Gå til innhold

Var Amerikas første bosettere fra Europa?

Wyrd

Anbefalte innlegg

Mye nyere forskning tyder visstnok på at de tidligste moderne menneskene som slo seg ned på det amerikanske kontinentet kan ha vært hvite mennesker som kom fra Europa.

Disse må senere ha blitt fordrevet av proto-amerindianere som kom over Beringstredet fra Asia.

Mer informasjon:

http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2002/columbus.shtml

Linker til dokumentaren Ice-Age Columbus:

http://www.youtube.com/watch?v=maziRFPYU14

http://topdocumentaryfilms.com/ice-age-columbus-who-were-the-first-americans/

endret: la til en bedre videolink

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vell bare spekulasjoner da :p

Tja, de har ganske gode beviser egentlig. :)

Men viste du at de første europerenen på den amerikanske platen var irer :)? (Tenker på Vest-Island)

Irske munker, da eller? Ellers vet jeg jo at det var med mange irske kvinner når vikingene slo seg ned over der. Genetiske analyser av den moderne islandske befolkningen viser også at en del av de direkte farslinjene er keltiske.

Lenke til kommentar

Jupp munker som var først :p ble vell oprettet et kloster på 700-tallet på island om jeg ikke tar helt feil :)

Men de munkene forlot øya da vikingene kom så kelter genene på island stammer nok fra treller :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jupp munker som var først :p ble vell oprettet et kloster på 600-tallet på island om jeg ikke tar helt feil :)

Men de munkene forlot øya da vikingene kom så kelter genene på island stammer nok fra treller :)

Vel, flere av vikingmennene som bosatte seg på Island var gift med keltiske koner, og gifte kvinner hadde ganske god status i det norrøne samfunnet. Noen keltiske treller var det nok, men ikke alle mennesker av keltisk opphav som kom dit var trellbundet. ;)

Lenke til kommentar

Jupp munker som var først :p ble vell oprettet et kloster på 600-tallet på island om jeg ikke tar helt feil :)

Vel, flere av vikingmennene som bosatte seg på Island var gift med keltiske koner, og gifte kvinner hadde ganske god status i det norrøne samfunnet. Noen keltiske treller var det nok, men ikke alle mennesker av keltisk opphav som kom dit var trellbundet. ;)

Nei det var de nok ikke :) men vil vell tro værtfall 70% var det :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Dette er snakk om såpass lenge siden at selv om de kom fra Europa var de knapt europeere. Ideen om at vi er Europeere. vi som bor på denne halvøya av Eurasia, har ikke eksistert lenger enn noen få hundreår. Det er vel få som bestrider at de første menneskene kom fra Afrika? Har heller aldri hørt noen annen teori om hvordan amerikaene først ble befolka enn at noen kryssa Beringerstredet for lengre enn lenge siden.

Må innrømme at jeg ikke så dokumentaren din, men utifra mine kilder (http://www.bradshawfoundation.com/journey/) var sentralasiatere som dro til Alaska. Men igjen, dette er 30.000 - 40.000 år siden, så disse menneskene var så forskjellige fra oss at det er lite grunnlag for identifikasjon med dem fra noens side.

Lenke til kommentar

Dette er snakk om såpass lenge siden at selv om de kom fra Europa var de knapt europeere. Ideen om at vi er Europeere. vi som bor på denne halvøya av Eurasia, har ikke eksistert lenger enn noen få hundreår.

Men kjære deg, europeere er ingen ide, vi er en fysisk del av menneskeheten. Du kan finne ut om noen er europeisk ved å teste personens DNA, eller ved å granske en tusenvis av år gammel hodeskalle. Antropologisk betegnelse for oss er europoid eller kaukasoid.

Det er vel få som bestrider at de første menneskene kom fra Afrika?

Nei, men hva har det med saken å gjøre?

Har heller aldri hørt noen annen teori om hvordan amerikaene først ble befolka enn at noen kryssa Beringerstredet for lengre enn lenge siden.

Dette har hitils vært den vanligste teorien, ja. Nytt bevismateriale setter dog spørsmålstegn ved dette dogmet.

Må innrømme at jeg ikke så dokumentaren din, men utifra mine kilder (http://www.bradshawfoundation.com/journey/) var sentralasiatere som dro til Alaska.

Da syns jeg du bør se på det nyere bevismaterialet fra Amerika før du uttaler deg mer om saken.

Men igjen, dette er 30.000 - 40.000 år siden, så disse menneskene var så forskjellige fra oss at det er lite grunnlag for identifikasjon med dem fra noens side.

Proto-amerindianerne kom over Beringstredet for omlag 10.000 år siden.

Denne folkevandringen som omtales i dokumentaren er tidligere, omtrent 16.000 år gammel om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Ah, den noble Hvite rase. At vi lenge har identifisert oss som medlemmer av den hvite rase kan umulig bestrides, men at vi har kalt oss europeere er en nyere ettikett, vi identifiserte oss tidligere som de kristne, og før det som romere og deres samtidige grupperinger. Hvis poenget ditt med dette emnet var å si at indianerne muligens er etterkommerne av de hvite, hvorfor ikke skrive det? Kaukasoidene bor mange steder vi ikke regner som Europa.

Lenke til kommentar

Ah, den noble Hvite rase. At vi lenge har identifisert oss som medlemmer av den hvite rase kan umulig bestrides, men at vi har kalt oss europeere er en nyere ettikett, vi identifiserte oss tidligere som de kristne, og før det som romere og deres samtidige grupperinger. Hvis poenget ditt med dette emnet var å si at indianerne muligens er etterkommerne av de hvite, hvorfor ikke skrive det? Kaukasoidene bor mange steder vi ikke regner som Europa.

Nei, du misforstår. Moderne amerindianere har kun en mindre andel kaukasoid avstamning, de er hovedsakelig mongoloide.

De innvandret i store antall og overtok kontinentet på samme måten som at europeiskættede gjorde det for andre gang på 1400-tallet og oppover.

Lenke til kommentar

Er det det de sier i dokumentaren? Uansett er jeg spent på om du tillegger dette noen mening utover å være et interessant fun fact hvis det stemmer.

Nyere beviser tilsier at de asiatiske folkene som senere utviklet seg til å bli amerindianerne ikke var de første moderne menneskene som kom til Amerika. Jeg tillegger ikke dette noen annen "mening" enn at det er et interessant faktum som strider mot de vanlige dogmene som læres bort i skolene om dette temaet.

Endret av Runar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tre innlegg har blitt slettet da de gikk mot trådstarter som person istedenfor trådens emne. Et innlegg har også blitt redigert da det siterte et av de slettede innleggene. Hold dere til emnet, folkens! Nestemann som ikke bidrar med annet enn offtopic og kallenavn på trådens deltakere utestenges fra forumet i tre dager. Ingen unntak.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å ha sett dokumentaren har jeg bittelitt kunnskap om denne hypotesen.

Denne hypotesen er ganske grundig besvart og tilbakevist (i alle fall i denne omgang) for flere år siden. Det er to forskere som står bak den, og de baserer den på likhet i materiale som er funnet i Solutrean-kulturen i Frankrike med det som er funnet i USA (Pre-Clovis-kulturen). Altså et, mener jeg, tynt grunnlag. Det er spesielt likheten i et spesielt type redskap som ligger til grunn for hypotesen, et redskap som har en ganske særegen utforming og krever en ganske særegen teknikk.

Det disse to gubbene ikke klarer å gjøre rede for, er at det er et tidsrom på 4-5000 år mellom funnene gjort i Frankrike og funnene gjort i USA. Altså svært lite sannsynlig at det er snakk om samme folk. Dessuten er det funnet lignende funn i Sør-Afrika, noe som viser at forskjellige folk kan lage de samme, kompliserte redskapene uten å være i kontakt - "indigenous development".

Enda mer overbevisende er de atlantisk-marine undersøkelsene som er gjort, og som har funnet ut at i store deler av året i dette tidsrommet var Atlanterhavet umulig å krysse. Om jeg husker rett (kan komme med kilder senere om det ønskes), smeltet et stort stykke av den nordatlantiske iskappen ca 100 dager i året i dette tidsrommet. Altså var den umulig å krysse.

Den siste spikeren i kista mener man har blitt slått inn av DNA-testing. mDNA har vist at indianerne kom via Asia.

Derfor mener det store flertallet av forsker på feltet at saken har statusen case closed. Så til tross for en gjeng med white supremacists som bruker denne forskningen til det fulle (no offence til trådstarter, det er en original, interessant og debattskapende teori til tross for den sure mottagelsen den har fått), er den ikke akseptert av nærmest noen.

Endret av Partlow
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den siste spikeren i kista mener man har blitt slått inn av DNA-testing. mDNA har vist at indianerne kom via Asia.

Ja, indianerne kom over Beringstredet - muligens i flere etapper.

Men dette faktum kan jeg ikke helt se utelukker at kontinentet kan ha blitt oppdaget av moderne mennesker også tidligere.

Jeg har akkurat kommet over denne teorien, så jeg har ikke fått satt meg skikkelig inn i alle detaljer enda.

Er det ikke forresten en god ide å se dokumentaren så man vet hva man diskuterer, istedenfor bare å gjengi teorier man har hørt tidligere?

En annen påstand som inngår i denne teorien, er dette:

All this evidence was still essentially circumstantial, making the Solutrean adventure possible not proven. Douglas Wallace's DNA history bore fruit once more. In the DNA profile of the Ichigua Native American tribe he identified a lineage that was clearly European in origin, too old to be due to genetic mixing since Columbus' discovery of the New World. Instead it dated to Solutrean times. Wallace's genetic timelines show the Ice Age prompted a number of migrations from Europe to America. It looks highly likely that the Solutreans were one.

Kilde...

Derfor mener det store flertallet av forsker på feltet at saken har statusen case closed. Så til tross for en gjeng med white supremacists som bruker denne forskningen til det fulle (no offence til trådstarter, det er en original, interessant og debattskapende teori til tross for den sure mottagelsen den har fått), er den ikke akseptert av nærmest noen.

Eh, hvilke "white supremacists" er det du prater om? :roll:

Lenke til kommentar

Var nå uansett en artig dokumentar. Virker nå ikke så ekstremt søkt at det var mulig å flyte på et isflak fra Europa til Nord Amerika.

Men at de ble "fordrevet" står vel ikke akkurat i stil med det som kom frem i dokumentaren. Om noe så må vel konklusjonen være at kulturene smeltet sammen.

Lenke til kommentar

Var nå uansett en artig dokumentar. Virker nå ikke så ekstremt søkt at det var mulig å flyte på et isflak fra Europa til Nord Amerika.

Men at de ble "fordrevet" står vel ikke akkurat i stil med det som kom frem i dokumentaren. Om noe så må vel konklusjonen være at kulturene smeltet sammen.

Om vi skal tro en av disse forskerne, så kan man finne meget gamle, europeiske rester i mtDNA'et til diverse indianske stammer, så blodet til disse menneskene ble tydeligvis assimilert til en viss grad.

Jeg vil tro at den senere folkevandringen over Beringstredet var mye større hva gjelder folketall.

MtDNA er som kjent noe man arver fra kvinner, så om man skal tro denne teorien ble ihvertfall kvinnene assimilert inn i de indianske stammene. Mennene derimot kan ha blitt drept, men dette er jo vanskelig å vite sikkert.

Lenke til kommentar

Relevant i denne sammenheng:

Kennewick-mannen er en av de eldste skjelettene funnet i nord-Amerika - hodeskallen er interessant nok en slags Kaukasoid type.

Litt lesestoff:

http://www.louisbeam.com/kennewick.htm

http://wvwnews.net/story.php?id=7987

Her er en fersk, to dager gammel artikkel om noen andre komplette skjeletter funnet fra samme perioden, i Amerika:

http://www.wired.com/wiredscience/2011/05/ucsd-skeleton-fight/

Forskere ønsker å gjennomføre DNA-tester for å finne ut mer om opphavet, men de støter på problemer da noen isteden ønsker å gi skjelettene direkte til amerikanske indianere, uten å gjennomføre videre forskning.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...