Pegro Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Hei, PC'en begynte å slite her om dagen. Fikk stadig software crash under programmer som f eks shockwave. Fikk meldinger om problemer med skjermkortet. Plutselig fikk jeg bluescreens, fikk startet windows i sikkerhetsmodus, men ikke i vanlig. Og den fikk fortsatt bluescreens av og til. Har forsøkt å installere windows 7 x64, uten hell. Får bluescreen under installasjon. Har nå installert windows 7 x86. Og jeg har til nå fått 2x bluescreens (siden i dag morges). Konklusjonen min er den at det må være en eller annen hardware feil da jeg fortsatt har problemer etter fullstendig formatering, sjekking av virus og ren installasjon av windows? Tror kanskje det kan være skjermkortet, men jeg har ikke peiling. Så også at CPU'en hadde kjørt på 70 grader LEEENGE. Vet ikke hvor sunt det er. Så klokket ned CPU'en. Vurderer å kjøpe nytt skjermkort + prosessor. Har nå ATI HD 5850 og en Phenom II X3 720 Processor. Dette er loggen: -------------------------------------------------------------------------------- System Information (local) -------------------------------------------------------------------------------- computer name: *** windows version: Windows 7 , 6.1, build: 7600 windows dir: C:\Windows CPU: AuthenticAMD AMD Phenom(tm) II X3 720 Processor AMD586, level: 16 3 logical processors, active mask: 7 RAM: 3488079872 total VM: 2147352576, free: 2007158784 -------------------------------------------------------------------------------- Crash Dump Analysis -------------------------------------------------------------------------------- Crash dump directory: C:\Windows\Minidump Crash dumps are enabled on your computer. On Sun 08.05.2011 12:22:29 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\050811-27939-01.dmp This was probably caused by the following module: ntkrnlpa.exe (nt+0xB9B1D) Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFFFFC0802082, 0xFFFF, 0x0) Error: MEMORY_MANAGEMENT file path: C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe product: Microsoft® Windows® Operating System company: Microsoft Corporation description: NT Kernel & System Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time. On Sun 08.05.2011 12:22:29 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\memory.dmp This was probably caused by the following module: ntkrpamp.exe (nt!KeQueryActiveGroupCount+0x426) Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFFFFC0802082, 0xFFFF, 0x0) Error: MEMORY_MANAGEMENT Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: ntkrpamp.exe . Google query: ntkrpamp.exe MEMORY_MANAGEMENT On Sun 08.05.2011 11:50:24 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\050811-36831-01.dmp This was probably caused by the following module: ntkrnlpa.exe (nt+0x858E3) Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFFFFFEFFF8, 0x0, 0xFFFFFFFF8296046A, 0x0) Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA file path: C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe product: Microsoft® Windows® Operating System company: Microsoft Corporation description: NT Kernel & System Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time. -------------------------------------------------------------------------------- Conclusion -------------------------------------------------------------------------------- 3 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers: ntkrpamp.exe If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination the errors that have been reported for these drivers and include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions from users who have been experiencing similar problems. Endret 8. mai 2011 av Pegro Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Dette lukter defekt minne (eller annet hardware problem med minne, som feile BIOS instillinger) lang vei First order of bussiness, sjekk det fysiske minnet ditt med memtest: http://www.memtest86.com/ Jeg er forøvrig helt enig i din konklusjon at dette må være hardware-relatert, eller i det minste noe ikke-software relatert (kan være BIOS-relatert også nødvendigvis). Si i fra hvordan memtest reagerer. De feilkodene du får KAN også komme fra andre ting enn defekt minne - men erfaringsmessig så har jeg sett nok slike tilfeller til at dette ser veldig kjennt ut... -Stigma 1 Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Dette lukter defekt minne (eller annet hardware problem med minne, som feile BIOS instillinger) lang vei First order of bussiness, sjekk det fysiske minnet ditt med memtest: http://www.memtest86.com/ Jeg er forøvrig helt enig i din konklusjon at dette må være hardware-relatert, eller i det minste noe ikke-software relatert (kan være BIOS-relatert også nødvendigvis). Si i fra hvordan memtest reagerer. De feilkodene du får KAN også komme fra andre ting enn defekt minne - men erfaringsmessig så har jeg sett nok slike tilfeller til at dette ser veldig kjennt ut... -Stigma Takk, den var til stor hjelp. +rep Fikk uendelig mange feil når jeg kjørte memtest86, dvs. flere hundretusen før jeg valgte å avslutte testen. Fant ut hvilke brikke det var også, testet den i flere slots for forsikre meg selv om at det faktisk var denne brikken det var noe galt med. Systemet virker mye mer stabilt nå. På tide å oppgradere PC'en nå tenker jeg, hadde kingston DRR3 1333 brikker, men hovedkortet støtter DDR3 1866+ som det står på pakken. Noen som har tips til godt minne til en rimelig pris? Tenkte å kjøpe ny CPU i samme slengen. Hovedkort: 790XTA-UD4 AM3 CPU ready hva med disse? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010 Endret 8. mai 2011 av Pegro Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Dette lukter defekt minne (eller annet hardware problem med minne, som feile BIOS instillinger) lang vei First order of bussiness, sjekk det fysiske minnet ditt med memtest: http://www.memtest86.com/ Jeg er forøvrig helt enig i din konklusjon at dette må være hardware-relatert, eller i det minste noe ikke-software relatert (kan være BIOS-relatert også nødvendigvis). Si i fra hvordan memtest reagerer. De feilkodene du får KAN også komme fra andre ting enn defekt minne - men erfaringsmessig så har jeg sett nok slike tilfeller til at dette ser veldig kjennt ut... -Stigma Takk, den var til stor hjelp. +rep Fikk uendelig mange feil når jeg kjørte memtest86, dvs. flere hundretusen før jeg valgte å avslutte testen. Fant ut hvilke brikke det var også, testet den i flere slots for forsikre meg selv om at det faktisk var denne brikken det var noe galt med. Systemet virker mye mer stabilt nå. På tide å oppgradere PC'en nå tenker jeg, hadde kingston DRR3 1333 brikker, men hovedkortet støtter DDR3 1866+ som det står på pakken. Noen som har tips til godt minne til en rimelig pris? Tenkte å kjøpe ny CPU i samme slengen. hva med disse? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010 Flott! Det er kjekt når man treffer på løsningen med en gang. Det er skikkelig frustrerende med random feil slik som man får med minnefeil - når man ikke vet hvorfor det skjer. Takk for rep forøvrig. Annbefaling til RAM: Tsja, sånn generallt vil jeg si at du bør kjøpe - 1600Mhz RAM. (det kan du få til som regel samme pris som 1333Mhz nå uansett) - drop å gå for noe høyere. Det er totalt meningsløst ytelsesmessig for alt annet enn rene minnebenchmarks. Kan vise til konkrete tester for dette hos anandtech om du er i tvil om det. Du har allerede mye mer minnebåndbredde enn du trenger allerede med 1600Mhz. 1333Mhz er funksjonellt det samme i praksis også. Eneste grunnen til at jeg annebefaler 1600Mhz er du kan få det til samme prisen uansett i disse dager om du kjøper litt smart. - Ikke tenk på RAM timings (sånn osm når det står CL8-8-8-24 for eksempel). Det var litt viktig før på eldre platformer (tilbake til AMD64 dagene eksempelvis), men det er rett og slett ikke viktig lenger for praktisk ytelse. Ta gjerne de laveste timingene du finner dersom det er to som koster det samme, men det er ikke verdt å betale noe mer for - selv om det bare skulle være 50kr ekstra. Jeg har ingen spesielle modell eller produsent annbeflinger. Jeg vil bare si kjøp det billigste 1600Mhz minnet du finner egentlig. Sjansene for feil eller defekter er rimelig lik uansett produsent, og minnechippene kommer alle fra den samme håndfullen av fabrikker i verden som leverer till alle anyway. EDIT: Linken med forslag er helt kurrant. Det er litt dyrere enn det trenger å være dog - uten noen spesielle fordeler. Alternativer: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s69587442&cols=161,1170,1199&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista EDIT2: vel, listen min inneholder også noen ikke-1600Mhz brikker så de er gjerne ikke så fryktelig dyre akkurat. Billigste 1600Mhz på prisjakt er på 640kr som du ser. Prisforskjellen er ikke større da enn at det spiller mer rolle hva butikken tar i frakt -Stigma Endret 8. mai 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå