Rudde Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hello forum! Jeg har lyst til å gå Spillprogrammering ved NITH i Oslo, fordi jeg syns både spill og programmering er gøy. Ser det koster 30k pr semester og lurer på hvor mye en kan regne med å få i stipend ved høyskoleutdannelse. Jeg har tatt ett skoleår i USA og fikk 64k i stipend, men mesteparten av stipended var merket boutgifter. Og jeg har planer om å bo hjemme når jeg går høyskole. Også hvilke jobbmuligheter får jeg etter utdannelsen, hva slags posisjoner kan jeg bli ansatt som og hva tjener de sånn cirka? Og om jeg vil gå videre med mastergrad hvor gjør jeg det? Snakket med NITH og de sier dette ikke er noe jeg får gjort i Norge, så jeg lurer på hvor jeg kan få gjort dette på en fin måte og hvor mye vil det koste? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hello forum! Jeg har lyst til å gå Spillprogrammering ved NITH i Oslo, fordi jeg syns både spill og programmering er gøy. Ser det koster 30k pr semester og lurer på hvor mye en kan regne med å få i stipend ved høyskoleutdannelse. Jeg har tatt ett skoleår i USA og fikk 64k i stipend, men mesteparten av stipended var merket boutgifter. Og jeg har planer om å bo hjemme når jeg går høyskole. Også hvilke jobbmuligheter får jeg etter utdannelsen, hva slags posisjoner kan jeg bli ansatt som og hva tjener de sånn cirka? Og om jeg vil gå videre med mastergrad hvor gjør jeg det? Snakket med NITH og de sier dette ikke er noe jeg får gjort i Norge, så jeg lurer på hvor jeg kan få gjort dette på en fin måte og hvor mye vil det koste? Jeg går spilldesign ved NITH og får 140k i året (ish). Nå er jeg borteboer, om du bor hjemme er det kanskje andre løsninger. Etter endt utdannelse kan du få jobb som masse forskjellige som spillprogrammerer. Du kan jobbe innen spillindustrien som f.eks: Programmerer, software engineer, system programmerer, UI programmerer, osv. Du finner mange slike jobber på www.gamasutra.com. Ang. hva du kan tjene så blir du lønnet etter hvor vanskelig du er å erstatte. Som i andre industrier starter du nederst og jobber deg oppover. En eller annen gang er du kanskje lead programmer ved drømme firma ditt? Who knows. Du burde uansett ikke belage deg på å bli rik. Spillindustrien er ikke veien å gå om du vil bli det. Mastergrad i hva? NITH tilbyr mastergrad innen IT, men ikke spesifisert til noe spillrelatert. Dersom du vil ha noe spillrelatert må du nok utenlands, kanskje England eller USA. Lykke til videre! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Borteboer? Bor du i leilighet i Oslo eller no da? Drømmefirma er DICE Ofc! Vel jeg snakker heller ikke om å bli rik, men å gjøre godt for seg, jeg lurer liksom på om vi får like mye betalt som kasseansatte på rimi eller mer. Altså jeg tenkte på mastergrad innenfor spillprogrammering , men vet egentlig ikke hva det innebærer. Altså jeg vet jeg kan få master i AI på UiO, men tenkte på resten av fagene også. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Borteboer? Bor du i leilighet i Oslo eller no da? Drømmefirma er DICE Ofc! Vel jeg snakker heller ikke om å bli rik, men å gjøre godt for seg, jeg lurer liksom på om vi får like mye betalt som kasseansatte på rimi eller mer. Altså jeg tenkte på mastergrad innenfor spillprogrammering , men vet egentlig ikke hva det innebærer. Altså jeg vet jeg kan få master i AI på UiO, men tenkte på resten av fagene også. Bor i leilighet i Oslo ja Man kan tjene godt som spillprogrammerer, spesielt om du jobber som Lead Programmer eller lignende. Du lever ikke under fattigdomsgrensa dersom du jobber innen spillindustrien for å si det slik. I følge wikipedia tjener en spillprogrammerer i gjennomsnitt 440 000 i året. En lead programmer tjener i gjennomsnitt 585 000 i året. Dette er i USA. En lead designer med over seks års erfaring tjener til sammenligning "bare" 520 000 i året (gjennomsnittlig). Ang. AI så må du huske at det er stor forskjell på spill AI og AI generelt. Bare en tanke Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg går spilldesign ved NITH og får 140k i året (ish). Nå er jeg borteboer, om du bor hjemme er det kanskje andre løsninger. Du _får_ ikke 140k i året. Fra lånekassen får man 90 tusen (lenke) i året som lån. Står man på eksamen kan 40% bli omgjort til stipend, men da gjelder disse reglene. Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du har flyttet fra foreldrene dine. Så du får lån, men ikke stipend om du bor hjemme. Koster skolen penger, kan man og få lån til dette. Lån til skolepenger. Poenget mitt er: Det er lån du får hele veien. Noe blir omgjort til stipend om man bor borte. Ellers har linjen min ved NTNU spillgreier, men kanskje ikke helt den typen du er på jakt etter? http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging/spill Lenke til kommentar
kimla Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Du kan ta en master i informatikk med studieretning spillteknologi ved NTNU. http://www.ntnu.no/studier/mit/oppbygging/spill Vet ikke hva opptakskravet er, men det kommer nok til å fokusere en del på matematikk og fysikk (det er jo alltid viktig uansett). I mastergraden kan du rette deg etter den delen av spillutvikling du syns er mest interessant, være det AI, grafikk, HW osv. Tar man en master i informatikk kan man egentlig velge i stor grad hva man vil holde på med selv, men det er lurt å velge seg til en skole som har litt kunnskap om det aktuelle tema (f. eks. NTNU og informatikkmasteren der). Edit: Ser nå at denne tråden er litt gammel, men det kan jo være interessant kunnskap for andre også. Endret 11. juni 2011 av kimla Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Hva vil du spesifikt? Gameplay programmering? Grafikkprogrammering? Vil du ha 3 studieår eller vil du bare lage spill? Hvilke type spill? AAA, facebook eller mobil? For det sistnevnte behøver du ingen utdanning dersom du starter selv (du må ikke ha utdanning for noen av de andre heller). Det er ikke lett å få jobb i etablerte AAA-studios uten å ha tidligere erfaring med spillutvikling. Hvis du skal ta tre år med spillprogrammering på NITH anbefaler jeg at du bruker alle tre årene på å lære/jobbe ekstra utenfor det skolen lærer deg (som er langt ifra nok). Vanskelig å svare på hvor mye du vil tjene når du ikke spesifiserer hvilke type spill dette dreier seg om. Denne statistikken kan hvertfall hjelpe deg en del hvis det dreier seg om mainstream-spill. Hvis du sjekker kilden/pdf-en så finner du sikkert mer detaljert statistikk. Endret 18. juni 2011 av cs_ Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Jeg har lyst til å programmere game engine for 3D FPS spill, ikke mobil og flash og facebook spill. Lenke til kommentar
morslilleole Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 I andreklasse på NITH spillprogramering har du et fag der du skal programmere en engine fra scratch. Andreåret fokuserer mest på det å lære C++ ( som jeg går ut i fra at du ønsker å jobbe med? ) Sammen med SDL-biblioteket. Tredjeåret fokuserer på OpenGL og du lærer både legacy OpenGL og den nyere versjonen, altså fra 3 og oppover. Som sagt tidligere lønner det seg nok å jobbe med programmering også utenfor skolen, for det du lærer på skolen dekker ikke alt. Men det er som regel mange studentprosjekter ute å går som det bare er å slenge seg på. Og i tredjeklasse kan du også ta spillproduksjon som valgfag. Tror spillprogrammering eller programmering med grafikk generelt er en vanskelig bransje å komme inn i, fordi mange firmaer ønsker de med noen års industriell erfaring. Men NITH samarbeider tett med bransjen, så sjansene for spilljobb er nok større hvis du velger NITH. Det er også veldig mange som jobber med spill i hovedprosjektet, noe som er en fin ting å ha på CV'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå