Gå til innhold

Hva trengs for bygging av en komplett stasjonær PC?

Anbefalte innlegg

Det jeg har fått med meg er

- Hovedkort

- Lydkort

- Grafikkort

- Prosessor

- Prosessor vifte

- Strømforyning

- CD-ROM-stasjon (noe annet navn for dette?)

- Minnemoduler (RAM) (noe annet navn for dette?)

- Kabinett

- Skjerm, mus, tastatur, høytallere/headset ++ tilbehør

++/-- ?

Noe unødvendig i lista mi, eller noe mer som trengs? Eller andre navn som det evt. er enklere å finne hvert av produktene på internett ved?

Endret av Zyvox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har fått med meg er

- Hovedkort

- Lydkort

- Grafikkort

- Prosessor

- Prosessor vifte

- Strømforyning

- Kabinett

++/-- ?

Noe unødvendig i lista mi, eller noe mer som trengs? Eller andre navn som det evt. er enklere å finne hvert av produktene på internett ved?

Du trenger hverken lydkort eller prosessorvifte, da hovedkortet har innebygd lydkort, og prosessorviften følger med prosessoren. I tillegg trenger du en harddisk/SSD :)

Lenke til kommentar

Bare for å summere det opp, er

- Hovedkort

- Grafikkort

- Prosessor

- Prosessor vifte / vannkjøling

- Strømforyning

- Kabinett

- Harddisk

- Operativsystem (Kjører Windows 7 64-bit)

ALT jeg trenger? (+evt mikrofon, webcam eller annet tilbehør)

Endret av Zyvox
Lenke til kommentar

Det burde dekke det meste ja.

DVD-drev og RAM-brikker er forøvrig andre mye brukte navn på det du spør etter.

I noen tilfeller behøver man ikke et dedikert grafikk-kort da dette kan være innebygd i hovedkortet, men stort sett er det et krav hvis man ønsker litt futt i maskinen grafikkmessig. Mange av de nye Intel prosessorene (Sandy Bridge) har dessuten en lite grafikk-brikke innebygd i selve prosessoren så da behøver man kun et hovedkort som støtter dette.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Takk for svar. Som jeg sa ovenfor også;

- Skjermkort er nødvendig også...? Eller...?`

- 1000w bør holde i strømforsnyningen? Eller må jeg gå over på 1200w som er en del dyrere?

(ser http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604785 bra ut?)

==

Tenker jeg går for ASUS p8p67; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626379 til hovedkort. Hørt veldig veldig mye bra om dette, hehe.

Endret av Zyvox
Lenke til kommentar

Hva tenker du på nå egentlig? Har du et oppsett du mangler PSU til?

1000W er som regel nok til et beist av en entusiast-PC med tre eller flere high-end skjermkort. For en vanlig high-end spill-PC er vanligvis 6-800W mer enn nok. Cooler Master har forøvrig varierende kvalitet på strømforsyningene sine. Corsair er f.eks en produsent som holder en jevn god kvalitet.

P8P67 er et godt valg ja.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Finner alle delene jeg trenger til å bygge en pc. Skal nemmelig bygge egen PC, så lurer på om enkelte produkter jeg kommer med er bra/greie, og nøyaktig hva jeg trenger.

Og jeg tok Cooler Master SILENT siden jeg har en pc som bråker som et utslitt muldyr nå. Vil da helst ha en stille en ;)

Lenke til kommentar

Takk for tråden, Komakino - skal se på den.

Og penger hadde jeg jo helt glemt...

Eller ikke.

Just sayin'

Budsjettet er helst rundt 10000kr, men kan evt. strekke meg litt lengre hvis det trengs.

Lenke til kommentar

1000W er overkill for de fleste. Legg ut komponentlisten du har kommet frem til så langt, så kan vi revidere den :)

Rent hypotetisk stemmer listen i førstepost ganske greit (pluss harddisk), men i enkelte oppsett kan komponenter være integrert i andre (skjermkort, lydkort og nettverkskort kan være integrert i hovedkort, grafikkprosessor kan være integrert i CPU). CD-ROM (optisk drev) er ikke alltid strengt nødvendig, men DVD-ROM koster typisk under 200 kr, og er kjekt å ha for installasjon av programvare som kommer på CD/DVD.

Til spilling klarer du deg med lydkort og nettverkskort som er integrert i alle dagens hovedkort. Du vil derimot ha et ordentlig, dedikert skjermkort, selv om dette skulle være integrett i hovedkort/CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...