3xt Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Hei EDIT: har en litt mer kortfattet versjon litt lengre nede ---v for de som ønsker det! Jeg lurte på hvis jeg sender inn en pc'en min, så sender så tar det 3 1/2 uke, så får jeg vite at de ikke fant noe feil, og at jeg må betale 500 kr for frakt. Det nektet jeg og viste de en video som jeg tok av feilen. Så de sende den inn igjen uten at jeg tok imot pc'en fysisk. etter 4 uker(7 1/2 uker) får jeg melding om forsinkelse om en uke, etter en uke fikk jeg beskjed om at de ikke klarte å fikse feilen, så jeg får en nye pc innen 1 uke, etter 5 dager fikk jeg beskjed om at den har kommet. Jeg gikk ut dit og fikk vite at acer hadde sendt en pc og en lader uten emballasje. Jeg klaget pga at jeg sendte komplett med emballasje. Siden da har det gått 3 uker, uten at jeg har fått vite noe, jeg har vert i de 3 ukene 2 ganger å purret forhandleren. Jeg endte med å ringe acer selv i dag... Jeg ringte molde, som igjen sendte meg til trondheim, som igjen sendte meg til molde, som igjen sendte meg til en telefon som ingen tok, så jeg la igjen en beskjed om at den personen(teknikeren som har jobbet med pc'en min). Jeg har hatt pc'en siden 19. august 2010. Og har endt med å ha pc'en i ca 3-4 mnd tilsammen resten av tiden har den vært på reparasjon... Da er spørsmålet mitt, hva er det jeg kan gjøre? De nektet heving.. jeg aksepterte ombytte. Men problemet var at forhandleren måtte ha en helt ny pc uten brutt forsegling, men siden jeg kun fikk en pc + lader uten original emballasje så ble det ikke noe av det..Derfor krevde jeg at de skulle klage på det, fordi jeg sendte inn komplett pc.. Jeg synes dette er helt på tryne at pc'en skal være 6 mnd på reparasjon uten å få fikset noe i det hele tatt, selv om jeg har sendt den inn omtrent 6 ganger så får jeg ikke hevet pga at de ikke har byttet noe fysisk, at av gangene har de bare oppdatert bios og programvarene.. de byttet en gang hdd'en andre gangen tastaturet. Så jeg lurte på om jeg kan klage pga at jeg ikke har vært borti pc'en min siden 18.02 dvs om en 8 dager så har det tatt 3 mnd-.-... Hvilken rettigheter har jeg, hvilken framgangsmåte bør jeg ta? Har jeg krav på erstatning i form av penger eller noe lignende? Vennen min fikk en ipod pga det tok 7 uker med hans pc... Hva bør jeg få i såfall ... siden det har gått snart 3mnd(!?). Har ikke tenkt på å klage før nå pga at jeg hadde en eldre pc fra før som jeg bruker nå. Derfor har jeg heller ikke tatt lånepc.. vet ikke om det kan føre til at jeg mister noen av rettighetene mine(?) Men siden det har snart tatt 3 mnd uten at saken har gått noe særlig videre, bestemte jeg meg nå å begynne å gå inn i saken.. Skal ringe å purre molde der de "fikset" pc'en min i morgen, for det ser ut som at han teknikeren ikke hadde lyst å svare på saken min da jeg ringte han kl 14.50. Håper noen har gadda å lest gjennom saken min og forstår problemet mitt, at jeg nå er ganske så lei av å vente, at noen kan si meg rettighetene mine og tippse meg med framgangsmåte, så jeg ikke gjør saken verre ved å komme med politiet og co foran acer og klage.. MvH Tommy Endret 9. mai 2011 av 3xt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Først og fremst; politiet vil bare le av deg om du prøver å "anmelde" de, eller be de ta hånd om saken. De har absolutt ingenting i en slik sak å gjøre. De instanser du eventuelt må forholde deg til er Forbrukerrådet, og hvis ikke det hjelper, Forbrukertvistutvalget. Du skriver litt rotete, så jeg har litt vanskelig med å forstå nøyaktig hva som har skjedd, hvor og når og tidsbruk på de forskjellige stadier i saken. Men uansett har PC'en din vært inne til avhjelp i over det som regnes som "rimelig tid", og du har all rett i å kreve å få hevet kjøpet... selvsagt med visse forbehold om at det ikke er brukerfeil, eller selvforskyldt skade. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Først og fremst; politiet vil bare le av deg om du prøver å "anmelde" de, eller be de ta hånd om saken. De har absolutt ingenting i en slik sak å gjøre. De instanser du eventuelt må forholde deg til er Forbrukerrådet, og hvis ikke det hjelper, Forbrukertvistutvalget. Du skriver litt rotete, så jeg har litt vanskelig med å forstå nøyaktig hva som har skjedd, hvor og når og tidsbruk på de forskjellige stadier i saken. Men uansett har PC'en din vært inne til avhjelp i over det som regnes som "rimelig tid", og du har all rett i å kreve å få hevet kjøpet... selvsagt med visse forbehold om at det ikke er brukerfeil, eller selvforskyldt skade. Beklager for rotete tekst! Prøver på en kortfattet versjon: sendte den inn 18.02 Etter 3 1/2 uke fikk jeg beskjed om at de ikke fant noen feil, så de krevde penger for frakt. Jeg nektet og fant fram en video jeg filmet av problemet. Nye 4 uker går, jeg får beskjed om at de skal bestille nye deler (etter 4 uker) så det kommer til å ha en forsinkelse på 1 uke. Etter 1 uke får jeg vite at de ikke klarte å løse problemet, så de sender en ny pc som skal kome i løpet av uka. 1 uke senere kommer jeg ut og får vite at acer hadde sendt kun en pc+lader uten emballasje. Jeg klagde og ba de spørre hvorfor jeg fikk kun pc+lader, selv om jeg sendte en komplett pc med emballasje. Pga at forhandleren sa hvis acer sendte en komplett pc med uten brutt forsegling ville jeg få en tilgode lapp. Nye 3 uker går uten at forhandleren har fått vite noe, selv om jeg hadde purret forhandleren 2 ganger i løpet av de 3 ukene. Så neste tirsdag så har det gått akkurat 3 mnd uten å ha løst problemet mitt Så jeg bestemte meg for å ringe selv til acer idag. Jeg ringt til de i molde, de klarte ikke å løse problemet, så de sendte meg til trondheim,der visste han heller ikke noe, så han sendte meg tilbake til molde, som fortsatt ikke visste noe, så de sendte meg til en tekniker som ikke tok telefonen, så jeg la igjen en beskjed om at han skulle ringe snares mulig tilbake, som ikke har skjedd ennå. Så jeg skal prøve å ringe til molde igjen i morgen. Så jeg lurer på siden jeg sann sett ikke har tatt imot pc'en fysisk om at dette blir regnet som veldig urimelig lang tid?eller må jeg bare leve med at de ikke klarer å få fart i saken? Kan jeg bruke at de har brukt veldig lang tid som et argument? Hvilken framgangsmåte ville dere ha brukt? siden purring osv ikke hjelper noe særlig... Har dere noen kommentarer om rettighetene mine? Kan man i sanne tilfelle kreve erstatning på et eller annen vis? for hørte om at vennen min fikk en ipod pga at det tok så lang tid(men det var fra en annen forhandler og et annet produkt). Har det noe å si om jeg ikke har tatt imot låne pc, pga at jeg selv hadde en bedre pc en låne pc'en, derfor har jeg heller ikke brydd meg noe særlig før nå, og vil begynne å få saken ferdig gjort. Håper dette var litt bedre :S Endret 9. mai 2011 av 3xt Lenke til kommentar
3xt Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Ringte nettopp acer igjen i molde.. Endte opp med at de sendte meg med engang opp til trondheim, der visste de selvfølgelig ingen ting igjen.. Og ba meg ringe de om en 15-30 min pga at jeg da ville mest sannsynlig få snakket med en annen konsulent.. Begynner å bli ganske sur, pga at jeg må begynne å purre selv, og når det heller ikke hjelper, så vet jeg ikke videre.. Håper noen av dere har noen tips for bedre framgangsmåte.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Jeg regner med at dette går på reklamasjonsretten, og at du har kjøpt maskinen som privatperson. Da gjelder forbrukerkjøpsloven. - Selger har rett å utbedre samme feil 2 ganger. Skjer samme tredje gang, så har du krav på å heve kjøpet. Men butikken kan kreve å få undersøkt varen først, for å fastslå om at det er samme feil/symtom. - Reperasjon skal også skje innen rimelig tid. Og når man passerer 8 uker, så er det klart over fristen. Da kan du og kreve å heve kjøpet pga urimelig tid. Men dette gjelder selvsagt kun hvis det er maskinvare/fabrikkfeil og at det går på reklamasjonsretten. Du finner vel og mer info om loven på lovdata: http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html Lenke til kommentar
3xt Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Jeg regner med at dette går på reklamasjonsretten, og at du har kjøpt maskinen som privatperson. Da gjelder forbrukerkjøpsloven. - Selger har rett å utbedre samme feil 2 ganger. Skjer samme tredje gang, så har du krav på å heve kjøpet. Men butikken kan kreve å få undersøkt varen først, for å fastslå om at det er samme feil/symtom. - Reperasjon skal også skje innen rimelig tid. Og når man passerer 8 uker, så er det klart over fristen. Da kan du og kreve å heve kjøpet pga urimelig tid. Men dette gjelder selvsagt kun hvis det er maskinvare/fabrikkfeil og at det går på reklamasjonsretten. Du finner vel og mer info om loven på lovdata: http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html Takk for svar! Ja, det går på reklamasjonsrett. Problemet mitt er at jeg har sendt pc'en inn 3 ganger på rad uten å ta pc'en med hjem, at jeg sendte den med engang den ankom pga at de ikke klarte å fikse problemet. Så derfor lurte jeg på om det blir sett som 3 mnd, som er veldig urimelig lang tid, eller bare fra sist gang jeg sendte den inn. Har noen noe tips om hvordan jeg skal gå fram? Og selger purrer kun hvis jeg går ut til butikken å ber de om å gjøre det..I tillegg nekter acer å la meg heve kjøpet, pga at det ikke har blitt byttet fysiske deler, bare oppdatert programvarene 4 ganger av 6.. Så nå venter jeg på ombytte, etter snart 3 mnd reparasjons tid.. Håpe på hjelp!! MvH en fortvilet Tommy Endret 11. mai 2011 av 3xt Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Mitt råd er å fylle ut dette skjemaet: http://forbrukerportalen.no/filearchive/klageskjemabokmal_2011_1_.pdf Printe det ut, og signere. Også velger du selv om du vil sende det via posten til Forbrukerrådet, eller om du ønsker å scanne det, og sende det via epost. Bruk lokale adresser til kontoret nærmest deg. Jeg mener at du har krav på å heve kjøpet, men butikken vil uansett ikke høre på min personlige mening. Derfor er det mye bedre å få støtte fra forbrukerrådet, og de finner nok frem til ftu-dommer som kan brukes som eksempel og. Du har ingen ting å tape på å klage, og jeg syntes at du burde gjøre det. Det tar ikke mange dagene før du får svar heller. Men det er mulig at butikken og forbrukerrådet blir litt uenige. Men det pleier som regel å løse seg. Og om butikken ikke føyer seg, så bør du la saken gå videre til FTU. Men det tar lang tid. Hør derfor evt med forbrukerrådet om dine fordeler og ulemper angående det. Si ifra hvordan det går da. Og lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar
3xt Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Mitt råd er å fylle ut dette skjemaet: http://forbrukerportalen.no/filearchive/klageskjemabokmal_2011_1_.pdf Printe det ut, og signere. Også velger du selv om du vil sende det via posten til Forbrukerrådet, eller om du ønsker å scanne det, og sende det via epost. Bruk lokale adresser til kontoret nærmest deg. Jeg mener at du har krav på å heve kjøpet, men butikken vil uansett ikke høre på min personlige mening. Derfor er det mye bedre å få støtte fra forbrukerrådet, og de finner nok frem til ftu-dommer som kan brukes som eksempel og. Du har ingen ting å tape på å klage, og jeg syntes at du burde gjøre det. Det tar ikke mange dagene før du får svar heller. Men det er mulig at butikken og forbrukerrådet blir litt uenige. Men det pleier som regel å løse seg. Og om butikken ikke føyer seg, så bør du la saken gå videre til FTU. Men det tar lang tid. Hør derfor evt med forbrukerrådet om dine fordeler og ulemper angående det. Si ifra hvordan det går da. Og lykke til ihvertfall! Tusen takk! Liten update: Acer ringte... men hadde ikke med mobilen sååå.... får ta å ringe dem imorgen Ringte også forbrukerrådet, og fikk beskjed at det hadde vært best med en skriftlig klage ja. Men er ikke helt sikker hvem jeg skal klage på? forhandler? Produsent? For selger kan jo ikke gjøre noe særlig egentlig, men hvordan klager en på produsent? Hadde et spørsmål, hvis jeg ringer acer, lønner det seg å kreve å snakke med en som har litt makt? for alle gangene jeg har ringt acer, snakket jeg bare med diverse teknikere som ikke hadde noe makt. Er det liksom noe vits å be om det? eller er det like håpløs uansett? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Du skal klage til butikk. Om du velger å sende klageskjemaet da. Å ringe dem, så kan man få råd. Men det blir ingen behandlig av saken. Men sjekk hva Acer skulle fortelle først. Om det ikke er gode nyheter, så send inn klageskjemaet ihvertfall. Det holder fint å snakke med en kundebehandler. Normalt så vil lederen på verkstedet støtte sin medarbeider mer enn kunden. Men du bør klage dirkete til butikk. Det er ofte etter de får brev fra Forbrukerrrådet at ting begynner å skje. Og om ikke det hjelper, så er media også et stort press for butikk/produsent. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Takk for svar! Ringte nettopp acer, de mente at de skal se om det var muligheten for å finne emballasjen på maskinen de sendte til meg, og så skal de sende den.. Hvem vet hvor lang tid det kommer til å ta? Ihvertfall så har det gått nye 4 uker/3mnd siden jeg sendte pc'en inn.. Hvis jeg ikke får noe beskjed om 6 dager, så ringer jeg forbrukerrådet(?) om råd. Noen som vet allerede nå om jeg har noen rett på erstatning pga veldig lang reparasjons tid? Og hvordan jeg isåfall skal gå fram for å få tak i det? må jeg rette meg mot forhandler, eller produsent? MvH Tommy Lenke til kommentar
3xt Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Hei En liten update om saken: Ringte nettopp acer i molde.. de mente at de hadde rett til å levere en ombytte og at kunden ikke har rett til å velge om heving/ombytte, som jeg syntes var litt rart, noen som vet om de har rett til det? Og at de ikke kan gjøre noe med saken og at jeg bare må vente... Nå har det gått snart 5 uke siden jeg klagde på at de ikke leverte ombytte i samsvar med det jeg sendte inn, og snart 3 mnd og 1 uke siden jeg sendte inn pc'en... Noen som kan hjelpe meg!? MvH Tommy Lenke til kommentar
darket Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ok, la meg sitere forbrukerkjøpsloven, her står alt du trenger for å kreve heving av kjøp og penger tilbake. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Har de nektet å låne ut låneprodukt, er dette også en faktor som vil være på din side her. Ergo så foreslår jeg at du skriver inn skriftlig, og refererer til paragraf 30. Krev heving av kjøp. Send også inn klage til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Hvis du har vært uten pc'en 2 mnd eller mer, så har du krav på å heve kjøpet. Men det er da butikken og ikke produsenten du skal forholde deg til. Men om butikken/produsenten tilbyr en bedre pc i ombytte, så vil det sikkert være lurt å takke ja til det og. Men har du sendt inn klageskjemaet til Forbrukerrådet? Det er vel egentlig bare de som virkelig kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Takker for svar! Saken er at jeg sann sett har fått tilbake pc'en men uten emballasje, så bare en pc+lader, det var i mine øyner et produkt som ikke var i samsvar med det jeg sendte inn( komplett pc med emballasje) Hver gang jeg er ute hos forhandleren, sier de det samme, de kan ikke gjøre noe, så sender de bare en purring. Pc'en har sann sett kommet tilbake men måtte ha sendt den inn igjen pga at de ikke klarte å løse problemet... så første gang jeg sendte inn 4 uker, så sendte jeg den inn igjen pga at de ikke fant feilen.. Så ne 4 uker går.. Får vite at jeg får ombytte og ikke hevet kjøpet.. Men så fikk jeg bare en pc+lader uten emballasje, som da ikke samsvarer med det jeg sendte inn, så jeg klagde på det og siden da har det gått 5 uker.. så ca 3 mnd og 1 uke siden jeg sendte den inn.. Vurderer bare å ta imot pc'en gidder rett og slett ikke å vente lenger.. Men har jeg rett til å kreve en erstatning? jeg kunne ha fått låne pc'en, men takket nei pga at de pc'ene var dårligere enn min gamle, så det var da ingen hjelp.. Noen som kan gi meg noen tips hvordan jeg kan kreve erstatning pga urimelig lang tid? For jeg tipper at hvis jeg spør forhandleren, sier de bare at de ikke kan gjøre noe pga de ikke har noen rettigheter om å bestemme.. MvH Tommy Endret 20. mai 2011 av 3xt Lenke til kommentar
darket Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har du fått en brukt ombytte maskin her nå? Det er ikke lov å gi ombytte til en brukt vare hvis kunden selv ikke aksepterer dette. Hvilken forhandler er dette? Lenke til kommentar
3xt Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Har du fått en brukt ombytte maskin her nå? Det er ikke lov å gi ombytte til en brukt vare hvis kunden selv ikke aksepterer dette. Hvilken forhandler er dette? De påstår at det er en ny maskin, men har ikke sett den enda, vet bare at det ikke fulgte med emballasje.. Vi snakker om Deal.no som tok over for Elprice. Men de sa at all servicen blir fortsatt hos dem. MvH Tommy Lenke til kommentar
3xt Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Skal ta å hente pc'en i morgen.. gidder rett og slett bare ikke å vente lenger.. Så jeg lurte på om jeg hadde noen rettigheter pga urimelig lang reparasjons tid? Og om det er lovfestet på et eller annen vis at jeg har rett på en ny maskin når det skjer ett ombytte, i tilfelle jeg får en brukt maskin i morgen? Takk for hjelpen! MvH Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå