Djevelen Marcus Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Etter den forrige tråden jeg hadde om ny pc osv, ble jeg litt usikker her.. Jeg vurdere kanskje og spare mange tusen ved og kjøpe to nye ram kort. Men vil det hjelpe noe særlig? Nå så har jeg 2gigabyte ram (1gb x 2) På en notebook pc med intel celeron og 2,5Ghz. Råd? Og hvor mye vil to 2GB Kort/4GB kort Koste? Takker Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hva brukes maskinen til? Den begynner vel å bli alvorlig gammel den boksen der. Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Den er bare to år gammel, fikk den i julegave av mine foreldre.. og de er ikke proffe. Men den brukes for det meste til og spille wow når jeg er borte. Eller programmere. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hvis den holder til ditt bruk og så fremt det kjøres et 64bits os så vil en ram oppgradering hjelpe. Hvis det er 32Bits os så vil den ikke kunne bruke alle 4gb pga begrensninger i os'et. Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Kan også hjelpe og bytte ut hden med en ssd..hjelper veldig mye på hastigheten på pcen. Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 ^Hvordan bytter jeg ut hardriven med en ssd? 0.o Lenke til kommentar
Protest Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hmm, har du noen gangen defragmentert din harddisk, og tatt registerrens? Jeg fikk en 6 år gammel maskin med 1 GB RAM og XP i hus her. Oppgraderet all programvare, tok først rens av maskinen, før jeg avlsluttet med registerrens og defragmentering. Det ble en ny maskin, like god som da den var ny. Satte endel parametere i auto, og regner med at den vil være meget bra en god stund uten at noe behøves å gjøre. Det er mye du altså kan gjøre helt gratis. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Det første du kan begynne med, er Windows Update, samt å sjekke maskinprodusentens nettside for nye drivere, BIOS oppdateringer osv. Så kan du hente det her lille programmet som sjekker om mange av dine programmer er oppdatert. Husk å konfigurerer den slik at den ikke starter opp igjen ved neste restart; http://www.filehippo.com/updatechecker/ Så kan du gå til samme sted, og hente CCleaner; http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ Husk å sjekk om du har noen åpne faner som er åpne osv., at du tar vare på de. Ser nøye på hva den skal ta og ikke ta. Ta gjerne back-up av alt som er viktig. Trykk også på verktøy fanen. Da kommer du til oppstart og kan se hva som startes opp. Du kan krysse av der det som ikke skal startes opp, og om du har gjort feil, så kan du ved neste restart krysse av igjen for at programmet skal starte opp igjen. CCleaner kan også renske "litt" opp i registeret, men det er en begynnelse. Bruk litt til på det hele, slik at du skjønner litt. Det er meget enkelt egentlig. Smart Defrag2 er det beste defragmenteringsprogrammet etter min mening. Den kan også konfigureres til å jobbe helt i bakgrunnen. Den finner du her; http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html Nå har du noe å jobbe med, og om du gjør dette, så skal jeg legge inn gode registerrense programmer enda. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Nå vil du ikke komme i nærheten av ytelsesforbedringen en SSD disk vil gi selv om du rydder opp eller reinnstallerer da en SSD kan gi opptil 60% ytelsesforbedring kontra den gamle disken din. Det er den oppgraderingen som definitivt gir mest valuta for penga på en hvilken som helst maskin. Du får en bra 64Gb SSD fra 900kr. Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s, opp til 355MB/75MB sec lese/skrive NB. SSD Disker er små så du trenger en vanlig disk til lagring av filer du ikke trenger å ha på SSD'n. EDIT: Men for all del, som foreslått over så er det definitivt verdt å prøve å fikse det du allerede har. En skikkelig overhaling vil gi tilbake en god del ytelse. Endret 9. mai 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Protest Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 SSD er vel og bra. Har hatt det i det siden 2009. Har dog ikke stresset med å legge det inn på denne maskinen, som er reservemaskin som går via XP. Jeg vil heller ikke anbefale SSD til noen med minimal peiling, da XP og Vista ikke støtter TRIM. Det vil føre til at gevinsten med den økte hastigheten vil falle bort, om man ikke vet hvordan man får foretatt TRIM. Den beste og enkleste metoden har jeg beskrevet over. Det er også en viss gevist å hente ved å legge på mer minne. Det er som regel to minnespor i en bærbar. Jeg har en mistanke om at det er 2x1 GB, og er det 32 bits system så har det ikke noe for seg å legge på mer en 3 GB. Jeg ville også hatt litt større SSD med en maskin som kun har USB2, eller en stasjonær hvor det som regel er plass til flere disker. 64 GB er altså litt lite i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå