omega25 Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hei min forrige htpc tok akuratt kvelden. Så nå er jeg på jakt etter en ny. Men har bestemt meg for å bygge en selv denne gangen. Den skal i hovedsak brukes til spotify og film. De kravene jeg har er at den skal være stille, rimelig og ikke være for sjenerende i stuen. Dette er første gang jeg bygger en pc så vet egentlig ikke helt hva jeg holder på med, men jeg har satt opp ett forslag: kabinett: Silverstone SST-GD04B Hovedkort: ASUS P7H55-M PRO CPU: Intel core i3-540 Ram: Corsair Vengance DDR3 2x2gb 1600MHz Vil disse delene passe sammen og er dette ett bra oppsett for en htpc? Hva mer trenger jeg for at denne skal fungere? takker på forhånd for all hjelp Lenke til kommentar
StHans Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Dette vil ikke fungere optimalt siden rammen har for høy hastighet. Hvilket budsjett har du? Har du et brukbart skjermkort fra før? Trenger du ny harddisk? Isåfall hvor stor? Er det fortsatt liv i den gamle strømforsyningen? Tenker du å kjøre HD film via denne, feks sette inn en bluray-spiller? Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Dette vil ikke fungere optimalt siden rammen har for høy hastighet. Hvilket budsjett har du? Har du et brukbart skjermkort fra før? Trenger du ny harddisk? Isåfall hvor stor? Er det fortsatt liv i den gamle strømforsyningen? Tenker du å kjøre HD film via denne, feks sette inn en bluray-spiller? Hadde håpet å lage den så billig som mulig, men sånn rundt 4000kr. De delene som står i den gamle pc'en er så dårlige at det ikke er noen vits i å prøve å bruke dem. Jeg hadde tenkt å sette inn en blue-ray spiller og ett bedre skjermkort etterhvert, men hadde håpet å slippe det i første omgang. Er ikke skjermkorte i hovedkortet ganske brukbart? Hadde tenkt en hardisk på mellom 500 Gb til 1 Tb. Vet ikke om jeg har forstått det riktig men er det ikke sånn at hvis CPU'en kjører på 1333GHz så må RAM'en være like raske eller litt raskere? (1600GHz) Hvordan er det med kjøling da? trenger jeg noe mer enn det som står i kabinettet? (CPU vifte?) takker for svar Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg ser jeg har skrevt litt feil. Det står at hovedkortet støtter ram hastighetene 1333MHz, 1066MHz. Betyr dette at ram'en må ha en hastighet som ligge mellom dette? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Det er enten 1333 eller 1066. Så da velger du 1066 siden det er billigere og du trenger ikke så rask ram i en htpc. Lenke til kommentar
StHans Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Jeg hadde tenkt å sette inn en blue-ray spiller og ett bedre skjermkort etterhvert, men hadde håpet å slippe det i første omgang. Er ikke skjermkorte i hovedkortet ganske brukbart? Det fungerer greit med intrigert skjermkort, men skal du kjøre bluray feks så er det anbefalt med litt bedre skjermkort. Vet ikke om jeg har forstått det riktig men er det ikke sånn at hvis CPU'en kjører på 1333GHz så må RAM'en være like raske eller litt raskere? (1600GHz) Der tar du nok dessverre feil. Her har du egene hastigheter for ram. Det hovedkortet du har valgt feks støtter ram hastighetene 1333 MHz og 1066 MHz. Hvordan er det med kjøling da? trenger jeg noe mer enn det som står i kabinettet? (CPU vifte?) Alt av kjølere du trenger følger med. Her er et eksempel: Hovedkort: MSI H67MA-E45 B3, Socket-1155 749,- Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2300 1399,- Minne/RAM: Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT 349 ,- Harddisk: Seagate Barracuda® 7200.12 1TB 429,- Kabinett: Silvertstone SST-GD04B HTPC Sort 879,- Strømforsyning: Silver Power SP-SS500 500W PSU 598,- Totalt: 4403,- Her kan du regulere prisen selv ganske mye bare ved å velge en annen cpu. Endret 11. mai 2011 av StigMata Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Takk for god tilbakemelding. Jeg har kikket litt på dette oppsettet: Kabinett: Silverstone SST-GD04B Hovedkort: ASUS P7H55-M PRO CPU: Intel Core i3 540 RAM:Corsair REM DDR3 2GB Harddisk:WD Caviar Blue PS:Corsair CX 500W Ser dette ut som ett fornuftig oppsett? eller vil jeg tjene på å gå for ditt forslag? Jeg kommer til å kjøpe meg et skjærmkort etter hvert, men er student så har ikke så mye penger at jeg kan kjøpe alt på en gang men hvis jeg setter inn ett ekstra skjermkort, vil ikke det hindre luftstrømmen i kabinettet og øke behovet for ekstra kjøling? Vil det kasnkje være en fordel å sette inn en passiv kjøler som denne Akasa AK-CC7111 U1 eller er det bare bortkastet penger? Endret 12. mai 2011 av omega25 Lenke til kommentar
StHans Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Er et helt greit oppsett det. Har du krav til at den skal være støysvak? For da er det ofte smart og bruke litt ekstra på PSU ettersom at disse kan støye mye. Valg av harddisk spiller også ofte inn på støyproblemet, men her må man oftest selv lese seg til hvilke som er støysvake fra andres erfaringer. Med et ekstra skjermkort vil nok luftstrømmen bli dårligere ja, men er ikke sikkert at det vil bli så varmt at man burde gjøre noe med det. Dette er egentlig en vurderingssak når man har satt inn skjermkortet. Temperaturen kan du lett sjekke ved å laste ned SpeedFan. Passiv kjøler er jeg ikke noe større fan av. Hadde det i min forrige HTPC og da lå temperaturen på ca 65 grader noe jeg syntes er litt høyt. Byttet dermed til vanlig cpu-vifte og fikk den helt ned i 38 grader gjennomsnittlig. Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 OK da får jeg lese litt på det, hadde håpet å få den så støysvak som mulig:) Hvordan er det med den harddisken og PSU'en som du har linket til? Er de støysvake? men hvis jeg skal kjøpe ett skjermkort i tillegg, hva ville du anbefale da? Er dette ett godt kjøp? ASUS HD5570 Silent. Lenke til kommentar
StHans Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 OK da får jeg lese litt på det, hadde håpet å få den så støysvak som mulig:) Hvordan er det med den harddisken og PSU'en som du har linket til? Er de støysvake? men hvis jeg skal kjøpe ett skjermkort i tillegg, hva ville du anbefale da? Er dette ett godt kjøp? ASUS HD5570 Silent. PSUen jeg linket til har fått mye skryt for å være stillegående. Harddisken er jeg litt usikker på. Litt vanskelig å finne harddisker som ikke bråker så mye med en hastighet på 7200 rpm. Det finnes nok mange gode alternativer, men man må nok lese litt rundt. Selv har jeg gått over til SSD, som jeg da kun har operativsystem og programmer på, mens multimedia disken står plugget i routeren. Skjermkortet er bra det også. Har ingen andre anbefalinger der. Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Da har jeg bestilt delene, så takk så mye for hjelpen. Jeg endte opp med den PSU'en og HD som du foreslo og en SSD til OS. Får bare håpe jeg klarer å sette alt sammen Du sier du har koblet harddisken på routeren. Står den i en egen server da eller har du koblet den rett på ruteren? Endret 20. mai 2011 av omega25 Lenke til kommentar
StHans Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Da har jeg bestilt delene, så takk så mye for hjelpen. Jeg endte opp med den PSU'en og HD som du foreslo og en SSD til OS. Får bare håpe jeg klarer å sette alt sammen Du sier du har koblet harddisken på routeren. Står den i en egen server da eller har du koblet den rett på ruteren? Bare hyggelig! Det blir nok bra Si gjerne hvordan du syntes den fungerer når du har satt den sammen. Tror ikke du vil angre på SSDen. Vil tro du blir fornøyd med denne pcen Har usb inngang på routeren så har bare koblet en ekstern hdd til den. Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Nå har jeg endelig fått satt opp pc'en og er kjempe fornøyd. Det er den første pc jeg har prøvd som har SSD og er imponert over forskjellen. Jeg måtte imidlertid ha en CPU kjøler så har bestilt denne her: ZALMAN CNPS8000A Et lite problem som jeg har, er at kabinett viftene bråker litt mer enn jeg hadde trodd. Men for øyeblikket er de koblet rett på strømforsyningen. Da kjører de vel på max hele tiden og det er ikke nødvendig siden temperaturene ligger på 28C og nedover. Er det mulig å få regulert disse på noen måte? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Det er PWM (automatisk hastighetsregulering for vifter) på hovedkortet se i manualen. Lenke til kommentar
omega25 Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Det er PWM (automatisk hastighetsregulering for vifter) på hovedkortet se i manualen. OK, men det er bare en port på hovedkortet for kabinettvifter (4 pin) og jeg har 3 vifter i kabinettet (3pin). Det fulgte med kabinettet en adapter slik at jeg kunne få koblet dem til strømforsyningen, noe jeg også har gjort men da får jeg ikke regulert dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå