samaron Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hei! Jeg fikk hjem en Suzuki TS moped i går som jeg får låne av en bekjent. Mot at jeg vedlikeholder den så klart. Har nå kranglet litt med det elektriske anlegget, som viste seg å være et dødt batteri. Tenkte nå å bytte oljen på motoren. Har kun erfaring med Tempo Panter 72-mod. Uten manualen er det litt vanskelig å vite hva jeg skal bruke. På Panteren stod det i instruksjonene at anbefalt olje var 80W-90 uten hypoid tilsetning. Er det samme oljen som blir brukt på disse TS mopedene? Har ikke hatt hodet under motoren enda, men er det noe jeg bør være obs på når jeg tapper oljen? På Panteren var det ikke den laveste skruen som var tappe-skrue, pluss det var en ekstra skrue i sidedekselet som måtte ut for å tappe ordentlig. Et det tilsvarende på TSen? Hvor sitter nivåskruen til oljen? Ble en del spørsmål her gitt. Håper det ikke ble for mye på én gang. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Skal være ganske rett fram om jeg ikke husker feil. Tappeskrue i bunnen også bare fylle på rett mengde. 10W30 motorolje pleier å være ganske vanlig på disse. Er bare girene som blir smurt av denne olja, ikke sylinder, veiv etc. så det er ikke så kritisk. Bare sørg for å få en som er beregna på clutch i oljebadet. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Panteren er jo også en 2-taker, men disse skulle ha veldig tykk olje i girkassen (motoren som jeg skrev.) I det gamle instruksjonsheftet stod det spesifikt uten hypoid tilsetning. Har fått forklart at olje med hypoid er beregnet i andre trykkforhold og girkasser. Ble slik olje brukt på Panteren, så kunne jeg si farvell til clutchlamellene visstnok. Så det jeg er ute etter er da 10W-30 olje uten hypoid? Hvor mye skal disse mopedene ha? På Panteren var det en spesiell skrue som skulle skrues ut på venstre side, ved kjikk-starteren. Så var det bare å fylle på olje til det begynte å renne ut skruehullet, da var det nok. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Jeg vil tro at du enten har en dip-stick eller et slikt hull som på panteren. Så så vidt et forum der det står det skal være en skrue i clutchdekselet til nivåhullet. Vil også tro mengden står stempla på motoren et sted. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Får handle inn olje i morgen og se nermere på saken da. Takker for infoen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå