Gå til innhold

Lønn som rydd/runner som 18-åring

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg jobb på en restaurant som rydd/runner. Det vil si servering av mat, samt rydding av bord + hva enn annet de kaster på meg.

Jeg trives på jobben, men fikk nå beskjed om hva lønnen min er: 90-. Jeg ble litt sjokkert, ettersom jeg er 18 år, og det er en ganske slitsom jobb. Jevnaldrende tjener rundt 120 i snitt tenker jeg, og jeg hadde forventet mer opp i 130.

Hva har jeg krav på som minstelønn? Og hva kan jeg gjøre for å eventuelt øke lønnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

minstelønn i norge er 40 eller 50kr timen. tariffavtale sier bare at du skal ha minst denne lønna. denne er selvsakt over minstelønna. jeg selv har alltid vert langt over tarifflønn gjennom tilskudd fra STX europe da jeg jobbet i datterselskapet til STX Europe Florø. da var det skipselektro jeg jobbet med. da jeg kom til bergen for å gjøre ferdig lærekontrakt så fikk vi lønn over tariff gjennom lokalt tariffoppgjør. så fikk lærlingene et veldig godt løft gjennom tariffoppgjøret på nasjonalt basis i mars i år. nå ligger jeg igjen langt over tariff som montør med spesialitet på skipsinstallasjoner. men jeg kan og jobbe i bolighus, industri og offshore. de som jobber på land har ikke sjangs til å komme på skip, selv om regjeringen vil det. innenfor skip blir man og spesialisert innenfor et område, da man oftes for de samme jobbene. mine er ROV-hatch for LARS system-drive LARS and HPU + controll. brannsløkkningsystem-fifi,flexifog. fremdriftsystem av skipet, dvs generatorer og propeller med overføring for å få skipet til å kjøre. da blir jo lønnen igjen høgere. man blir og ettertrakta i fremtiden.

Lenke til kommentar

minstelønn i norge er 40 eller 50kr timen.

Kilde?

tariffavtale sier bare at du skal ha minst denne lønna. denne er selvsakt over minstelønna.

Ehh? Hvor har du det fra?

jeg selv har alltid vert langt over tarifflønn gjennom tilskudd fra STX europe da jeg jobbet i datterselskapet til STX Europe Florø. da var det skipselektro jeg jobbet med. da jeg kom til bergen for å gjøre ferdig lærekontrakt så fikk vi lønn over tariff gjennom lokalt tariffoppgjør.

Jeg tror uttykket som brukes er "lokale forhandlinger"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...