Gå til innhold

Doble Minnekanaler???

odin1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen kan forklare meg meningen med doble minnekanaler i Intel 875p baserte hovedkort. Og hvordan det fungerer...

Ettersom jeg har forstått må det brukes såkalt twinRam. Som for eks Corsair sin TwinX serie. Men mange hovedkort har jo bare 5 minneslotter.

Da går det jo ikke med 3 par Twinx brikker............

Help

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, du trenger ikke bruke disse twinutgavene, men du trenger 2 brikker av samme størrelse og hastighet.

med dobble minnekanaler får du dobbel minnebåndbredde. dvs med pc3200 ram får du 3200 x 2 = 6400 MB/s som er akkurat nok til å mate de nye 800 mhz p4 cpuene.

Lenke til kommentar

Dersom man bruker alle 4 minneslottene, så vil det faktisk være noen prosent kjappere enn bare 2 (også i dual channel mode) siden 4 brikker vil kjøres i et såkalt "dynamic mode"... spør meg ikke hvorfor :)

Kjører 4 brikker selv, og de la på sandra scoren min ca 2% eller noe.

Lenke til kommentar

Jepp det stemmer at det vanligvis bare er 4 minneslotter. Trodde det var 5 på Abit IC7-G, men jeg sjekket og det var feil. Bare 4 der også.

Hva med såkalt ECC minne. Taper man noe ytelsesmessig på slikt minne? Eller er det så lite at man tar det igjen på økt stabilitet?

Noen som vet? ( Hey det rimte;D)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...