Gå til innhold

HDMI lysstyrke

Ja5

Anbefalte innlegg

Hvis du som leser dette bruker HDMI-tilkobling til skjermen din så lurer jeg på om du klarer å justere skjermen veldig mørk?

Jeg får nemlig ikke justert skjermen min så mørk som jeg liker (veldig mørk) hvis jeg kobler til med HDMI, mens det går fint når jeg kobler til med VGA, og da lurer jeg på om det er bare skjermen min eller om det er HDMI-standarden som er problemet. (Mange vil nok si at det er JEG som er problemet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig er det forskjeller i signalprosesseringen av analoge og digitale signalene som gjør at innstillingene ikke har samme range. Dette vil sikkert være forskjellig ifra skjerm til skjerm også.

Både "Brightness", "Contrast" og "Backlight strenght" vil jo ha innvirkning på hvor "mørk" skjermen oppfattes, har du testet ut alle tre instillingene ? Kanskje greit å nevne merke og modell på skjermen også.

Lenke til kommentar

Topguy:

Takk for svar!

Jeg har stilt både contrast og brigthness til 0. Skjermen har ikke instillinger for backlight (kan ikke huske å ha sett det på monitorer, men tviler ikke på at de mest avanserte har det). Likevel er skjermen for lyssterk for meg (kun ved HDMI-tilkobling - ved VGA blir den helt svart når kontrast og lysstyrke stilles til null)

Har prøvd dette på to skjermer: Dell 2405FPW (før) og Hanns G HH281HPB (nå)

Begge oppfører seg ganske likt, dvs har mye mindre brigthness/contrast range for HDMI enn for VGA.

(Ser nå at hukommelsen har spilt meg et lite puss - det var DVI-tilkobling til Dell'en, men hvis jeg forstår det rett så er bildesignalet det samme.)

Hvis du har DVI eller HDMI-tilkobling, så hadde det vært knall om du hadde giddet å justere ned kontrast og lysstyrke til 0 på skjermen og si hvordan det ser ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...