Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier byter loven, sitter som styremedlem er jeg medskyldig ?.

Anbefalte innlegg

Hei.

Innledning : Vi disponerer ett område som bli utleid til oss. Det er ett utendørs anlegg. På godt Norsk ett jorde (mark).

Der har vi satt på x-antall vogner og dette er en Campingvogn park.

Vi er x-antall medlemmer og er 4-fire i Styret, og som skal forvalte medlemmene sine områder.

Det har nå dukket opp flere klare brudd på reguleringsplanen.

Så er spørsmålet, kan vi i Styret bli "medskyldige" til disse klare bruddene ?.

Fikk den beskjeden av Tekninsk Etat at det kunne vi, snakket med 2-to saksbehandlere, som mente det.

De sa også ifra at de (Teknisk Etat) at de ikke er Advokater, men det står klart i loven at klare brudd på reguleringsplanen skal meldes inn....O kan få følger..

Så hvilke lover / brudd og ikke minst straff er det eventuellt snakk om ?.

Kan dere gi råd ?.

På forhånd Takk.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ta et møte med de i Teknis etat du, så får du mer info, angående brudd på bestemmelsene. Det er sikkert et brudd på Plan og bygningsloven.

Jeg har hatt mye med byggesøknader å gjøre og kjenner lovverket relativt godt. Men en slik sak har jeg ikke vært innblandet i. Så pressise svar kan jeg ikke komme med, så du får undersøke selv.

Men jeg er ganske sikker på, at dere (styret) kan ikke opprette en Camping park, uten at det søkes om tillatelse til dette, i kommunen. Dette er ei papirmølle. Og det må være en "åpning" i Reguleringsplanen, for å få innvilget en søknad om Campingplass/Caravanplass.

Det er foreningen som er ansvarlig, for å følge loven (PBL), men styret kan gjøre medansvarlig, da det er de som står for den daglige driften.

Jeg kjenner ikke saken, mer enn det du har fortalt. I værste fall, er dette i strid med Reguleringsplanen og da må det søkes om en ny, eller endring av Reguleringsplanen, for dette området. Men, det er en lang og tung prosess. Huff, dette blir mye spekulasjoner.

Saksbehandlere i Tek. etat, er de som forvalter PBL og er saksbehandlerene rutinerte, så er det lite de ikke kan om slike emner.

Ta et møte med kommunen du og be om et refferat fra møtet! Da blir det mere spesifikt.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hei og Tusen Takk for svar :thumbup:

Denne parken er regulert som Caravan Club.

Men bonden som eier marken / jordet, har leiet det ut til oss i over 30-tretti år.

Det er medlemmene som har opparbeidet området. Og gjort parken til det den er idag.

Jeg innehar ett Styreverv som Brannvern leder og har hatt det i 3-tre år.

Har funnet alvorlige brudd på reguleringsplanen som kommunen har revidert sist i 2009. Som bryter på det med Brannvern / HMS generelt.

Selvsagt vil Bonden bare ha mer i inntekt, men ikke være med på å forstå at det finnes lover og regler å følge :thumbdown:

Siden jeg ble Brannvernleder for 3-tre år siden, har det blitt lagt ned mye tid / krefter og ikke minst penger for å kunne tilfredstille brannvernkravene i denne kommunen.

Men som det står i mailen ifra kommunen, så skal regelbrudd varsles og vi kan være "medskyldige".

Men....

Det forligger en meget dårlig skrevet kontrakt på hvem / hva og hvor. Kontrakten gjennspeiler Bonden sine krav om høy inntjening på tvers av lover og regler.

Jeg vil ikke gjøre det som vil kunne forlanges av meg som Brannvernleder å forfalske intern notat.

Brannvesenet har årlig kontroll hos oss..

Så står vi her da...

Håper dette var mer utfyllende og at de eller noen andre kan bidra til å opplyse om vi er medskyldige.

Tusen Takk for svar.

Lenke til kommentar

Da blei saken en annen! Selv om jeg ikke forstår, at det er brudd på Reguleringsplanen, det med brannvern og HMS. Det bruker da ikke å ligge i Reguleringsplanen. Er det noe miisorståelse her? (viktig å gjengi pressis ordlyd, i det Tek. etat har skrevet)

Klart dere må følge loven, å varsle! Dere må ikke slurve med brannsikkerhet, rømmingsveger, nødveldige avstander, o.l.

Det er dere som driver plassen og har alt ansvar! Så sant ikke leiekontrakten (med bonden), sier noe annet! I så tilfelle kan det bli, et delt ansvar.

Dårlige kontrakter er en uting! Vil jo anbefale at dere tar et nytt møte og skriver en bedre leiekontrakt, også bassert få hele leietiden. Hvem som skal dekke hva, regulering av leier (eks. Konsumprisindex), o.l.

Men dere må jo forsøke, å få med bonden på å betale kostnadene (eventuellt en andel) til nødvendig oppgradering. Men det er tvilsom at dere kan kreve det. Hør med en advokat! Argumenter gjerne; "uten nødvendig oppgradeing, må plassen stenges. Og da blir det ingen leieintekter".

En lovpålagt oppgradering, vil også gi grunnlag for økte leie- og leieinntekter. Så et lån kan være nøvendig.

Lenke til kommentar

Reguleringsbestemmelsene i reguleringsplanen kan inneholde regler om vei for utrykningskjøretøy etc. og avstander, byggegrenser etc.

Det er ikke verre enn å påvirke kommunen til å hjelpe med å lage en ny reguleringsplan for området, eller påvirke dem til å få inn området det gjelder inn i kommuneplanen under en kategori med din næringsvirksomhet.

Uansett, dra inn kommunen i arbeidet og spill med åpne kort. Da får du den hjelpen du trenger. Kommunen er ikke ute etter å ta noen.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på kva som eigentleg er problemstillinga her, dersom området er regulert som caravan club så er vel reguleringsplanen fulgt? Tar då forbehold om at caravan club berre er eit anna ord for kampingplass og ikkje eit område der dere kan holde klubbmøter men ikkje sette opp campingvogner.

Er spesielt interesert i kva eigaren av området argumenterer med. Etter brannlovgivninga så er det eigaren av området som er juridisk ansvarlig for brannsikkerheita, sjølv om det er bruker som ikke har oppfølgt sine plikter.

Det er eigaren som må betale evntuell tvangsmulkt, så er då spørsmålet kva slags muligheiter eigaren har til å avslutte leigeforholdet dersom brannsikkerheita ikkje kan tilfredsstillast.

Lenke til kommentar

Du må få kopi av reguleringsplanen som gjelder ditt område, og se hva som gjelder for dere. Så endre praksis i henhold til planen.

Akkurat hva som er gjort vil fremgå av planen, og kan ikke nødvendigvis leses av loven, men regner med det er med hjemmel i plbl. § 12-7

§ 12-7. Bestemmelser i reguleringsplan

I reguleringsplan kan det i nødvendig utstrekning gis bestemmelser til arealformål og hensynssoner om følgende forhold: 1. utforming, herunder estetiske krav, og bruk av arealer, bygninger og anlegg i planområdet,

2. vilkår for bruk av arealer, bygninger og anlegg i planområdet, eller forbud mot former for bruk, herunder byggegrenser, for å fremme eller sikre formålet med planen, avveie interesser og ivareta ulike hensyn i eller av hensyn til forhold utenfor planområdet,

3. grenseverdier for tillatt forurensning og andre krav til miljøkvalitet i planområdet, samt tiltak og krav til ny og pågående virksomhet i eller av hensyn til forhold utenfor planområdet for å forebygge eller begrense forurensning,

4. funksjons- og kvalitetskrav til bygninger, anlegg og utearealer, herunder krav for å sikre hensynet til helse, miljø, sikkerhet, universell utforming og barns særlige behov for leke- og uteoppholdsareal,

5. antallet boliger i et område, største og minste boligstørrelse, og nærmere krav til tilgjengelighet og boligens utforming der det er hensiktsmessig for spesielle behov,

6. bestemmelser for å sikre verneverdier i bygninger, andre kulturminner, og kulturmiljøer, herunder vern av fasade, materialbruk og interiør, samt sikre naturtyper og annen verdifull natur,

7. trafikkregulerende tiltak og parkeringsbestemmelser for bil og sykkelparkering, herunder øvre og nedre grense for parkeringsdekning,

8. krav om tilrettelegging for forsyning av vannbåren varme til ny bebyggelse, jf. § 27-5,

9. retningslinjer for særlige drifts- og skjøtselstiltak innenfor arealformålene nr. 3, 5 og 6 i § 12-5,

10. krav om særskilt rekkefølge for gjennomføring av tiltak etter planen, og at utbygging av et område ikke kan finne sted før tekniske anlegg og samfunnstjenester som energiforsyning, transport og vegnett, helse- og sosialtjenester, barnehager, friområder, skoler mv. er tilstrekkelig etablert,

11. krav om detaljregulering for deler av planområdet eller bestemte typer av tiltak, og retningslinjer for slik plan,

12. krav om nærmere undersøkelser før gjennomføring av planen, samt undersøkelser med sikte på å overvåke og klargjøre virkninger for miljø, helse, sikkerhet, tilgjengelighet for alle, og andre samfunnsinteresser, ved gjennomføring av planen og enkelttiltak i denne,

13. krav om fordeling av arealverdier og kostnader ved ulike felles tiltak innenfor planområdet i henhold til jordskifteloven § 2 bokstav h, jf. § 5 andre ledd,

14. hvilke arealer som skal være til offentlige formål eller fellesareal.

Dere kan selvfølgelig sende inn eget forslag, jfr. plbl. § 12-3

Om kommunen velger å gå til sak, eller bøtelegge for overtredelse kan også skje. Men akkurat det vil jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg ikke har god nok innsikt i straffesanksjoner på området.

Lenke til kommentar

Hei, hva skjer?

Kunne vært interessant å vite noe om fremgang og eventuellt løsning.

Har du kommet videre, i saken din?

Jeg skal i møte med Brannvesenet den 27 Mai 2011.

Har sendt over all info til Styret, men der skjer det ikke noe på en stund.

Ifølge reguleringsplanene, bryter Bonden mange regler.

Kommunen vil ha tilbakemelding de og, men som de skriver i mailen, de vil ha beskjed om ulovligheter....

Problemet er at Bonden kun tenker penger og driter i lover og regler, samt at han spiller medlemmene mot hverandre....

Mange er kjempekompis med Bonden, og derfor blir det vanskelig å gjøre en god jobb (i mitt tilfelle) som Brannvernleder.

Derfor vil jeg komme tilbake til dere, når jeg har hatt møte med Brannvesenet, og gått en klarhet i hva vi skal gjøre.

Vi har Brannvesenet på besøk 1-en gang i året.

Jeg vil Takke dere alle sammen for gode tips og råd, og jeg skal fortelle dere underveis hva som skjer, da det er viktig å rette søkelys på HMS / Brannvern og ikke minst brudd på regler som ligger i Reguleringsplanen.

Takk :-)

MvH

W_B

Lenke til kommentar

Jeg savner fakta i det trådstarter skriver. Også på påstanden om at bonden bryter mange regler (uspsifisert).

Men basis kan ligge i leieavtalen med bonden. Har dere leiet et jorde eller en opparbeidet camping/karavan-park? Dette er avgjørende for hvor ansvar ligger for enkelte saker. Det er dere som har opparbeidet området er det inkl tilkomst? Bonden kan således ikke være ansvarlig for forhold som gjelder opparbeidelsen av jordet, eller praktisk bruk av den.

Er karavanene parkert for tett (det er regler for dette også)? Hva gjelder egentlig henvendelsen fra kommunen?

Nå er det også slik at du som representant for styret har et eget ansvar (sammen med resten av styret). Kommunen (og lovverket) forholder seg til det ansvar som ligger på et styre. Et styre har alltid et økonomisk og juridisk ansvar for at lover og regler blir fulgt.

Lenke til kommentar

Jeg savner fakta i det trådstarter skriver. Også på påstanden om at bonden bryter mange regler (uspsifisert).

Men basis kan ligge i leieavtalen med bonden. Har dere leiet et jorde eller en opparbeidet camping/karavan-park? Dette er avgjørende for hvor ansvar ligger for enkelte saker. Det er dere som har opparbeidet området er det inkl tilkomst? Bonden kan således ikke være ansvarlig for forhold som gjelder opparbeidelsen av jordet, eller praktisk bruk av den.

Er karavanene parkert for tett (det er regler for dette også)? Hva gjelder egentlig henvendelsen fra kommunen?

Nå er det også slik at du som representant for styret har et eget ansvar (sammen med resten av styret). Kommunen (og lovverket) forholder seg til det ansvar som ligger på et styre. Et styre har alltid et økonomisk og juridisk ansvar for at lover og regler blir fulgt.

Hvilke fakta er det du mangler ?.

Vi har leid denne marken / jordet og opparbeidet den til å bli det den er idag ! Dette igjennom 30-tretti år pluss.

Reguleringsplanen viser også hva som er hyttefelt. Og der setter Bonden Camping vogner innefor 5-fem meters regelen.

Bonden vil at vi skal plante trær i hytt og pine, som bryter med at vi ikke ser rundt veien / svingen.

Han leier ut hyttene til Øst-Europerer over lang tid, hvor det ikke forligger brannapparat, og han leier ut lenger enn 4-fire uker, som det også står i reguleringsplanen.

Og det er jeg som har henvendt meg til kommuen for å få råd om hvordan vil skal forholde oss til mange problemstillinger.

Jeg vil ikke skrive en Internotat til Brannvesenet, hvor det forligger klare brudd.

Det er så mye at jeg kunne ha skrevet flere side, og det skal jeg.

Takker alle dere som gir meg råd :-)

MvH

W_B

Lenke til kommentar

Dersom eg forstår dette rett så ligger problemet her på bonden/eigaren.

Eg er usikker på korleis bonden kan leige ut hytter som ligger på ei tomt som dere leiger, men basert på det du seier så er det her bonden som bryt lovverket.

Som medlem i styret har du plikt til å melde frå om lovbrudd, men det skal mykje til at det er dette som blir fokuset i denne saka. Dette er noke som ein vanligvis kjem tilbake til dersom det skulle oppstå brann eller ulykke, og ein skal finne fram til kven som var ansvarlige.

Du har mest sannsynligvis gjort din del av jobben som brannvernleder for eit særskilt brannobjekt. Eg rekner med at dine bekymringer har blitt gjort klart for branntilsynet når dei er der på tilsyn.

Lenke til kommentar

Tror vi skal roe ned litt og ikke spekulere mer enn nødvendig!

Det er mange usikkerheter her, men Wild Berries er i ferd med å "nøste". Han trenger noen flere avklaringer først. Da kan han fortelle mer. Men, dette har sansyligvis flere forskjellige ansvarsforhold. Og det er muligens advokat "mat". :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

På tide med en oppdatering.

Da har vi hatt Branninspektøren på plass. Torsdag 26 Mai 2011.

En dag tidligere en ventet, men det passet best for han da.

Vi gikk grundig igjennom reguleringsplanen og mine interne notater. Fremdriftsplanen ble presentert. Og de tiltakene som er gjort i parken med hensyn til oppgradering av brannvern.

Vi satt og snakket frem og tilbake om både det ene og andre, og etter alle notater og innformasjon som jeg sitter med, gikk vi runden i parken.

Det ble forespurt om ROS analyse (tatt for 3-tre år siden) o.s.v

La meg si det slikt, alt som har med Brannvern gikk i pluss :thumbup:

Men det var flere ankepunkter på det som har med Reguleringsplanen å gjøre !.

Det var så mange Tretelt, at Branninspektøren sa klart ifra at han ville kontakte kommunen om å be de om å være med på en befaring.

Med alle treteltene var det andre regler for sikkerhetsavstand o.s.v Det var opptil 8 meter til neste "nabo"....Når det var tretelt oppsatt.

Vi gikk rundt i cirka 2.5 time, og det ble tatt mange notater ifra hans side !. Jeg gleder meg til å få rapporten hjem.

Jeg skal få den før årsmøte begynnelsen av Juni 2011. Den gleder jeg meg til.

Ellers kan jeg fortelle at det ene feltet som er regulert til Hytteområde, har det stått flere vogner inni "sonen".

Har prøvd å si det til Bonden at det er ikke tillat med vogner der p.g.a Brannsikkerheten.

Men vil han høre på det øre ?, nei, det er jo penger i å leie ut !.

Men på Torsdagen hadde han flyttet en vogn.

Men, etter møtet med Brannispektøren, traff jeg Bonden selv og han hisset seg opp og beskyldte meg for å ødelegge for han og at jeg var firkanta og skulle det være på den måten så skulle jeg se....

Jeg prøvde å roe han ned, men det sank ikke så langt inn....

La meg si det slikt, han er kommunepolitker og den eneste han er redd sa han, var Fylkesmannen. :hmm:

Ellers så satte jeg meg ned senere og skrev en mail til Branninspektøren, hvor jeg la frem Bonden sin måte å reagere på.

Heldigvis har jeg ett vitne på det !.

Jeg ønsker ikke å være firkanta eller paragrafrytter, men når det går på sikkerheten løs. Og der er jeg som skal underskrive dokumentene, da Skal tingene være iorden !!.

Dere vil få en mer grundig oppdatering når jeg har mottatt brevet og hatt Årsmøte.

Takker dere alle sammen for innformasjon og ønsker at dere som har mer å komme med, kommer med det.

Takk. :thumbup:

MvH

W_B

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...