odin1 Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Hei Jeg lurer på om noen kan forklare meg meningen med doble minnekanaler i Intel 875p baserte hovedkort. Og hvordan det fungerer... Ettersom jeg har forstått må det brukes såkalt twinRam. Som for eks Corsair sin TwinX serie. Men mange hovedkort har jo bare 5 minneslotter. Da går det jo ikke med 3 par Twinx brikker............ Help Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 må ikke hvere en spesiel type man kan bruke to forskjelige men det er best og bruke 2 like.og grunnen med doble minnekanaler er bedre ytelse Lenke til kommentar
Anubis Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 ok, du trenger ikke bruke disse twinutgavene, men du trenger 2 brikker av samme størrelse og hastighet. med dobble minnekanaler får du dobbel minnebåndbredde. dvs med pc3200 ram får du 3200 x 2 = 6400 MB/s som er akkurat nok til å mate de nye 800 mhz p4 cpuene. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Har hørt at man mister rundt 10-20 fsb(når det gjelder overklokking) . Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Har hørt at man mister rundt 10-20 fsb(når det gjelder overklokking) .Har ikke jeg hørt om. Men du tar utvilsomt igjen den tapte ytelsen pga dobbel minne båndbredde Lenke til kommentar
odin1 Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Hva hvis man bruker alle 5 minneslotene da. Mister man hele ytelsesfordelen med dobble minnekanaler da? Eller hvis man bruker 2 bar TwinX moduler, funker det like bra da? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 det er bare 4 minneslots på de fleste i865PE/875P kortene.. det lønner seg å ha like minnemoduler.. man mister ikke noe ytelse ved å bruke alle 4 minneslot'ene.. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Dersom man bruker alle 4 minneslottene, så vil det faktisk være noen prosent kjappere enn bare 2 (også i dual channel mode) siden 4 brikker vil kjøres i et såkalt "dynamic mode"... spør meg ikke hvorfor Kjører 4 brikker selv, og de la på sandra scoren min ca 2% eller noe. Lenke til kommentar
odin1 Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Jepp det stemmer at det vanligvis bare er 4 minneslotter. Trodde det var 5 på Abit IC7-G, men jeg sjekket og det var feil. Bare 4 der også. Hva med såkalt ECC minne. Taper man noe ytelsesmessig på slikt minne? Eller er det så lite at man tar det igjen på økt stabilitet? Noen som vet? ( Hey det rimte;D) Lenke til kommentar
[BiGG] Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Med dual channel får du 4-6 % mer ytelse av rammen :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå