martin9 Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Hei! Vi hadde et forsøk på skolen hvor vi i DEL 1 skulle finne ut hvordan alkohol fungerer som løsemiddel. Vi starta med å lage et sprittusjmerke i 3 skåler. Deretter dryppet vi et alkohol i hver skål. Alkoholene vi brukte var etanol, glyserol og propanol. Konklusjonen for DEL 1 var at etanol løste opp tusjen veldig lett. Glyserol løste ikke i det hele tatt, og propanol bare litt. Kan noen forklare meg hvorfor? I DEL 2 skulle vi tenne på de ulike alkoholene. Glyserol brant ikke. Propanol brant veldig. Etanol brant litt, liten flamme. Hvorfor? Tusen takk for alle som vil prøve å hjelpe! Setter stor pris på det Endret 10. mai 2011 av martin9 Lenke til kommentar
kendo Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 På DEL 1 avhenger vel løseligheten på hvor polart løsemiddelet er. Hovedregelen er vel at likt løser likt, polare stoffer, løserer polare og upolare løser upolare. Etanol og propanol har begge både en upolar karbon kjede, samt en polar -OH (hydroksyl) gruppe. I følge teorien ville jeg ha trodd at propanol ville løse spritusjen best, men -OH gruppen på propanolen kan være enten på karbon 1 eller karbon 2, som jeg antar vil ha en påvirkning på molekylet polaritet, men er litt usikker her. Vil mene at når -OH gruppen er festet til karbon 1 (primæralkohol), vil molekylet være mindre polart, og ville dermed ha vært bedre løsemiddel enn etanol, og ut i fra det indikerer det vel at propanolen dere brukte bestod for det meste av sekundæralkohol (når karbonet -OH gruppen er festet til, igjen er bundet til to andre karbon atomer). Som man kan se på sturkturen til glyserol, er det tre -OH grupper, og dermed veldig polart, og løser derfor sprit dårlig. På DEL 2, avhenger vel brennbarheten etter hvor lett det er å bryte bindingene mellom molekylene. Ut i fra deres eksperiment, indikerer det at propanol og etanol er relalativt letteå bryte bindingene som holder molekylet sammen, i motsetning til glyserol. Propanol vil ha en tydligere flamme enn etanol, grunnet større andel av karbon atomer (mener jeg). Etanol brenner vel renere, og danner vel for det meste CO2 og H2O (karbon), mens propanol vil brenne mer urent, og danne mer aske (karbon). ER litt usikker på denne delen. 1 Lenke til kommentar
martin9 Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) . Endret 10. mai 2011 av martin9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå