Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maling til hus

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal til å male huset for første gang, det er nytt i år og har ferdig grunnet fasade.

Noen som har noen gode malinger å anbefale?

Ser Coop har tilbud på drygolin oljemaling til 598, er det er godt tilbud?

Har hørt endel gode ting om silikonmalingen til Bergen malingfabrikk, noen som har prøvd den?

Ser drygolin extreme ligger på omtrent dobble prisen av den vanlig oljemalingen, er den værdt det?

Vil det være en ide å smøre på soppdreper først? Det skal være i malingene, men er det godt nok?

Huset har stått ute i et halvår nå, så regner med det er tørket godt.

Vi bor forresten på Askøy utenfor bergen, Kan ikke si at jeg er skremt av været enda, men det er kyststrøk, så vil gjerne ha noe som holder litt?

Vil det være en ide å ta to strøk i år og ett til nesteår, for å sikkge god dekning og farge?

Generelt alle god råd mottas med takk!

Adjin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du maler med silikonmaling så er du bundet til den type maling "til evig tid", iallefall med mindre dere behandler huset med noe som fjerner absolutt alt av denne malingen på et senere tidspunkt. så det er ikek noe jeg vil anbefale.

på vanlig maling har du to valg. Du kan enten bruke dekkbeis eller vanlig maling. forskjellen på disse er at dekkbeis trekker bedre inn i treverket og er relativt vedlikeholdsfritt i forhold til maling. maling legger seg som et "skall" utenpå treverket og du må som regel skrape før du maler huset neste gang. med andre vil malin som regel gi mer arbeide. eneste forskjellen på disse visuelt på veggen er at malingen kan kanskje gi et mer "glattere" preg på veggen. begge disse alternativene inneholder oljer (vel, de gjorde det da jeg var i bransjen for et par år siden) som gjør at du kan risikere å få svartsopp og lignende, spesielt i fuktig miljø.

et tredje alternativ er som du nevner Drygolin Extrene eller Butinox Futura. Disse er akryl dellbeis. dette betyr at de kan holde på fargen lenger og at det er mindre sjanse for å få blandt annet svartsopp. Butinox Futura er det eneste merket jeg vet om hvor du får med en skriftlig 12 års garanti på farge og glans.

uansett hva du velger bør du uansett vaske huset med kraftvask før du maler neste gang. du bær også grunne med Visir før du maler.

Lenke til kommentar

Hei, Tusen takk for hjelpen, da blir det ikke silikonmaling denne gangen...

Da ser det ut som vi går for Drygolinen, eller det gjorde det til vi fikk tilbud om jotun Optimal til 890,- for 10 liter. Veil pris var vist over 1300,- så da tenker jeg at det er god maling, men best å høre.

Ville dere valgt drygolin til 600 eller jotun til 900?

Takk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De som lager "silikon-maling" sier at det ikke er noe problem å male utenpå med annen maling senere. Jeg ville valgt en vanntynnet maling av høy kvalitet, ikke løsemiddeltynnet (som gjelder de fleste billige). Se her: http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?OpenDatabase&db=/www/no/20020051.nsf&v=5552&e=no&c=850154E1BC92E559C1257749002A7B4A , det finnes også mange andre. En vannløselig (høykvalitets) maling beholder glansen lenger enn oljemaling, og er veldig lett å jobbe med. Den er miljøvennlig, og pensler etc rengjøres med vann. Den skal også holde mye lenger enn oljebasert, og da gjør det ikke noe at den er dyrere :-)

Gjør slik:

Vask huset godt, la det tørke godt før du går videre

Bland sopp&algedreper i en høytrykkssprøyte, spray dette på før du begynner å male (tørker på få minutter)

Mal 2 strøk, følg anvisningene for tørketid pr strøk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I teorien skal det visst være det. Men: Naboen malte for ca 3 år siden, en lys farge, og nordveggen hans er helt svart av sopp. Jeg malte for ca 6 år siden, også lys farge, jeg brukte sopp&algedreper før jeg malte, og har helt minimalt med sopp. Derfor min anbefaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...