johnohod Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Har nettopp kjøpt en Shuttle SN41G2 for å få en stille og mobil pc som eg kan jobbe på til daglig. Det kunne eg sannsynligvis spart meg. At dette er en stille pc er direkte løgn! Var i utgangspunktet veldig imponert over I.C.E-systemet for å kjøle prosessor. Det funkar veldig bra. MEN: det er ingen vits i å ha stille prosesservifte når PSU har ei bittelita vifte som høyrest ut som en støvsugar som prøver å lette. Det er som å bruke "sov-i-ro" i kun eine øyret. Denne boksen bråkar mykje meir enn noken anna datamaskin eg har hatt i hus! Er det noken som har prøvd å "kjøle" PSU for å hjelpe den vesle myggen av ei vifte som jobbar knallhardt?`Kunne det vere hjelp i å montere på finnar på PSU? Er det mulig å bytte PSU? Tar imot alle gode forslag! Lenke til kommentar
Izex Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Er sikkert billigvifter med glidelager...kunne sett hva kulelager/rullelager vifter hadde gjort med støyen kanskje? Er det vindsus eller el-motor støy som plager deg? Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Det blir en veldig "dure"-lyd når vifta går på 5000+ omdreininger. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Kunne det hjelpe å montere på en slik på PSU skal tru? http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/z...17cu/zm17cu.jpg Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Nå kjenner ikke jeg til størrelsen på Shuttle's strømforsyning, men har du sjekket en slik (micro-atx): http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=FSP15051NI ? Lenke til kommentar
N_R Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Shuttlene kan være veldig stille, men det forutsetter at du ikke putter i noe som helst som drar strøm. På jobben har jeg en SS51G med Celeron 1.7 og en SB51G med en 2.4 P4, de er musestille begge to...... helt til du putter i 9800 PRO eller andre watt-monstre. Psu'en blir da (for) varm, og vifta girer opp til full guff. Men det ser ut som om folk har bra resultater med å bytte ut vifta, så hvis du orker å mekke litt på den bør du få et mye bedre resultat. For eksempel har www.sudhian.com et XPC forum her, http://forums.sudhian.com/categories.cfm?c...id=43&zb=721262, det er det beste forumet for Shuttle jeg har vært borti. De har også faq's for lyddemping her: http://www.sfftech.com/showfaqs.cfm?fid=20&fcid=32 . Ikke akkurat din modell, men psu'en er den samme på alle, så fremgangsmåten er lik. Så med litt tid & fikling er det absolutt mulig å få en stille boks... Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Har nettopp kjøpt en Shuttle SN41G2 for å få en stille og mobil pc som eg kan jobbe på til daglig. Det kunne eg sannsynligvis spart meg. At dette er en stille pc er direkte løgn! Var i utgangspunktet veldig imponert over I.C.E-systemet for å kjøle prosessor. Det funkar veldig bra. MEN: det er ingen vits i å ha stille prosesservifte når PSU har ei bittelita vifte som høyrest ut som en støvsugar som prøver å lette. Det er som å bruke "sov-i-ro" i kun eine øyret. Denne boksen bråkar mykje meir enn noken anna datamaskin eg har hatt i hus! Er det noken som har prøvd å "kjøle" PSU for å hjelpe den vesle myggen av ei vifte som jobbar knallhardt?`Kunne det vere hjelp i å montere på finnar på PSU? Er det mulig å bytte PSU? Tar imot alle gode forslag! Det du bør gjøre er å rive ute den viften som står i PSU og trykke inn en 40x40x20 Papst vifte, deretter kobler du en viftekontroller på den. Denne viften må du faktisk trykke inn også, blir sinnsykt trangt, men det går. Det eneste jeg måtte gjøre var å lage et nytt jordingspunkt, men det var ikke noe problem å finne det. Min SS51G holder max 15dB. Hører at den er her men ikke noe mer enn det. Lykke til. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 No har det dukka opp eit mykje meir alvorlig problem enn støy, som gjer at eg minstenker at det er noke feil på sjølve PSU. Dersom eg køyrer med lokket til kassa på, så slår boksen seg av etter kort tids bruk. Og lar seg ikkje slå på før det har gått noken minutt. Dersom eg har lokket av, så slår den seg ikkje av, i alle fall ikkje endå. Eg har heller ikkje hatt så brutalt mykje ting inn. Maxtor 120g hd, 512 mb ram, AOpen dvd-spillar, 2500XP. Dersom PSU overopphetar av å forsyne disse komponentene med strøm så må det vel vere en feil en plass?? Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Eg har heller ikkje hatt så brutalt mykje ting inn. Maxtor 120g hd, 512 mb ram, AOpen dvd-spillar, 2500XP. Dersom PSU overopphetar av å forsyne disse komponentene med strøm så må det vel vere en feil en plass?? Høres veldig ut som samme scenario jeg har vært borti når det gjelder sn41g2 bestykket med xp2600+, plexwriter, 512MB crucial og 200gb wd. Har vært bare problemer helt fra dag en med at maskina kræsjer uten forvarsel. Dette er testet med både win2000(sp4) og xp pro (sp1), installert etter alle kunstens regler. Norek har hatt disse inne til service, men selv testa de bare systemet med en xp2400+ så de fant ingen feil (pussig du). De har kommet med stadige forslag til hva vi kan gjøre for å feilsøke etter, bl.a. psu'n. måle utspenningene over tid og se om det er variasjoner i spenninga, men da kommer de vel egentlig med en inrømmelse om at det ER problemer med psu'n på disse systemene... Det som er kjipt for dissa kompisene som har handla via en forhandler er jo at norek selv ikke tar noe som helst form for ansvar men lemper alt over til forhandleren (noe som er greit iforhold til lovgivning på dette feltet) men jeg syns at det er en litt kjip måte å oppføre seg som en grossist på. Jeg har med mange grosisster å gjøre i arbeidet mitt til daglig og kommer jeg med en reklamasjon, være det seg fra en kunde eller fra meg som representant fra firma så bytter de varene uten å lage kvalm av det, det er jo tross alt meg som kunde de lever av. -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Eg las nettopp i eit Shuttle-forum i det store utland om folk med samme problemet. Dei hevda at problemet skyldast feilmontert CPU-kjøler, eller for lite/for mykje termisk pasta. Og ikkje PSU. Så eg tenkte eg skulle ta ein aksjon i ettermiddag å prøve å feste ting på nytt. Men det er fryktelig rart at boksen virkar nokelunde stabil med lokket av dersom det er I.C.E som er problemet..?? Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Eg las nettopp i eit Shuttle-forum i det store utland om folk med samme problemet. Dei hevda at problemet skyldast feilmontert CPU-kjøler, eller for lite/for mykje termisk pasta. Og ikkje PSU. Så eg tenkte eg skulle ta ein aksjon i ettermiddag å prøve å feste ting på nytt. Men det er fryktelig rart at boksen virkar nokelunde stabil med lokket av dersom det er I.C.E som er problemet..?? kan ikke skjønne at det er det som skal være problemet i dette tilfellet egentlig, fordi systemet fungerer jo stabilt inntil døden med xp2200+ og xp1700+'n som jeg har testa på de samme systemene her, alle med ei lita dråpe med pasta som flyter fint ut når jeg presser på kjøler'n. Alle betane er selvfølgelig godt tørket av med teknisk isopropanol for å få de så rent og fettfritt som overhodet mulig utenfor et lab. -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
momento Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei, Har to Shuttels en SG41 og SG51 (hmm, kan ha fått modelbetegneslen feil!) På begge må powerknappen holdes inne i lengre ti +10s for å få slått dem av hvis ikke windows klarte jobben på egenhånd. På SG41 modellen er det helt klart og uten tvil en feil i kretsene som sørger for utdeling av vanlig hukommelse til video hukommelse. Feilen oppstår ikke når man kjører memtest86 over flere døgn. Heller ikke hvis man kjører software som ikke krever GUI. Kjører man GUI intensive applikasjoner krasjer maskinen etter ubestemt tid. Bruker man to mem moduler krasjer maskinene lettere. Som filserver fungerer den glimrende, men det var jo ikke derfor den ble kjøpt inn. MVH momento Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 Hmm. Har set det ut til å vere fleire mulighetar for kva som kan vere feil. Men dersom ein set i eit vanlig grafikkort burde jo problemet med fordeling av minne til GPU forsvinne?? Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 kan ikke skjønne at det er det som skal være problemet i dette tilfellet egentlig, fordi systemet fungerer jo stabilt inntil døden med xp2200+ og xp1700+'n som jeg har testa på de samme systemene her, alle med ei lita dråpe med pasta som flyter fint ut når jeg presser på kjøler'n. Alle betane er selvfølgelig godt tørket av med teknisk isopropanol for å få de så rent og fettfritt som overhodet mulig utenfor et lab. Kor får man kjøpt isopropanol i disse dager? Rimi? Når den flotte Shuttle-boksen har slått seg av, så lyser det rødt på ei varsellampe på hovedkortet som indikerar CPU-overoppheting, så eg begynner å få tru på at I.C.E ikkje funkar skikkelig eller ikkje er montert skikkelig. Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Kor får man kjøpt isopropanol i disse dager? Rimi? Arcus bruker jeg som leverandør... -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Kor får man kjøpt isopropanol i disse dager? Rimi? jernvare-handel.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå