Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) jeg er ganske blankt på teori delen når det gjelder trening, og jeg trenger deres hjelp til å få det til. jeg vil fokusere på overkroppen først, og ta resten senere. klarer ikke å motivere meg til å ta alt på en gang. har hatt en lang pause fra trening nå. løftet 15 kg på hver arm 8 til 10 ganger, ganger 3. jeg er ute etter en balansert byggimg av muskelmasse og styrke. er det å løfte 8 til 10 ganger rett da? fint om noen kan minne meg på hva som var runder og repetisjoner. det er det jeg kommer på å skrive nå, håper på brukbare tilbakemeldinger fra drevne folk her. edit: lurer veldig på hva jeg skal spise og drikke, og når jeg skal gjøre det i forhold til trening. Endret 9. mai 2011 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hei. Kjekt med folk som vil sette seg noen mål. hvis du vil ta treningen litt mer på alvor, så anbefaler jeg deg å ta deg 20 minutter til å lese dette: https://www.tn.no/ryp Ikke av interesse? Prøv http://stronglifts.com Der står vet utrolig mye bra om både kosthold og trening Det er verdt å bruke god tid på planlegging og oppnå gode resultater, fremfor å trene i blinde over lengre tid uten å merke fremgang. Stikkord her er: Baseøvelser som grunnlag, og isolasjon etterhvert hvis det trengs. Ved baseøvelser vil du trene flere muskelgrupper på få øvelser, og brenne mer kalorier. Du får "mer for penga" jeg anbefaler deg også å ikke kutte ut bein ala knebøy. Det er en øvelse som aktiverer nesten alle musklene i kroppen i form av støttemuskulatur som gir deg et mye bedre treningspotensiale. Men aller viktigst, ta deg tid til å få inn teknikker. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 kan man trene når musklene værker? to dager siden treningen som gjorde at det værker. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det er ikke skadelig å trene med gangsperre (muskelstølhet/verk). Så lenge du har 48t mellom hver gang du trener samme muskelgruppe, skal det heller ikke være fare for fremgangen. Men pass på at du ikke sliter deg ut motivasjonsmessig Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Vent minimum 3 dager til neste økt. Dette er kroppsbygging, ikke fotball/langrenn/håndball osv. Vil selv anbefale 4-5 dagers mellomrom. Spis riktig Se hjelpevideoene til Scooby1961: http://www.youtube.com/user/scooby1961?blend=1&ob=5 Jeg selv må helst vente 5-6 dager til neste økt. Men dette er jo individuelt, så føl deg frem. Bruk riktig teknikk. Gå heller ned i vekt, enn å gjøre øvelsen feil. Tøy ut etter trening. Spis riktig, drikk nok vann. Få kontakt med muskelen du skal trene, og fokuser. Ikke kjerringprat med kompisene dine på gymmet. Følg rutinene. +varm godt opp! Se igjennom videoene til scooby1961. Her kan du lære mye! Han har også en egen hjemmeside hvor det står godt om det meste man trenger å vite. Det var det jeg kom på i farten, lykke til Endret 13. mai 2011 av ErikBlodøks Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 hva ligger bak det at du sier at man helst bør vente 5-6 dager mellom hver økt? hører vanligvis 48 timer. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Selv om du føler deg støl etter 48 timer vil ikke det si du ikke er restituert (såfremt du har spist nok) Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 48 timer er for andre idretter som f.eks fotball, håndball, ski, osv. Disse grenene bryter ikke ned muskelene på samme måte som i kroppsbygging. I kroppsbygging bryter du ned muskelfibrene i mye større grad. derfor lengre restitusjon. hviler man ikke lenge nok, går det ikke lenge før man oppnår overtrening. Og mellom hver økt, mener jeg at har man trent bryst og tricep på mandag, så venter man 4-5-6 dager til man trener de gruppene igjen. men det regner jeg med allerede var inneforstått Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 ok. trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg skal gjøre. jeg har vekter/manualer som jeg kan sette på flere vekter, eller ta av. jeg har de så tunge at jeg bare klarer å løfte de 6-8 ganger før jeg må ha pause. jeg leste et sted at man skulle gjøre det slik til man klarer å løfte 12, så skulle man øke slik at man bare klarer 6. hvor mange ganger skal jeg gjenta de 6-8 løftene? jeg løfter slik han her gjør etter ca 37 sekunder. aner ikke hva det kalles. jeg tar også vektene i skulderhøyde og løfter de over hodet 8-10 ganger før jeg tar pause. tar de ikke over skuldrene rett etter biceps løftingen. jeg tar også armhevinger. 50-60 av gangen, så pause, så gjentar jeg det 5-6 ganger. hvordan høres dette ut? litt knøvlete forklart, da jeg ikke har alle treningsordene helt inne. forbedringer? Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 48 timer er for andre idretter som f.eks fotball, håndball, ski, osv. Disse grenene bryter ikke ned muskelene på samme måte som i kroppsbygging. I kroppsbygging bryter du ned muskelfibrene i mye større grad. derfor lengre restitusjon. hviler man ikke lenge nok, går det ikke lenge før man oppnår overtrening. Og mellom hver økt, mener jeg at har man trent bryst og tricep på mandag, så venter man 4-5-6 dager til man trener de gruppene igjen. men det regner jeg med allerede var inneforstått Dokumentasjon? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 48 timer er for andre idretter som f.eks fotball, håndball, ski, osv. Disse grenene bryter ikke ned muskelene på samme måte som i kroppsbygging. I kroppsbygging bryter du ned muskelfibrene i mye større grad. derfor lengre restitusjon. hviler man ikke lenge nok, går det ikke lenge før man oppnår overtrening. Og mellom hver økt, mener jeg at har man trent bryst og tricep på mandag, så venter man 4-5-6 dager til man trener de gruppene igjen. men det regner jeg med allerede var inneforstått Dette burde du fortelle til skaperene av treningsprogrammer som 5x5, RYP etc. De har tydeligvis skulket de timene du har vært i. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Skaperen av 5x5 har forsåvidt bare sett på starting strength og lagt til flere sett (gudene vet hvorfor han ønsker flere sett når han også sverger til samme lineære progresjonsmønster) Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Ikke se videoene til Scooby og ta alt han sier for god fisk; han har endel tips som er gode, men også endel tips som er helt borti natta. Som Scooby sier selv: I have no medical training or personal training credentials Vær generelt skeptisk til ting du ser og hører på internett, spesielt påstander uten kilder, dette inkluderer svar du får i dette forumet. 48 timer er for andre idretter som f.eks fotball, håndball, ski, osv. Det er mange kilder som anbefaler 48t restitusjon for kroppsbygging, for eksempel her og her. Kjente og mye brukte programmer som RYP innebærer 3 økter i uka, som betyr 48 timer restitusjon mellom hver økt. Det er heller ikke vanskelig å finne kilder på forfattere som mener man trenger så mye som 10 dager til restitusjon, og alt imellom. Det alle stort sett er enige om er at 48t er et minstekrav, og jeg er ikke uenig i at det kan være gunstig for mange å hvile lenger enn 48t. Når det er sagt, er det med hvile som med mye annet innen trening; det er mye individuelt. Noen trenger mer restitusjon enn andre, du må selv finne ut hva som fungerer for deg. Syns det nesten er litt trist at bicepscurls er det første du spør om hjelp til, nabogutten. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt bort bicepscurls fullstendig for en stund, lest meg opp på et ordentlig program, gjerne Starting Strength, lært meg benkpress, knebøy, markløft og skulderpress, og tatt det derfra før du begynner med isolasjonsøvelser! Akkurat som baBuShKa sier i første svar i denne tråden. Du kommer ikke til å nå målene dine med curls, armhevinger og skulderpress med hantler. Endret 15. mai 2011 av Kevlar Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg har nok vaert litt for generell. tenker klassisk BB trening, hvor man bryter muskelen helt ned. kommer jo ogsaa ann paa hvor lenge man har trent. nybegynnere med smaa muskler henter seg fortere inn igjen. men okei. jeg skal trekke tilbake tidligere uttalelse angaaende hviletid ( hvis jeg for lov til det ), da jeg ikke har kilder aa henvise til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 har du tips til hvilket program jeg bør lese meg opp til? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ Anbefales! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 her jeg bor nå har jeg ikke tilgang til utstyret. har bare manualer, beklageligvis. erdet noe jeg kan gjøre med bare dem? jeg vet ikke hvor mye lenger jeg skal bo her. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 En rimelig vesentlig detalj du kanskje kunne nevnt tidligere. Hvor tunge er manualene? Har du i det minste en benk du kan ligge på for å ta brystpress, eller støtte deg til for å ta roing med med hantler? Hvis du er seriøs med tanke på målet ditt, som er "balansert bygging av muskelmasse og styrke", kommer du før eller senere til å trenge det utstyret et treningsstudio kan tilby deg. I mellomtiden kan du kjøre armhevinger, pullups og spensthopp, som ikke trenger noe mer utstyr enn en bjelke å henge deg i. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 har godt over 40 kg tilsammen å ha på manualene, så de tror jeg holder en stund. bjelke til pullups har jeg også. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Da tror jeg at du fint kan trene arnoldpress, biceps, triceps curls, benk med enkle manualer, stående roing, chins og flere isolasjonsøvelser helt til vektene blir for lette. Blir nok ikke mye baseøvelser på deg, men isolasjonslvelser er greit når man ikke har tilgang til annet Start med noe ala 4x4 programmet til RYP og øk repetisjoner når du føler det blir for lett med de manualene du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå