere.

Lenke til kommentar

Her stammer bildet fra:

http://www.hitechreview.com/it-products/pc/xfx-ati-radeon-hd-5970-black-edition-limited-graphics-card/27073/

snakk om: 6x Mini-DisplayPorts

Er nok ganske lik mac skjermkortene for Apple mac pro maskiner, så kanskje fint til apple?

Hva mener du med at skjermkortet er likt Apples? Dette er et grafikkort ment for å ha mange skjermer i, mac pro har dvikopling?

Er jo flere positive ting ved å kjøpe èt kort istedet for 2. Det ene er at hovedkortet må ha støtte for crossfire og du trengen en schwær strømforsyning (og et stort kabinett)

Lenke til kommentar

Saken er at trådstarter er ute etter ett kort som ikke er for spilling eller noe annet og vil ha skjermstøtte til billigst mulig pris.

5970 Black Edition er forrige generasjon, men å finne det til under 6-7 tusen er nok ikke mulig.

Dette kostet over 10000 nytt i sin tid tross alt! Og var XFX' sitt PR stunt.

Derfor er nok 2x kort med støtte for 3 skjermer en bedre løsning i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Vil det ikke være mulig å kjøre 3 skjermkort (2*PCI-E x16 + 1*PCI-E x1 evt 1*PCI) ?

Har jo allerede skjermkort som fungerer optimalt i forhold til det jeg bruker PCen til, så er lite lysten på å legge ut mange lapper for å skifte ut begge kortene.

Annet spørsmål: Er det mulig å koble til et PCI-E x16 kort i en PCI-E x1 slot om du bruker en overgang? I så fall vil vel det kanskje være den beste løsningen?

Lenke til kommentar

Kjøp et XFX Radeon 5970 Black Eiditon, den har 6 innganger for mini hdmi (heter det mini hdmi? :p)

EDIT: Link til bilde

Han vil ha det billigst mulig, skal ikke spille, og så kommer du med et kort til 4-5000? ;)

Merk også at dersom skjermene ikke har DP/mini-DP må du ha aktive adaptere til hver skjerm, noe som koster ca 300 kr eller mer per stk. Altså 1800 kr ++ i ekstrautgifter dersom ingen av skjermene har dette.

Jeg tror ikke dette vil fungere i crossfire (til orientering), men om du går for to eyefinity-kort uten crossfire, så kanskje. Du slipper da også unna med kun to aktive adaptere dersom ingen av skjermene støtter DP/mini-DP (ettersom de fleste kort med eyefinity-støtte har to DVI-porter som kan brukes).

Et alternativ trådstarter selv nevner, er å bruke PCI-porten. Et PCI-kort med to DVI-porter koster endel, men om du klarer deg med 1 DVI og 1 VGA, får du kort ned i under 400 kr.

Jeg vet ikke om det vil fungere å putte et PCI-e x16-kort i en x1-slot. ALternativt kunne du ha byttet hovedkort til et med støtte for tre skjermkort, men da måtte du nok fort ha bytttet CPU og RAM i samme slengen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du KAN bruke PCI-E x16 i en x1 port MEN! Da må den være åpen i bakkant, noe den ikke er.

Okay, for å få en slutt på dette tok jeg en google runde.

Penger må du ut med uansett og rundt 500 minimum hos Komplett er minimum om du vil handle der.

Årsaken er at det eneste PCI-E 1x kortet de har er ett FireGL som er for litt mer arbeidsstasjoner og ergo koster mer, dette har en pris på rundt 500-600 spenn.

Alternativ 2 er PCI, her får du 5450 og ingen NV kort som eneste alternativ utenom Matrox som da naturligvis er eldre og dyrere.

Alternativ 3 er å bytte ut de to kortene du har med billige budsjettvarianter som støtter Eyefinity i allefall.

Dessverre er nettsiden til AMD over hvilke brikker som støtter Eyefinity utdatert, så er ikke lett å finne noe matnyttig der dessverre.

Kan også legge til at noen kort i HD 6xxx serien til ATi har støtte for 4 skjermer PER kort i Eyefinity så det er mulig du kan handle deg inn og utvide enda mer i fremtiden.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Et alternativ trådstarter selv nevner, er å bruke PCI-porten. Et PCI-kort med to DVI-porter koster endel, men om du klarer deg med 1 DVI og 1 VGA, får du kort ned i under 400 kr.

Høres ikke dumt ut det. Men jeg er vel nødt til å finne et Nvidia kort da eventuelt, så det ikke blir konflikt med drivere osv?

Jeg vet ikke om det vil fungere å putte et PCI-e x16-kort i en x1-slot. ALternativt kunne du ha byttet hovedkort til et med støtte for tre skjermkort, men da måtte du nok fort ha bytttet CPU og RAM i samme slengen.

Fant denne adapteren. Noe slikt burde vel fungere? Selges noe slikt i Norge mon tro?

Lenke til kommentar

Kjøp et XFX Radeon 5970 Black Eiditon, den har 6 innganger for mini hdmi (heter det mini hdmi? :p)

EDIT: Link til bilde

Han vil ha det billigst mulig, skal ikke spille, og så kommer du med et kort til 4-5000? ;)

Merk også at dersom skjermene ikke har DP/mini-DP må du ha aktive adaptere til hver skjerm, noe som koster ca 300 kr eller mer per stk. Altså 1800 kr ++ i ekstrautgifter dersom ingen av skjermene har dette.

Jeg tror ikke dette vil fungere i crossfire (til orientering), men om du går for to eyefinity-kort uten crossfire, så kanskje. Du slipper da også unna med kun to aktive adaptere dersom ingen av skjermene støtter DP/mini-DP (ettersom de fleste kort med eyefinity-støtte har to DVI-porter som kan brukes).

Jaha? Er det bedre å kjøpe 2 kort til 2000? Om du skal kjøre 6 skjermrn, nesten uansett hva du skal gjøre, så trenger du et bra grafikkort. Er fortsatt bedre å kjøpe et enkelt kort. Du slipper å ha stor psu, plass er ikke et like stort tema, crossfire/sli generer jevli med varme, du må ikke ha noe kompitabilitet på hovedkort, og det er veldig mange programmer du kan få problemer med/som ikke har noe nytte av crossfire (gjelder vel mest spill)

Og forresten, om du i det hele tatt har orket å trykke på linken til bildet jeg la i posten, så ser du at det følger med 6 stk adaptere.

Ser at 5970 eyefinity også er foreslått. Har faktisk aldri hørt om dette, så aner ikke hvordan det presterer, men sikkert et greit forslag mot black edition.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Jaha? Er det bedre å kjøpe 2 kort til 2000? Om du skal kjøre 6 skjermrn, nesten uansett hva du skal gjøre, så trenger du et bra grafikkort.

Slik jeg forstår det snakker vi her om "typisk kontorarbeid", altså ikke noe som krever stort av skjermkortet. Husk at hvert skjermkort vil drive tre skjermer hver (med to kort med eyefinity-støtte), noe selv kort godt under tusenlappen bør klare uten problemer.

Er fortsatt bedre å kjøpe et enkelt kort. Du slipper å ha stor psu, plass er ikke et like stort tema, crossfire/sli generer jevli med varme, du må ikke ha noe kompitabilitet på hovedkort, og det er veldig mange programmer du kan få problemer med/som ikke har noe nytte av crossfire (gjelder vel mest spill)

HD 5970 har en TDP på like under 300W - HD 5770 på sin side har såvidt over 100W. Ikke så rart igrunn, for HD 5970 består jo av to stk HD 5870-kjerner, som hver har en betydelig større TDP (og dermed større varmeutvikling) enn HD 5770.

Og vi snakker selvsagt ikke om Crossfire, vi snakker om å kjøre to kort. Et Crossfire-oppsett kan uansett bare benytte portene på det ene skjermkortet (såvidt jeg har skjønt, mulig det finnes enkelte unntak). Plass kan selvsagt være et issue om du gjør det til det, men det finnes f.eks. HD 5770 single slot til 900 kr stk, som da vil ta opp like mye plass som HD 5970, kreve langt mindre strøm og dermed generere langt mindre varme, til godt under halve prisen av et HD 5970. Men som nevnt, jeg er ikke 100% sikker på at det vil virke.

Og forresten, om du i det hele tatt har orket å trykke på linken til bildet jeg la i posten, så ser du at det følger med 6 stk adaptere.

Jeg ser at du har lagt til bilde av en bundle som inkluderer dette, det er ikke dermed sagt at TS vil få den samme bundlen dersom han kjøper et HD 5970 (med mindre samtlige HD 5970 kommer med denne bundlen). Hvor får man kjøpt denne bundlen du viser bilde av her?

Forøvrig er det nødvendig med aktive mini-DP til DVI/HDMI adaptere. Tre av adapterne er kun mini-DP til DP, og jeg har mine tvil om de er aktive (link gjerne til en butikk som selger denne bundlen, så finner vi det ut). Passive adaptere er verdiløse om skjermen ikke støtter DP/mini-DP.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

5970 kom ikke med full last av adaptre til DVI.

Årsaken er rett og slett pris, dessverre koster 5870 6x DP skjorta denne også.

Prisklasse lå den tett opp imot 5970 Non BE som var 5k og sank ikke noe særlig heller.

Uansett, det kreves ikke noe særlig til kraft for å kjøre 3-6 skjermer så lenge vi snakker vanlig 2D.

5970'n min girer ned til 300/300 clock og skrur av GPU 2 og 5870 som sitter i CrossFire er også skrudd av når jeg nå skriver denne posten fra mitt 3 skjermers skrivebords miljø, og enda er dette plenty med kraft.

Så her har heller ikke trådstarter noe problem da han IKKE har tenkt å hverken spille eller kjøre noen 3D programmer.

Skal man spille, så stiller saken seg HELT annerledes.

Lenke til kommentar

Om du er veldig god med presisjonsverktøy så burde det være mulig å "frese opp" pci-ex 1x porten i bakkant og kjøre ned et skjermkort der.

Den adapteren du fant må du nok bestille fra utlandet, men den vil fungere med et low profile kort.

Lenke til kommentar

HD 5670 FleX

Et slikt kan kjøre fire skjermer på et kort. Men du må ha en Displayport til DVI-adapter om du kjører skjermer uten displayport.

miniDP to SL-DVI er en slik adapter.

Merk at med denne løsningen trenger du kun to slike adaptere, siden hvert kort har to DVI-porter som kan brukes (HDMI-porten kan ikke benyttes sammen med begge DVI-portene, derfor trenger du adapter til mini-DP-porten). Stiller meg forresten i tvil til om det kortet faktisk takler fire skjermer, men tre skjermer takler det ihvertfall.

Med Eyefinity6-kortene som er foreslått, trenger du 6 slike adaptere.

Dette selvsagt gitt at skjermene dine ikke støtter DP i utgangspunktet. Dell og Apple sine skjermer gjør ofte det, mens rimeligere modeller fra f.eks. Benq, Samsung, LG, Philips etc som regel kun støtter VGA, DVI og noen ganger HDMI.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...