Gå til innhold

Hobby Fridykking

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver en del fridykking på sommeren, både i fesk å salt vann.

Jeg sett mange plasser bruker de en liten oksygen flaske når de skal "utforske" kyst/elve-bunnen. Den er ikke ment til å vare lenge, ut i fra det jeg kan se tar de bare noen få trekk med pust å så holder pusten før de tilslutt må til overflaten.

Hvor kan jeg finne en slik flaske? Hvor og hvordan kan jeg fylle den med oksygen.

Er det noen andre risikoer med å bruke dette utstyret?

Fant denne flasken på dykk.no Link

Men er dette hva jeg leter etter? (Den har ikke munnstykke til å puste ut av...?)post-197807-0-65375000-1304968853_thumb.jpg

Til slutt, hvor mye koster det? Er penge verd den økte opplevelsen?

Takk for all hjelp (W) d(^_^)b (W)

Mvh Stian 1337land

Endret av Stiansama
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg driver en del fridykking på sommeren, både i fesk å salt vann.

Jeg sett mange plasser bruker de en liten oksygen flaske når de skal "utforske" kyst/elve-bunnen. Den er ikke ment til å vare lenge, ut i fra det jeg kan se tar de bare noen få trekk med pust å så holder pusten før de tilslutt må til overflaten.

Hvor kan jeg finne en slik flaske? Hvor og hvordan kan jeg fylle den med oksygen.

Er det noen andre risikoer med å bruke dette utstyret?

Fant denne flasken på dykk.no Link

Men er dette hva jeg leter etter? (Den har ikke munnstykke til å puste ut av...?)post-197807-0-65375000-1304968853_thumb.jpg

Til slutt, hvor mye koster det? Er penge verd den økte opplevelsen?

Takk for all hjelp (W) d(^_^)b (W)

Mvh Stian 1337land

Dette er en svært dårlig idè. Når du fyller lungene dine med luft på si 10 meter vil denne luften ekspandere på vei opp og skade lungene dine. I teorien kan du puste ut mens du svømmer opp for og motvirke dette, men det er ingen fornuftig måte og dykke på. Foreslår at du tar et dykkekurs hvis du vil dykke med pressluft. :)

elnes

Lenke til kommentar

har dykkersertifikatet selv, anbefales sterkt!

Men OT så er den flasken en dårlig ide som elnes sier, luften vil ekspandere på vei opp og skade lungene dine.. Du bør i så fall puste ut på vei opp, men fortsatt en liten sjans for at du får "dykkersyken"(noe du ikke vill oppleve)

De få gangene jeg har sett folk brukt denne på er på baywatch og når folk skal løsne tauverk fra propell under båten osv.. Ikke på så dypt vann..

Så ta deg dykkersertifikat og lei deg utstyr som ikke er for alt for dyrt og ha det KJEMPE gøy med det!

Lenke til kommentar

Dette er flasken du er ute etter:

Spare%20air.jpg

De selger den f.eks her: http://www.dykkersport.no/Dykkerutstyr/Flasker/tabid/283/Default.aspx

Men, bruker du denne uten å vite hva du driver med risikerer liv og helse.

Ta sertifikatet, det er ikke så dyrt, så kan du kanskje vurdere å dykke litt med den.

Men dette er i utgangspunktet reserveluft, ikke hovedluftkilde.

Du vil uansett slite med å holde bruke den slik du planlegger, de fleste butikker krever sertifikat, det gjelder også de som fyller luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...