Thitorkin Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Når denne koden kjører så spør den ikke alle spørsmåla som den skal spørre, og eg aner ikke hva eg gjør galt :S Ver så god å kjøre den selv. #include <string> #include <limits> using namespace std; int main() { int number; string name; string gname; int variable; char yesno[10]; char girlorboy[10]; cout << "This is a test program \nIt tests User Input and Output\n\n"; cout << "Please enter your age: "; cin >> number; cin.ignore(numeric_limits<streamsize>::max(), '\n'); cout << "Please enter your name: "; getline(cin, name); cout << endl; cout << "Please enter your sex, either female or male: "; cin >> girlorboy; if (!strcmp (girlorboy, "male")){ cout << "Your full name is " << name << ", and your age is " << number << endl; cout << "\n" << name; cout << " are allowed to date girls with the age: "; cout << number / 2 + 7 << " and upwards!\n\n"; cout << "Now, " << name << ", please enter the name of a girl within the age limit: "; getline(cin, gname); cout << "\nSince i am an all-knowing computer, i foresee that you, " << name << ", fits perfectly"; cout << " with " << gname << "!\n"; cout << "is this true? Yes or no. You don`t have to answer.. "; cin >> yesno; if (!strcmp(yesno, "yes")) { cout << "See im still all knowing! Bow to the almighty computer! " << endl; cout << "It knows the asnwer to everything"; } else if (!strcmp(yesno, "no")){ cout << "Don't lie to yourself, I know I am right! "; } cout << "good dat...we are no longer bros.."; } else if (!strcmp(girlorboy, "female")){ cout << "girls don`t count..."; } system("pause"); cin.get(); return 0; } Edit: la den inn litt mer oversiktelig Endret 8. mai 2011 av Gabbe Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Det skader ikke å google litt selv. Problemet ditt står forklart her. Er det noen grunn til at du bruker cin i noen tilfeller og getline i andre? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Det skader ikke å google litt selv. Problemet ditt står forklart her. Er det noen grunn til at du bruker cin i noen tilfeller og getline i andre? Tusen takk Jaffe! En slik lenke var akkurat det eg trengte, tror eg. Eg prøvde å google, men eg googlet sikkert etter feil da eg googla etter "if" og "if else". Grunnen til at eg bruker cin i n oen tilfeller og getline i andre er enkelt og greit at eg har sett begge bli brukt i tutorials, men ikke blitt forklart forskjellen, så da bruker eg disse om en annen for å se og lere hvilke som fungerer hvor. EDIT: Ok nå virker den og er fiksa, takk for lenken Endret 9. mai 2011 av Gabbe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå