Gå til innhold

[Løst] Hvor kjøper dere glutenfri mat?

Anbefalte innlegg

Hei

Kjæresten min har nettopp fått påvist glutenintoleranse (må holde seg unna hvete, rug, havre og spelt - i tillegg til egg) og jeg lurer derfor på hvor dere kjøper glutenfri mat?

Det er ganske dyrt i helsekostbutikker så jeg lurte på om det er noen som vet om det er billigere i Sverige?

Takknemlig for alle tips! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann..

Har fått påvist det samme selv (pluss en A4-side til med ting jeg ikke tåler), og det er utrolig kjedelig.

Heldigvis er det intoleranse, så da stryker man jo ikke med om man spiser litt av og til.

Jeg er vel kanskje mer ekstrem enn de fleste, men jeg levde et halvt år på fisk og grønnsaker,

og et halvt år på kylling og grønnsaker.

Kun dette.

Etter dette sank intoleransegrensen min betraktelig, og magen min ble så god at jeg kunne omtrent spise normalt.

Kjenner jeg at det begynner å røre på seg igjen, er jeg tilbake på streng fisk/kylling og grønnsaksdiett.

Er magen først vrien av seg, kan det være lurt å unngå godt stekt og/eller fet mat - så ikke bruk panna om dere ikke må.

Kanskje ikke svaret du ønsket, men man trenger ikke blakke seg bare for å unngå visse matprodukter.

Leste forresten at man kan få rundt 6-7000 i mat-støtte dersom man har dette påvist fra lege, har dere sjekket dette?

Lenke til kommentar

Heisann..

Har fått påvist det samme selv (pluss en A4-side til med ting jeg ikke tåler), og det er utrolig kjedelig.

(---)

Leste forresten at man kan få rundt 6-7000 i mat-støtte dersom man har dette påvist fra lege, har dere sjekket dette?

La meg gjette at du fikk dette "påvist" av Balderklinikken? I så fall: vær klar over at metodene de bruker er omstridt for å si det mildt, men hvis det hjelper, så..

Om fradrag:

Du kan blant annet få fradrag for kostnader til lege (egenandeler i den offentlige helsetjenesten), medisin, kostnader til egnede medisinske hjelpemidler, merkostnader på grunn av sykdommen f.eks. eventuelle merkostnader ved fordyret kosthold
Kilde.

Hvilken dokumentasjon som skal til for å få dette fradraget vet jeg ikke, dessverre.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

La meg gjette at du fikk dette "påvist" av Balderklinikken? I så fall: vær klar over at metodene de bruker er omstridt for å si det mildt, men hvis det hjelper, så..

Jeg har aldri hørt om Balderklinikken, så der var det ikke. Hva er det som er omstridt med deres metoder?

Lenke til kommentar

Poenget med å spise glutenfritt er å unngå brød, og ligende bakster og mat med større mengder gluten.

Min treningspartner jobber som kostholdsveileder og PT og han har selv intoleranse for gluten.

Selv så unngår han mye av bakstvarer selv om de er glutenfri eller ikke. Han baserer kosten på fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt. Han spiser veldig variert og dette gir han litt frihet til å spise ting som inneholder litt gluten i ny og ne uten å bli dårlig. Av glutenfrie varer er det omtrent bare havregryn han kjøper.

En begrenset støtte per mnd fra staten er også din rettighet som intolerant. Å leve glutenfritt kan bli veldig dyrt om man baserer seg på varer som er laget glutenfrie. Prøv derfor å gå rundt denne trenden ved å spise variert og finne andre løsninger!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om Balderklinikken, så der var det ikke. Hva er det som er omstridt med deres metoder?

Balderklinikken er en privat klinikk som "diagnostiserer" all mulig (og noe umulig) sykdom og mener at det kommer av intoleranse for forskjellig mat. Legestanden kritiserer dem for dårlig/fraværende empirisk belegg for det de hevder.

Vis litt sunn skepsis til resultatet ditt, spesielt hvis det kommer fra "halv-alternative" miljøer.

Lenke til kommentar

Balderklinikken er en privat klinikk som "diagnostiserer" all mulig (og noe umulig) sykdom og mener at det kommer av intoleranse for forskjellig mat. Legestanden kritiserer dem for dårlig/fraværende empirisk belegg for det de hevder.

Vis litt sunn skepsis til resultatet ditt, spesielt hvis det kommer fra "halv-alternative" miljøer.

Aha. Jeg var hos en osteopat - men i mitt tilfelle har det hjulpet så enormt at man får heller tro på det.

Jeg har alltid vært meget skeptisk til alternativ medisin, men jeg har gått med dette i 15 år uten at noen kunne hjelpe så noe måtte prøves.

Er glad for jeg gjorde det - har forandret livet mitt totalt (til jeg ble syk av svineinfluensa-vaksinen:))

Lenke til kommentar

Heisann..

Heldigvis er det intoleranse, så da stryker man jo ikke med om man spiser litt av og til.

Jeg er vel kanskje mer ekstrem enn de fleste, men jeg levde et halvt år på fisk og grønnsaker,

og et halvt år på kylling og grønnsaker.

Kun dette.

Etter dette sank intoleransegrensen min betraktelig, og magen min ble så god at jeg kunne omtrent spise normalt.

Kjenner jeg at det begynner å røre på seg igjen, er jeg tilbake på streng fisk/kylling og grønnsaksdiett.

Er magen først vrien av seg, kan det være lurt å unngå godt stekt og/eller fet mat - så ikke bruk panna om dere ikke må.

Kanskje ikke svaret du ønsket, men man trenger ikke blakke seg bare for å unngå visse matprodukter.

Takker for svar :)

Han har fått beskjed om å trappe ned samtidig som han går på en haug med piller (for å få opp nivået av gode tarmbakterier?) slik at tarmtottene kan vokse ut igjen eller no. Dette i kombinasjon med andre piller og antibiotika da han blant annet har mykoplasma i lungene osv (masse galt her, hehe)

Greia er vel at han ikke vet helt hva annet enn brød han skal spise. Han spiser frokostblanding eller brød til frokost og 6-8 brødskiver til lunch (!) så derfor jeg tenkte å finne glutenfrie brødblandinger/mel osv..

Middag er ikke noe problem når han er hos meg da jeg stort sett lager alt fra bunn av uansett. Ren kylling/kjøtt/fisk og grønnsaker og evt poteter og saus uten mel.

Skal sjekke ut dette med økonomisk støtte nærmere. Tror det er snakk om 1700,- pr mnd eller noe..

Lenke til kommentar

Poenget med å spise glutenfritt er å unngå brød, og ligende bakster og mat med større mengder gluten.

Min treningspartner jobber som kostholdsveileder og PT og han har selv intoleranse for gluten.

Selv så unngår han mye av bakstvarer selv om de er glutenfri eller ikke. Han baserer kosten på fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt. Han spiser veldig variert og dette gir han litt frihet til å spise ting som inneholder litt gluten i ny og ne uten å bli dårlig. Av glutenfrie varer er det omtrent bare havregryn han kjøper.

En begrenset støtte per mnd fra staten er også din rettighet som intolerant. Å leve glutenfritt kan bli veldig dyrt om man baserer seg på varer som er laget glutenfrie. Prøv derfor å gå rundt denne trenden ved å spise variert og finne andre løsninger!

Lykke til!

Takk skal du ha! :grin:

Prøver å få ham til å ta dette litt seriøst nå og kutte ut brød, frokostblanding og kaker på jobben osv.. Ellers er jo hele dette (dyre) opplegget litt forgjeves.

Utfordringen hans (og jeg skjønner at det ikke er så lett) er lunch på jobben. Han er elektroreparatør og kjører stort sett rundt hele dagen og har med seg niste bestående av brød, brød og atter brød. Hehe.. Må finne på noe annet lurt.. :!:

Han må forresten også holde seg unna havre (noe som ikke er så vanlig så vidt jeg har skjønt)..

Lenke til kommentar

Jeg vil virkelig anbefale iHerb.com!!!

Dette er en amerikansk nettbutikk som selger så og si alt av helsekostprodukter!

Her kan du se hva de har av glutenfrie brødmixblandinger (blir billigere å kjøpe dette enn et helt brød når man bestiller noe helt fra USA).

Produktene er MYE billigere enn det man får i Norge, her er to priseksempler på noe som kalles tart cherry. Tart cherry brukes blant annet som "naturlig" sovemedisin, da det inneholder store mengder melantonin. Norsk nettbutikk (469 kr) vs. iHerb (26,45 $ = 147,51 kr)

Merk: det var bare et priseksempel;)

Bestill varer for opptil 200 kr, og du slipper toll. Dette gjelder KUN for varene, så fraktkostnadene har ingen betydning:)

Velger du levering med DHL, får du varen levert på døren etter 3 til 5 dager!!! I tillegg kan du spore pakken, og se hvor den er i verden til en hver tid:)

International airmail er billigere, men det tar lengre tid og man kan ikke spore pakken.

Merk at noen av varene ikke er lovlig å importere til Norge. Her en en liste.

Bruker du min rabattkode UGE800 får du 5$ i rabatt på første bestilling...

Jeg har bare hatt positive opplevelser med denne nettsiden, og MANGE norske bloggere er STORE fan av denne siden!!!

DHL-mannen kjenner meg faktisk igjen:P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringen hans (og jeg skjønner at det ikke er så lett) er lunch på jobben. Han er elektroreparatør og kjører stort sett rundt hele dagen og

har med seg niste bestående av brød, brød og atter brød. Hehe.. Må finne på noe annet lurt.. laugh.gif

Jeg jobbet også fra bilen - fra kunde til kunde hele dagen, så var aldri tid til å få seg noe skikkelig.

Jeg begynte å ta med meg f.eks 2 stekte laksebiter, peppermakrell,mye frukt & grønnsaker..

Liker han salat så blir han jo hipp i tillegg... sukk.

Men jeg har aldri vært fin på det heller. Tidligere kjørte jeg rundt med en bærepose med tunfisk i vann og hermetiske linser.

Det ser ikke pent ut, men er alt man trenger i løpet av en lang arbeidsdag det.

Det vanskeligste var når jeg hadde folk med meg, og de skulle inn på bakeri og slikt for å kjøpe lunch..

Farlig gode de luktene der...

Jeg har alltid vært en som liker tilbehøret best - dvs brød og poteter.

Var vanskelig for meg å kutte ut dette, men når man får kjent hvor avslappende det er å ikke ha vondt i magen - er det vel verdt det.

Og... Når man bytter diett på den måten kan det raskt skje noe rart i magen...

Kanskje greit å jobbe alene en stund :blush:

Jeg vil virkelig anbefale iHerb.com!!!

Ah, det var sant.

Den hadde jeg helt glemt av.

Anbefalte den til en kamerat av meg, og han handler alt sitt der etterpå.

Storfornøyd!

Takker for påminnelsen.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet også fra bilen - fra kunde til kunde hele dagen, så var aldri tid til å få seg noe skikkelig.

Jeg begynte å ta med meg f.eks 2 stekte laksebiter, peppermakrell,mye frukt & grønnsaker..

Liker han salat så blir han jo hipp i tillegg... sukk.

Men jeg har aldri vært fin på det heller. Tidligere kjørte jeg rundt med en bærepose med tunfisk i vann og hermetiske linser.

Det ser ikke pent ut, men er alt man trenger i løpet av en lang arbeidsdag det.

Det vanskeligste var når jeg hadde folk med meg, og de skulle inn på bakeri og slikt for å kjøpe lunch..

Farlig gode de luktene der...

Jeg har alltid vært en som liker tilbehøret best - dvs brød og poteter.

Var vanskelig for meg å kutte ut dette, men når man får kjent hvor avslappende det er å ikke ha vondt i magen - er det vel verdt det.

Og... Når man bytter diett på den måten kan det raskt skje noe rart i magen...

Kanskje greit å jobbe alene en stund :blush:

Tusen takk for tips, skal videreformidle til min kjære :!:

Han må nok finne seg i å kutte ned på brød (glutenfritt eller ikke) og heller kjøre på med annen mat ja.. Han er nok litt som deg - glad i brød og poteter osv :grin:

Lenke til kommentar

I Norge har jo bla.a. Ultra og Meny ganske bra utvalg, det er ikke billig, men antagelig billigere enn på helsekost.

Og ja, i sverige er prisene litt under halvparten av i Norge, så du sparer mye på en "harrytur".

-Flere av toros "normale" melblandinger er forresten glutenfrie - sjekk pakken.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

I Norge har jo bla.a. Ultra og Meny ganske bra utvalg, det er ikke billig, men antagelig billigere enn på helsekost.

Og ja, i sverige er prisene litt under halvparten av i Norge, så du sparer mye på en "harrytur".

-Flere av toros "normale" melblandinger er forresten glutenfrie - sjekk pakken.

Ahh, takk! Vi har vurdert en "harrytur" skjønner du, men da er det vel nesten mer eller mindre bestemt at vi får kjøre over grensa og hamstre litt så snart han har fått prøvd ut litt.. Så vi vet hva vi skal kjøpe liksom! :grin:

Lenke til kommentar

Glutenfrie produkter er meg bekjent ekstra billig i sverige fordi de er direkte subsidiert av staten. I norge har man ikke denne direkte subsidieringen, men glutenallergikere får trekke fra et fast beløp over skatteseddelen. Så dersom du shopper i sverige får du i både pose og sekk :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Glutenfrie produkter er meg bekjent ekstra billig i sverige fordi de er direkte subsidiert av staten. I norge har man ikke denne direkte subsidieringen, men glutenallergikere får trekke fra et fast beløp over skatteseddelen. Så dersom du shopper i sverige får du i både pose og sekk :)

Like :grin::grin:

Lenke til kommentar

Skal over grensa så snart jeg får nye dekk på bilen, så dette var godt å vite.

Tusen takk :thumbup:

Lenke til kommentar

Min mor har glutenallergi og får penger av staten fordi det er dyrt å ha denne sykdommen.

De litt større matbutikkene har gjerne et utvalg av glutenfrie varer. Hun pleide å kjøpe grovt og fint glutenfritt mel samt masse nøtter og hva annet man trenger, og laget sitt eget brød i brødbakemaskin. Glutenfritt brød pleier å smake skikkelig py, men hennes var bedre enn normalt brød. I alle fall de to første dagene.

Koster gjerne litt med en brødbakemaskin, men er verd det hvis han virkelig vil spise brød.

I tillegg spiser min mor en del snack-a-jacks, men jeg tror dette gikk mer under kategorien magefyll. Spiser de med rødbetsalat og masse sild, så er det en del mat i pålegget også.

Lenke til kommentar

Dette var informasjon fra min svigerfar som handler som en gal hver gang han er i sverige, men jeg har søkt litt og finner ikke noe spesielt om dette i svenske nettaviser så ta det med subsidierte priser med en klype salt.

Det som er sikkert er at det er mye billigere å kjøpe glutenfrie produkter i Sverige, men ha alltid en oversikt over prisene i norge slik at man konsentrerer seg om det man sparer mest på.

Min mor har glutenallergi og får penger av staten fordi det er dyrt å ha denne sykdommen.

De litt større matbutikkene har gjerne et utvalg av glutenfrie varer. Hun pleide å kjøpe grovt og fint glutenfritt mel samt masse nøtter og hva annet man trenger, og laget sitt eget brød i brødbakemaskin. Glutenfritt brød pleier å smake skikkelig py, men hennes var bedre enn normalt brød. I alle fall de to første dagene.

Koster gjerne litt med en brødbakemaskin, men er verd det hvis han virkelig vil spise brød.

I tillegg spiser min mor en del snack-a-jacks, men jeg tror dette gikk mer under kategorien magefyll. Spiser de med rødbetsalat og masse sild, så er det en del mat i pålegget også.

Jeg har bakt glutenfrie brød til min svigerfar som er kjempegode og sikkert samme oppskrift som din mor bruker. Det jeg legger merke til er at hvert brød koster nesten 60 kroner i råvareutgifter. Så det er definitivt dyrt å være glutenallergiker i norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...