Monkholm Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hei Har lenge tenkt på å kjøpe meg en NAS for å slippe mine eksterne hardisker og ledninger Og hadde da tenkt på en Synology Disk Station DS211j NAS server til ca 1800kr med 2x2TB til en samlet pris på ca 3000+ Men da kan ikke jeg sette inn flere disker eller opgradere seinere så blir en ganske dyr server i mine øyner og enda dyrere om den skal ha plass til fler en 2 disker. Har nå satt sammen en Stue-pc jeg håper ikke skal lage for mye Støy skal brukes til tven med Hdmi kabel til å se film og surfe med men oxo dele filmer/serier til 2 andre pcer i huset. Stue-pc PCen: Kabinett:Fractal Design Define R3 Black Pearl Psu: Corsair CX 430W Hovedkort: ASUS M4A88TD-M EVO/USB3, Socket-AM3 Cpu:AMD Athlon II X2 250 Ram: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 -2x2Gb HD: Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" x2 DVD:Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S Tastatur/mus:Logitech OEM Wireless Desktop MK710 Ser dette bare ut eller burde jeg bytte ut deler? Gjør ikke noe om kabinettet er litt stort Men lurer på hva som er best av Seagate Barracuda® Green 2TB og Western Digital Caviar® Green™ 2TB? Seagate Barracuda® Green 2TB har SATA 6Gb/s noe som Hovedkoret støtter. har ingen erfaringer Green diskene men er jo en pc som ikke skal brukes til spilling. Jeg vil nå si at det virker som jeg får en pc jeg kan bruke til ganske mye mer en hva jeg ville kunne bruke en NAS til. -Preben Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Jeg er av helt samme oppfatning som deg. Jeg synes at det blir litt for dumt å ha en ren NAS når man kan bygge seg en maskin som har samme egenskaper ++++ mye mer for ikke så mye mer penger egentlig. Personlig ville jeg heller valgt en av intels to siste generasjoner. Gitt budsjettet vil jeg si at i3 2100 på 1155 platformen (den nyeste) er et flott valg. i3 540 fra forrige generasjon er heller ikke dum. Det kommer litt ann på hvilket hovedkort du velger egentlig da CPUene er ellers ganske like i ytelse og har mye samme features. Grunnen er at intel i de siste to generasjonene har fantastisk bra powergting, og idle-power på disse prosessorene er nesten null. Det er fullt mulig å lage en maskin (når vi bare ser på hovedkort+CPU+RAM altså) som kan idle så langt ned som 25-35watt. Dette synes jeg er viktig både med hensyn til strø,mforbruk på en maskin som gjerne skal stå på 24/7, samt fordelen med varme og støy som det gir. Begge CPUene foreslått har også integrert IGP som har vist seg å være ekstremt godt designet for hardware decoding av alle slag - hvilket gjør dem ideelle til HTPC bruk. Ikke bare hardware decoder de alle populære formater inkludert h.264 osv. men gjør det også bare på noen få watt over idle forbruk. Det er også nok kraft til multi-stram hardware decoding osv. om det skulle være interessant. Husk at for å bruke IGP må du ha en hovedkort med video-utgang (HDMI da anntar jeg er best egnet for deg). For en i3 2100 for eksempel bør du plukke et H67 kort. Disse er langt billigere enn P67 kortene (dog de tillater vel og merke ikke overklokking av CPUen). I forhold til ditt forslag koster det nok en hundrings eller to mer - men jeg vil si det er verdt det for en god del lavere strømforbruk (spesiellt på idle) slik at du med god samvittighet kan la den stå på 24/7 om du ønsker det, samt den eksemplariske hardware decodingen som intels IGP gir. Håper det hjalp litt. Dette er ikke ment som intel advertising vel og merke bare så det er sagt. Jeg bryr meg personlig ikke stort om merkenavnene. Intel ligger bare et stykke forran på akkurat dette med powergating og lav idle forbruk. Resten av oppsettet ser greit ut. Mye smak og behag der som jeg ikke føler det er mye grunn til å kommentere på. Strømforsyningen er kanskje litt overdimensjonert for hva du egentlig trenger - men du får se om det egentlig er noe å spare på å gå lavere på den. Under 4-500watt så er det ofte ikke stort å spare på lavere modeller uansett. Hvis du følerat du noen gang i fremtiden kanskje skulle ha behov for mer RAM så kan du vurdere å gå for 4GB brikker fremfor 2GB. Det koster ikke særlig mye mer uansett nå. Dette trenger du dog egentlig ikke ved mindre du føler behov for å kunne kjøre virtualiserte maskiner eller lignende. 4GB holder jo til det aller aller meste ellers, men det kan være kjekt å holde muligheten for mer åpent om det bare koster deg en femtilapp ekstra. -Stigma Endret 9. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Monkholm Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Hei takk for ditt gode svar. jeg liker veldig godt intels cpu og har det på min gamer pc oxo Men blir jo litt dyrere men er jo greit å kjøpe noe som er bra og varer lengere. Hadde ikke tenkt så mye på det med strøm forbruk men er jo klart bra om den skal stå på 24/7 komplett har noen psu på 350w men dem har ganske samme pris og er ganske godt fornøyd med allt jeg har kjøpt fra Corsair kommer oxo til å gå får 1x4gb brikke som du sier Har du noen tips til hovedkort og ram jeg kan velge ? tror jeg går for Intel Core™ i3 Dual Core i3-2100 må være skjermkort i hovedkortet: og kortet kan oxo være atx Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Vel, det du trenger da er et H67 basert kort. Det finnes tonnevis av disse, så det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte. Jeg ville begynnt med å ta en titt på ASUS P8H67-M Pro (B3) http://www.prisjakt.no/product.php?p=831140 (B3 står for at det er den revisjonen som har fått feilen med S-ATA kontrollerene rettet som den nye Intel intel kontrolleren ble forsinket i leveringen på grunn av. Alle andre kort skal ha blitt trukket tilbake fra markedet nå, men det kan være greit å bekrefte at det er den rette revisjonen før bestilling just in case. Dette kortet har egentig alt du trenger, og er i et mATX format uten å egentlig miste noe betydelig funksjonalitet utenom litt færre ekspansjons-spor for kort - hvilket man neppe trenger så mye av uansett for en server/NAS/HTPC i forhold til en full ATX. Rikelig med kontakter og mye nyttig funksjonalitet overall på lik linje med et entusiastkort egentlig - men til en veldig hyggelig pris. Den prisen får du pga. det er H67 og ikke har overklokking for CPUen, men det er også alt kortet egentlig mangler. Oversikt + fulle detalj-specs: http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H67M_PRO/#overview Det er veldig lett å google frem reviews om du trenger det, men siden jeg har snust på dette kortet tidligere selv kan jeg bare si at det kommer meget godt ut generellt sett - dog voldsomt store forskjeller mellom hovedkortprodusentene er det egentlig ikke. ASUS er av en eller annen grunn ganske prisgunstig her i Norge. Hvis du føler at dette er akkurat det du trenger - MEN du skulle gjerne hatt to mer kontakter av ditt, eller samme kortet i ATX eller i miniITX så vil jeg bare annbefale at du tar en titt her: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s69589780&cols=574,783,615&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s69589782 Det finnes nemmelig en hel bunch av modeller som er varianter av samme modell, som går fra enkle kort opp til kort med maksimalt med kontaktmuligheter - og de fleste variantene er tilgjengeig i de fleste størrelsene. Pro versjonen er gjerne "mest for pengene" vil jeg si, og som sagt mister du så og si ingenting på at størrelsen er microATX (og prisen er littt lavere enn full ATX) - derfor denne anbefalingen. For direkte side-ved-side sammenligning av forskjellige modeller annbefaler jeg å gå direkte til asus sin hovedside der du har en slik funksjon du kan bruke nettop for dette. Forskjellene kan nemmelig ofte være relativt små og vanskelig å se dirkte når man blir overvelmet av tekniske spesifikasjoner i en liste. Håper det hjalp. Si i fra om du lurer på noe mer EDIT: Kanskje jeg også bør nevne... at et nytt brikkesett som heter Z68 nå er rett rundt hjørnet. Med litt flaks skal det være i butikkene så tidlig som 11mai (om 2 dager). Kort sagt er Z68 det samme som H67 kombinert med P67. Alså kan du både bruke IGP og skjermkortutgang fra hovedkortet + du kan overklokke. Prisen er ikke sikkert enda - men sies å skulle ligge på rundt det P67 gjør, eller kanskje ørlite over. Dette er sansynligvis ikke det du vil ha siden du sparer penger på et H67 kort og du uansett ville trengt minimum en 2500K prosessor for å kunne overklokke (Det er den billigste ulåste CPUen) - og det blir vel i overkant kraftig for det du faktisk trenger. Jeg skal dog ha en quadcore-server som også kan bedrive litt tungt arbeid i tillegg til HTPC/NAS oppgavene, så derfor sitter jeg selv å venter litt til nå. Tenkte det var verdt å nevne for å være omstendig i tilfelle andre som leser her er på samme tankebane som oss men har litt andre krav slik som meg -Stigma Endret 9. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Monkholm Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Takk for allt hjelpa var mye spennende og lese om her. satt nettopp å lese en test av Intel CORE I3 2100 og oppdaget: Testen motherboards that are compatible with integrated graphics (such as H67 boards) will be able to use the Sandy Bridge's onboard graphic. Boards with the P67 chipset will not be able to use the onboard graphics chip. men du fikk forklart det på en veldig bra måte så får finne meg et nytt hovedkort. og lese litt tester og bestemme meg for hva jeg vil ha. Men AMD er satt på hylla i værtfall. hehe eneste som er litt kjedelig er at det ser ut som de fleste korta bare har 2 stk SATA 6 Gbit/s Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Ja, H67 er for IGP støtte, men ikke overklokking (av CPU). P67 er for overklokking (av CPU) men ikke IGP. Z68 er for begge deler (når det kommer - forhåpentligvis om få dager). H67 er betydelig billigere som regel. Vedrørende 6Gbit SATA så ja - 2 er mest normalt. Jeg tror noen modeller har 4. Lurer på om EVO modellen har det (den som er hakket opp fra pro). Se gjennom specs om det er viktig for deg. Det er dog viktig å merke seg at behovet for 6Gbit SATA er lite. Det vil kun påvirke de aller raskeste SSD diskene. Alle snurredisker kan ikke levere i nærheten nok til å makse ut vanlig ATA2, så for slik bruk er det bare bortkastet å bruke slike kontakter. En vanig SATA2 kontakt har tross alt 300MB/sek båndbredde, og selv en veldig rask tradisjonell snurredisk leverer bare opp mot 70-80MB/sek på det meste. Det er mye å gå på altså. De aller fleste SSDer ligger også vel innenfor dette. Dermed er det egentlig bare viktig å ha mange 6Gbit SATA kontakter dersom du skal ha mer enn to high-end SSDer (I RAID for eksempel). Jeg regner med at dette ikke er innenfor ditt bruksområde uansett. -Stigma Endret 9. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå