Skribenten_ Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvorfor er ikke Kina medlem av nato? Kina er jo en stormakt og ville ha vært til betydelig hjelp for å løse konflikter verden over, som blandt annet kampen mot terror. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Kina som politisk land og styressett er vel ikke helt forenelig med den vestlige koalisjonen. Jeg kan ikke svare ordentlig på dette, men jeg tror det er fordi Kina aldri har vært noen potensiell trussel, heller en stor byrde som NATO hadde måttet beskytte om de skulle fått problemer. Lenke til kommentar
Knarke Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Ligger litt i det Bordplate sier. Kina har også andre politiske interesser enn det euro-sentriske NATO, og har ikke mye å tjene på å være medlem. De trenger heller ikke være medlem av NATO for å bekjempe terrorisme, noe de helt sikkert gjør i sitt eget land, med litt liberale definisjoner på hva terrorisme er. Vil forsåvidt nevne at Kina er ett av de permanente medlemenne av FNs sikkerhetsråd. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Så i bunn og grunn, nato er ikke interresert i hjelp fra Kina, mens Kina heller ikke har noe interesse av å hjelpe nato? Syns litt synd egentelig.. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) NATO = NORTH ATLANTIC TREATY ORGANIZATION nuff said. topic/ mer interresant spørsmål, hvorfor er ikke Australia medlem av NATO? :O Endret 8. mai 2011 av Gabbe 1 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 NATO = NORTH ATLANTIC TREATY ORGANIZATION nuff said. topic/ mer interresant spørsmål, hvorfor er ikke Australia medlem av NATO? :O South Pacific =/= North Atlantic Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvis vi ser bort i fra navnet som grunn, så er det egentlig litt merkelig ja. Kulturellt har de jo mer med vesten å gjøre, samt de naturlige knytningene til Storbritania. Hvis vi ser bort i fra navnet som grunn, så er det egentlig litt merkelig ja. Kulturellt har de jo mer med vesten å gjøre, samt de naturlige knytningene til Storbritania. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Så i bunn og grunn, nato er ikke interresert i hjelp fra Kina, mens Kina heller ikke har noe interesse av å hjelpe nato? Syns litt synd egentelig.. Det har vært spekkulert i om vi skal innvie Russland i NATO da de er mer lik oss enn noen andre land. Forøvrig vokser Pakistan og India frem som to store verdensland nå. Pakistan har atomvåpen og India utvikler/spekuleres i om har mener jeg å huske så de er nok en betydelig større trussel enn Kina. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Så i bunn og grunn, nato er ikke interresert i hjelp fra Kina, mens Kina heller ikke har noe interesse av å hjelpe nato? Syns litt synd egentelig.. Det har vært spekkulert i om vi skal innvie Russland i NATO da de er mer lik oss enn noen andre land. Forøvrig vokser Pakistan og India frem som to store verdensland nå. Pakistan har atomvåpen og India utvikler/spekuleres i om har mener jeg å huske så de er nok en betydelig større trussel enn Kina. Både India og Pakistan har atomvåpen og India fikk forøvrig atomvåpen først. Sånn til informasjon. "If India builds the bomb, we will eat grass and leaves for a thousand years, even go hungry, but we will get one of our own. The Christians have the bomb, the Jews have the bomb and now the Hindus have the bomb. Why not the Muslims too have the bomb?" Å inkludere Russland i NATO ville vært en interessant tanke og en jeg har tenkt før, men det ville ført til en særdeles maktbalanseskyvning i forhold til Kina og jeg tror ikke det er så mange som er interessert i den, da begynner det å ligne en global militærallianse, fremfor noe maktbalanserende instrument slik det var ment til å være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå