Gå til innhold

Jobbmuligheter med utdannelse innen geologi/petroleum


Anbefalte innlegg

Hei

 

Studerer for tiden petroleumsgeologi (ingeniørlinje) og trives med det, men prøver å finne litt ut av jobbmulighetene etter endt studie. Har lyst på en jobb hvor jeg kan reise mye, jobbe alle slags rare steder i verden (gjerne offshore), altså ikke en kontorjobb, mer "feltjobb" om man kan kalle det det. Noen tips til hvilke selskaper jeg bør sjekke ut, evt. noen andre tips?

 

På forhånd takk.

 

Skriver litt kortfattet, siden jeg ikke sitter på PC nå. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme som overstående her, også gjeldet det igrunn alle selskaper som leverer utstyr til olje og gassindustrien da de er ute i felten hos kundene, overalt i verden :)

 

Aker MH, NOV, FMC, Konsberg, Slb, Baker Hughes, Halliburton, TTS sense og mange fler :)

Lenke til kommentar

Takker for gode forslag -- jeg skal sjekke dem ut. Ser at flere av firmaene over har karrieseksjoner på nettisdene sine. Fant òg Geoservices (som tydeligvis er kjøpt opp av SLB), som virket veldig interessant.

 

Noen som har erfaring fra noen av firmaene? Mtp. lønn, turnus, reisemuligheter mm. :)

Lenke til kommentar

Har jobbet med flere geologer som jobber som mudloggere, dvs. at de underveis i boringen sjekker borekaks og andre parametre for å verifisere dyp man borer på osv.

 

Har også jobbet med dataloggere som har samme bakgrunn, disse overvåker alle boreparametre. Borehastighet, slamvekt, surge / swag (suge- og stempeleffekt i brønnen ved innkjøring og tripping), maks ekvivalent slambdensitet osv. Firmaer som tar inn folk innen disse disiplinene er Geoservice, Baker Hughes Intek og Sperry Sun (Halliburton).

 

Andre muligheter er boreingeniør eller geolog hos Statoil. Normalt sett jobber man da på land, men etter en stund har man mulighet for å reise offshore som geolog, boreingeniør eller boreleder. Vet at Statoil i hovedsak ansetter masterstudenter.

 

Med en geologiutdannelse kan man nok sansynligvis få jobb i de fleste serviceselskaper, når man får erfaring har man mulighet for å gå over i andre bedrifter og andre stillinger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt usikker på hvordan man jobber som mudlogger, men de jeg kjenner som jobber innen service tjener alt mellom 700 til en drøy mill i året. Da med ca 6 mnd reising i løpet av et år, men varierer veldig hva de får i lønn ut i fra hvor de er i verden.

 

Skal selv ut i reisejobb, veldig spent på hva jeg kan tjene selv :)

 

Feltingeniør og serviceingeniør hører for meg ut som noe av det samme?

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Bumper denne lit til. Lurer òg på hva som generelt sett er ebst betalt når alt kommer til alt, hvor mye kan man regne med å tjene som feltingeniør eller mudlogger?

De fleste offshorestillinger betales med roughly det samme, men enkelte firmaer har bedre avtaler enn andre. Noen ansetter deg på en nasjonal, mens andre kan ansette deg på en internasjonal avtale.

 

Du kan nok regne med en lønn på rundt 400k i grunnlønn og så offshorebonus (offshore tillegg). Noen selskaper betaler en grunnlønn med offshorebonus innbakt i lønnen, og man vil da ha en høyere grunnlønn. Akkurat hvem som betaler mest er vanskelig å si ettersom ikke alle er ansatt med samme villkår, men har snakket med en del folk i Geoservice som har uttalt at de har lavere lønn enn konkurrerende firma. Det som er helt sikkert er at du uansett hvordan du vrir og vender på det ikke kommer til å få dårlig betalt, selv om et firma kanskje betaler mindre enn et annet.

 

Du kan nok forvente en lønn på rundt 600 000 +/-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...