Gå til innhold

Hva er neste på listen?

Anbefalte innlegg

Skjermkortet mitt tryna i dag, og jeg bestilte meg sporenstrix et nytt kort:

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Har lenge tenkt å oppgradere, men det er 4 år siden jeg byggde min nåværende GAMER PC. Hvor ligger nå flaskehalsen på mitt oppsett?

Setter pris på tilbakemelding

Oppsettet mitt står i signaturen (og under her)

MB: Asus P5N-D, CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz, GPU: XFX GeForce 9800GX2 600M 1GB GDDR3, Minne: Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, Kabinett: Cooler Master Stacker, PS: 1KW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor så absolutt. Core 2-arkitekturen er like utdatert som AMDs Phenom-serie. GTX 570 er i prinsippet nesten like sterkt som fire 9800GTX (uten SLI-skalering inne i bildet), så du kan potensielt komme opp i mer enn det dobbelte av nåværende ytelse (9800GX2 er to lavt klokkede 9800GTX).

Jeg tviler derimot på at du vil se noen forbedring i annet enn spill du kjører på høye oppløsninger eller ikke har klart å kjøre på "maksa" grafikk før (Crysis type).

Det er ingen vits i å oppgradere til en firekjerner på LGA775, disse begynner også å vise alderen sin ganske godt. Som ikke er rart med tanke på at disse nærmer seg fem år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg bør skifte hovedkort og prosessor i samme smell?

Jeg har ikke et alt for stort PC budsjett, men vil noe sånt harmonere med det skjermkortet jeg har gått til anskaffelse av?

Hovedkort: ASUSASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Ca kr 4500 på Komplett.

Tror, etter prisen å dømme, at dette ikke er helt i toppsjiktet og bra value for penga.

Ser ok ut, eller noen av komponentene som bør være annerledes?

Lenke til kommentar

Ville nok heller valgt ett oppsett med 2600k p67 hovedkort og 8 gb ram. Koster ca det samme og den er raskere, og overklokker bedre.Det eneste du mister er trichannel ram, noe du egentlig ikke får utnyttet. En ting du skal være obs på er at du bare ett spor 16x på 1155. Mens 1366 har 16x på alle pciexpress porter.

Lenke til kommentar

2600K er litt waste of money i mine øyne. hyperthreading pluss bittelitt ekstra cache for +50% ekstra pris? Det er mye ekstra penger for lite ekstra hardware. De to yter forøvrig likt i nesten alle typiske applikasjoner. Det er en merkbar forskjell på noen få apps som er spesiellt godt lagt opp for massiv multithreading men thats it.

Ville heller lagt mellomlegget inn i et hakk bedre skjermkort eller jobbet mot penger for en rimelig SSD systemdisk.

-Stigma

Lenke til kommentar

stigma mener vel at det holder med 2500k. tror jeg

Ja, jeg skulle gjerne spesifisert det bedre. Det var 2500K jeg sammenlignet mot 2600K. I min mening skal du ha et veldig høyt budsjett før prisforskjellen mellom de to gjør det verdt den ekstra kostnaden å ta steget opp til 2600K.

-Stigma

Lenke til kommentar

stigma mener vel at det holder med 2500k. tror jeg

Ja, jeg skulle gjerne spesifisert det bedre. Det var 2500K jeg sammenlignet mot 2600K. I min mening skal du ha et veldig høyt budsjett før prisforskjellen mellom de to gjør det verdt den ekstra kostnaden å ta steget opp til 2600K.

-Stigma

•574057 Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB Kit w/2x 4GB, Unbuffered, 204pin (PC10600)

•626480 Gigabyte GA-P67A-UD3P, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire X, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Dolby

•619275 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

Dette er en bedre pakke for en gamer PC?

Spesifisering av gamer:

- Crysis

- FarCry

- Bulletproof

Andre bruksområder uvesentlig (nettsurfing, Office, VB programmering)

Ikke ACad eller annen videoredigering.

MÅ ikke ha alt på full spiker når det gjelder innstillinger. Målet er å ha PC'n i 3-4 år før neste oppgradering.

Lenke til kommentar

Minnet er for laptoper, du skal ha 240-pins DIMM.

Tror du at kommer til å overklokke? Velg 2500K så du får mulighet til dette.

Velg heller et ASUS hovedkort framfor Gigabyte, begge er kvalitetsmerker, men her i Norge er ASUS billigere og gir deg flere funksjoner. PRO-utgaven fra ASUS vil ikke begrense deg.

Lenke til kommentar

Minnet er for laptoper, du skal ha 240-pins DIMM.

Tror du at kommer til å overklokke? Velg 2500K så du får mulighet til dette.

Velg heller et ASUS hovedkort framfor Gigabyte, begge er kvalitetsmerker, men her i Norge er ASUS billigere og gir deg flere funksjoner. PRO-utgaven fra ASUS vil ikke begrense deg.

^Enig med alt dette. Gigabyte/ASUS er naturlig nok mye smak og behag, men ASUS hadde vært mitt valg dersom jeg skulle kjøpe et P67 basert kort nå. ASUS sin P67 pro versjon er et meget bra valg som arni sier.

Vedrørende RAM, så se gjerne også etter 1600Mhz hastighet. Det er veldig liten forskjell mellom 1333Mhz og 1600Mhz, men det er det også prismessig. Du kan som regel få dem til samme pris, eller kanskje 30-40kr forskjell. Da er det like greit å gå for 1600Mhz. Alt over dette er waste of money. Det er dog ingen krise som sagt å bruke 1333Mhz heller. Det er bare noe du kan holde øynene ute etter dersom prisene er nesten de samme.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...