turak Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Her er et eksempel på spørsmålet: Vis en dagligvare butikk satt opp et godt synlig skilt hvor det var skrevet "Ved og entre denne bygningen godtar du at vesker, klær ol. Kan bli undersøkt av personal vis det mistenkes at du er i besittelse av tyvegods" Ville dette skiltet vært juridisk bindende? Må man eventuelt få tillatelse av myndighetene? Jeg har sett minst en bygning i utlandet (USA) som hadde et lignende skilt. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Godt spørsmål. Jeg lurer på det samme. Det er en lang tråd om butikker og ransakelse her, der jeg mener å huske butikkansatte indikerer at de ikke kan ransake folk, uten noe forbehold om "bare hvis det er satt opp skilt". Men det er ikke akkurat en solid kilde. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Til en viss grad, men alt koker ned til loven. Man kan f.eks. ikke sette opp et skilt om at: "Ved å entre denne bygningen mister du retten til anmeldelse av voldtekt." Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Det er visse begrensninger. De tingene som krenker deg og din eiendom, kan man ikke endre på ved skilt. Man må ha saklig grunn til å kunne ransake noen, uavhengig av hva som skjer.. En butikkansatt har ikke rett til å gå igjennom dine eiendeler eller kropsvisitere deg, uansett! (det samme gjelder vektere) Politiet kan ransake deg, butikkene kan anmode deg til å vise frem bag'en din Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Men da blir spørsmålet, kan butikken holde deg igjen til Politiet kommer? Jeg vet at Sporveiens ansatte har lov til det... Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Men da blir spørsmålet, kan butikken holde deg igjen til Politiet kommer? Jeg vet at Sporveiens ansatte har lov til det... En vekter har lov å holde deg frem til politiet kommer, hvis jeg ikke husker helt villt. Dem ansatte kan egentlig ikke gjøre stort. Lenke til kommentar
drz Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Men da blir spørsmålet, kan butikken holde deg igjen til Politiet kommer? Jeg vet at Sporveiens ansatte har lov til det... En vekter har lov å holde deg frem til politiet kommer, hvis jeg ikke husker helt villt. Dem ansatte kan egentlig ikke gjøre stort. En vekter har ikke noe mer jurisdiksjon enn en annen sivil for å holde igjen folk. De benytter seg av samme paragraf i straffeloven hvis jeg ikke husker helt feil. Vektere utnytter imidlertid lovsystemet bittelitt for å få gjennomført jobben sin, ellers hadde de nok ikke fått gjennomført jobben de blir hyrt inn til tilfredsstillende. Endret 16. mai 2011 av drz Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hvis en person er rabiat og fare for andre eller eigendom, kan en vekter (dvs hvem som helst) brukt nødvendig makt for å få kontroll på denne personen. Men med en gang denne personen blir rolig igjen (dermed ikke farlig lengre) SKAL vekteren (dvs hvem som helst) slippe h*n løs/roe ned maktbruken. Det har faktisk vært en sak i Oslo om en dørvakt som satt håndjern på en gjest som var voldelig, denne personen ble rolig og ba om å bli sluppet fri. Dørvakten gjorde ikke dette, og ble faktisk dømt for frihetsberøvelse. Jeg vil påstå at skiltet ikke er ulovlig, men gir heller ikke noen rett til å gå igjennom vesken din. Dette sier jeg på bakgrunn av min rett som dørvakt, jeg kan nekte en gjest inngang hvis jeg ikke får sett innholdet var veksen/sekken. Samt at jeg kan eskortere en person for å ikke etterkomme en kontroll når gjesten er inne, men jeg kan ikke kreve å få se innholdet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Men da blir spørsmålet, kan butikken holde deg igjen til Politiet kommer? Jeg vet at Sporveiens ansatte har lov til det... § 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet. Ja dei representant for butikken kan holde deg igjen basert på bevitna forbrytelse, men dei kan ikkje halde deg igjen berre basert på mistanke. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) [...] Merk at § 176 kun beskriver unntaket for når politiet kan pågripe uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten, og for når andre enn politiet kan gjøre det samme. De andre forutsetningene i Straffeprosessloven for en pågripelse må likevel være til stede, f.eks § 171, § 172 eller § 173. "Fersk gjerning eller ferske spor" er derfor ikke grunn alene for "sivil pågripelse". Endret 16. mai 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå