Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Probemer med tastaturet

Anbefalte innlegg

Hei!

Tastaturet på min asus eee900 med linux ubuntu har slått seg vrangt. Har prøvd NumLock, men det blir fortsatt ikke helt riktig (men nesten...). Jeg har sørget for at tastaturet er innstilt på Norsk. Hvis det sier dere noe, så gjelder problemet på alle taster som også har et blått tegn/symbol/tall øverst til høyre på tasten (ca. 20 taster). Noen som har tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De blå symbolene er de som du får nårmalt når du holder inne Fn tasten (mest vanlig på bærbare maskiner) mens du trykker tasten. Normalt finnes det ikke noen "capslock" for Fn-tasten, men det høres ut som denne har slått seg permanent på av en eller annen grunn. Hvis du holder inne Fn tasten og trykker, får du da de normale rikeige tegnene i stedet?

Du kan teste om det har noe med software å gjøre - eller om det er hardware problem ved å boote opp fra Ubuntu live CD. Om tastene er normale fra live CDen må det jo være noe i installasjonen din - drivere eller lignende. Hvis ikke må det nesten være noe hardware-relatert, som at Fn tasten har kortsluttet eller hengt seg opp på en eller annen måte. Jeg tror dette er det første jeg hadde sjekket.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei!

Det skjer ingenting om jeg holder inne fn-tasten. Det er heller ikke noe galt med installasjonen, da dette er et problem som plutselig dukket opp i helgen.

Tips??

Som sagt - boot Ubuntu (eller annen distro) liveCD - så vet du ihvertfall om det er hardware eller software relatert. Da har du utelukket halvparten av de mulige årsakene uansett hva testresultatet blir.

At problemet var noe du ikke får og som oppsto senere forteller jo oss null niks og ingenting.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...