Gå til innhold

Canon EOS 500d vs. 550d

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt meg et canon eos 600D kamera, med vanlig 18-55mm objektiv (standar).

Betalte 6999,- for det.

Ble veldig i stuss, har defor ikke åpnet det og tatt det i bruk.

På Fotoknudsen sin kampanje selger de Canon 500D m18-55 og 75-300IS til 5199,-

Ble usikker i forhold til hva som egentlig skiller disse to...sjekket ut 600D og 550D, så var det kun den vridbare skjermen som var forskjell. Er det noe forskjell mellom 500D og 550D foruten om antall megapixl?

Sånn jeg ser det nå kan jeg kjøpe 500D, spare 2000,- kr og heller f.eks kjøpe objektiv nr 3.

Da lurer jeg på om dere har noe tips til hvilket? 15-85 blir for dyrt. har lurt litt på 17-85mm, eller 18-135mm. Hva anbefales?

Er ikke den som tar bilder fra lange avstander, helst nærbilder, men ønsker å ha litt å gå på.

Alle tips og råd/erfaringer mottaes med STORT takk. Vil helst ha et kamera i bruk snart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

600D har i forhold til 500D en mye bedre videofunksjonalitet, en litt bedre sensor (den samme som i 550D), bedre skjerm, litt bedre kontroller og trådløs blitsstyring.

Ad objektivene i pakken:

18-55 uten IS er en begredelig affære - 18-55 med IS er mye bedre. Tipper det var "18-55 IS" som fulgte med 600D.

75-300 IS er et gammelt objektiv - det er Canons første objektiv med bildestabilisering, og er rapportert å ha middelmådig bildekvalitet.

Ville kikket på å kanskje ende opp med 18-55 IS pluss for eksempel en EF-S 55-250 IS eller brukt EF 70-200/4L.

Lenke til kommentar

Forskjellen fra 600D til 550D er minimal, kun en vridbar skjerm og litt småjusteringer her og der. Forskjellen fra 500D til 600D er mye større, og personlig ville jeg ikke gått ned til den modellen. Og 18-55 uten IS er ikke et bra objektiv.

550D får du til rett over 5000kr inkludert 18-55 IS nå for tiden, og jeg syns ikke det er verdt over 1500kr for å få en vridbar skjerm. Da hadde det vært bedre å kjøpt en ekstern blitz eller noe sånt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg syntes det var dyrt, kjøpte Canon EOS 500D til 3499,- oss lefdal i januar, med objektiv, minnekort, kamraveske og pusseklut.

Hvis du fikk med et Objektiv som det står IS på så var det vel et bra kjøp, hvis det ikke var IS så var det vel ikke noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var dyrt, kjøpte Canon EOS 500D til 3499,- oss lefdal i januar, med objektiv, minnekort, kamraveske og pusseklut.

Hvis du fikk med et Objektiv som det står IS på så var det vel et bra kjøp, hvis det ikke var IS så var det vel ikke noe å skryte av.

Det var IS (bildestabilisator) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...