Herr Brun Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Folk må få synes hva du vil om fagforeningene, men saken er den at en bedrift som er bundet av tariffavtale, er bundet av denne overfor alle de ansatte. Så her er det mye feilinformasjon. På samme måte har man ikke automatisk rett på tarifflønn om man fagorganiserer seg. Alle de andre fordelene man får av å være med i et fagforbund, som fri rettshjelp ved arbeidstvister og lignende mister du selvfølgelig om du melder deg ut. Og så er det jo usolidarisk; om alle meldte seg ut ville man åpenbart ikke hatt de fordelene. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Det er ikke noe galt å organisere seg, men det bør være noen alternativer til LO innenfor enkelte sektorer der de ikke har noen konkurranse. +1 Alle de andre fordelene man får av å være med i et fagforbund, som fri rettshjelp ved arbeidstvister og lignende mister du selvfølgelig om du melder deg ut. Og så er det jo usolidarisk; om alle meldte seg ut ville man åpenbart ikke hatt de fordelene. Disse tvistene eksisterer knapt i arenaene LO regjerer i, dvs statlige/statsadministrerte arbeidsplasser. Selvfølgelig forekommer det i ett og annet tilfelle, og da er avdelingene kjapt ute med å skrive om det i medlemsbladene sine "til skrekk og advarsel for uorganiserte" Fakum er at den advokathjelpen du får gjennom foreningen er svært begrenset både i omfang og innflytelse. Ingen vil ta ut en hel arbeidsplass i streik om du får sparken på subjektivt grunnlag. Endret 21. februar 2012 av Lilac1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg er ikke organisert og jeg har høyere lønn og lengre ferie en mine kollegaer, forhandlet frem selv . Organiserte er stort sett de slappeste i arbeidslivet, bare lever på mafiamedlemskapet sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå