Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Billig løsning for å dele innholdet på ekstern harddisk over nettverket uten PC? (WLAN HELST)


Anbefalte innlegg

Hei!

Er i førstegangstjeneste og vi kan dermed ikke ha alle PC-ene oppe under innspeksjon osv, så hver gang jeg skal sitte på PC-en må jeg dra frem de eksterne harddiskene, litt stress.

 

Så jeg tenker på en løsning jeg syns er ganske god.

 

Sette harddisken i skapet mit i sivilhylla, og deretter båre hull til strøm og slik bak, og deretter koble til en enhet som deler den på nettverket, helst via WLAN, og helst billig ettersom jeg ikke får mye penger her.

Et annet kriterie er jo at jeg er den eneste som skal ha tilgang, alle andre på nettverket skal ikke ha tilgang til den (kanskje enkelte mapper om det er mulig).

 

Noen løsning?

En løsnig jeg har tengt på er jo å ha en mini eee PC liggende i skapet også og dele via den, men vil helst slippe å bruke en hel PC til oppgaven om det er mulig.

Noen som vet om noe?

Trenger ikke være super raskt, men bør kunne streame fra den og slikt.

Her er noe av det jeg mener:

post-74970-0-01220100-1304952013_thumb.png

 

 

Non som vet om noe som lar meg gjøre dette?

Den eksterne harddisken er en 2TB USB harddisk, støtter også eSATA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Du kan f.eks. bruke en slik USB dongle.

Da kan du enkelt dele en disk på nett, og det er muligheter for å sette opp ulike typer tilgang med delte mapper, passord og lignende.

 

Finner mere info om denne her.

 

Er også en del vanlige trådløse routere som har USB tilkobling der det er mulig å koble til en disk for deling over nettet. Finner en del om man søker på det.

Lenke til kommentar

Vil helst ha den til å dukke opp som en vanlig harddisk på min datamaskin.

 

Skal du ha den tilgjengeig via nettverk må du uansett ha en "datamaskin" som står på. En NAS av en eller annet slag altså. De er jo også å regne som datamaskiner etter sin sort, bare veldig forenklede.

 

For en enkelt disk så kommer du ikke stort billigere unna det enn det type alternativ som nettulf gir. Du kan få billigere løsninger pr. disk ved å ha en NAS med flere tilkoblinger, men det hjelper deg jo bare om du skal ha flere disker naturligvis.

 

Når diken er tilgjengelig via NAS så er det ikke noe problem å få den vil å vise som en "vanlig disk" i windows. Dvs. den vil fungere som en intern disk gjør på nesten alle måter. Det eneste jeg kan komme på å farten er vel at du ikke kan defragmentere eller kjøre checkdisk på den uten å midlertidig koble den direkte i PCen, men det burde jo være et mindre problem i det store og hele. Noen NASer støtter også at du kan logge deg inn på et grensesnitto og få den til å gjøre slike type oppgaver. Ingen idè om denne modellen støtter det dog.

 

Du kan kanskje spare noen kroner ved å shoppe litt rundt på Ebay. Det finnes mange gode alternativer der - ofte til lave priser og med gratis shipping til og med til norge. Bare vær obs på at du ikke har reklamasjonsrett ved utenlandskjøp.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vil helst ha den til å dukke opp som en vanlig harddisk på min datamaskin.

 

"Map network drive" da.

Kjøp Edimax NAS Server NS-1500N og sett opp smb på den. Da finner du den som en annen "maskin" på nettet. Også ser du da hdd som en mappe. Trykk "map network drive" også dukker den opp som en hdd.

Lenke til kommentar

Vil helst ha den til å dukke opp som en vanlig harddisk på min datamaskin.

 

"Map network drive" da.

Kjøp Edimax NAS Server NS-1500N og sett opp smb på den. Da finner du den som en annen "maskin" på nettet. Også ser du da hdd som en mappe. Trykk "map network drive" også dukker den opp som en hdd.

Og da kan jeg gi tilgang til KUNN megselv? samt kanskje dele enkeltmapper til andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...