Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lukket eller portet kasse?

Lukket VS portet  

4 stemmer

1. 1. Lukket basskasse VS portet basskasse?

• Lukket
      2
    • Portet
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åssen bil skal det inn i da?? Og er det noen spes grunn til at du kjøpte akkurat det elementet? Hvilken forsterker skal du bruke til dette, og hva har du av høyttalere i bilen som skal holde følge med denne? Og hvor er evt disse høyttalerene plassert?

Lenke til kommentar

Hei på deg. T/S parametrene var ikke å finne og da er det vanskelig å gi et vitenskapelig svar basert på T/S.

Men på generelt grunnlag, så får du flere dB med samme forsterker dersom du benytter en reflekskasse. Dette fordi bassrefleks gir høyere følsomhet.

Lukket kasse krever bass-eq for å spille dypt og dermed trengs en meget kraftig forsterker.

Siden elementet er et kombi som kan benyttes både bassrefleks, så er sikkert T/S parametrene sånn at opphenget er noe stramt og dette også tilsier bassrefleks. Reine elementer for lukket kasse har meget løst oppheng.

Lenke til kommentar

Åssen bil skal det inn i da?? Og er det noen spes grunn til at du kjøpte akkurat det elementet? Hvilken forsterker skal du bruke til dette, og hva har du av høyttalere i bilen som skal holde følge med denne? Og hvor er evt disse høyttalerene plassert?

Jeg skal først ha den i russebil (Van) til slutten av russetia så etter de i privatbil.

Jeg kjøpte dette elementet fordi jeg syns jeg fikk sykt mye rms watt for pengene og så fikk jeg en liten deal slik jeg fikk med en digital monoblokk på 5200w peak og 1250w rms til halv pris :)

den kommer i russebilen til å stå litt inviduelt i fra resten av anlegget, framme bak sjåførsete. har 6 6x9 som spiller inne i bilen, alle på ca 80-90rms.

er plassert 4 bake og 2 oppe framme.

Lenke til kommentar

Ok, så du har kjøpt det på helt motsatte premisser av hva som må være fint. Bare tenk deg et element med 120db følsomhet, som tåler 20w rms, DET måtte jo vært flott, hadde ikke trengt egen forsterker til det en gang :D

Watt har veldig lite med hvor bra elementet spiller, så vet du det til en annen gang...

Når det gjelder kassestørrelse, så må du nesten bare høre med de du kjøpte av iom at de ikke oppgir noen T/S parametre, men reflekskasse er nok greit il ditt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...