Gibos Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Gratulerer! Jeg har bestilt 100x150mm 0.9 hard edge og soft edge, noe som ser ut til å være umulig å levere.. Men hvis noen finner dem på lager, rop ut! Mulig du finner det du leter etter på denne siden her? FILTER Da vet man jo hvor det er filter på lager (dersom formatt filte passer i cokin holderen), nå er det bare å finne en holder. Forøvrig var det en kraftig pris på cokins polarfiltret de selger på fotovideo Lenke til kommentar
arthon Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Da vet man jo hvor det er filter på lager (dersom formatt filte passer i cokin holderen), nå er det bare å finne en holder. Forøvrig var det en kraftig pris på cokins polarfiltret de selger på fotovideo Hvis du ikke finner en Cokin holder, så er Formatt holderen veldig brukbar. Minuset er at den er litt for "oversolid" og derfor litt tung. Men som alternativ til Cokin og Lee, så koster Formatt holderen £46 inkludert en festering. Alle 4x4" og 4x5" filtere, noen ganger kalt 100mm filtere og Z-pro, passer i systemet fra alle forhandlere inkludert Mattebokser. Glass filtere passer bare i Mattebokser og Lee holder med ekstra utstyr. Formatt Holder; http://www.formatt.c...-aluminium.aspx Hele siden med tilleggsutstyr til filterholdere for Formatt; http://www.formatt.c...m/products.aspx Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Hvis du ikke finner en Cokin holder, så er Formatt holderen veldig brukbar. Minuset er at den er litt for "oversolid" og derfor litt tung. Men som alternativ til Cokin og Lee, så koster Formatt holderen £46 inkludert en festering. Alle 4x4" og 4x5" filtere, noen ganger kalt 100mm filtere og Z-pro, passer i systemet fra alle forhandlere inkludert Mattebokser. Glass filtere passer bare i Mattebokser og Lee holder med ekstra utstyr. Formatt Holder; http://www.formatt.c...-aluminium.aspx Hele siden med tilleggsutstyr til filterholdere for Formatt; http://www.formatt.c...m/products.aspx Jeg fant det der til slutt, men siden du tidligere nevnte at holderen deres var unødvendig solid og tung slo jeg det i fra meg. Fant en holder på nettbutikken Trondster linket til, men der står det at den tar glass opp til 4mm tykkelse. Er det foringer som gjør slik at de kan brukes med 4mm eller leveres den i flere utgaver(forsto det slik at 2mm er normalt)? Et spørsmål til, kan man rotere den seksjonen man setter polarfilter plater i eller må man dreie på hele holderen? Vil vel i såfall gjøre det ubrukelig om man kombinerer med grade filter? Endret 10. mai 2011 av Gibos Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Cokinholderen har plastfjærer og tar filtre i i alle fall litt tykkelse. Har ikke målt, da. Polafiltrene laget til holderne er runde og roterer i holderen. Kom i skade for å kjøpe Cokins polafilter, og det fungerer fint i holderen. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Tenk om man bare kunne ha spasert inn i en butikk og studert opplegget, da hadde man spart andre for mange dumme spørsmål. Da oppsummere jeg slik Det "beste" systemet for vanlig speilrefleks vil være Cokin Z system som passer alle glass med tykkelse mellom 1,6-4mm og mål 100X100mmm eller 100X150mm Vil man ha et polariseringsfilter må man kjøpe Cokin Circ. Polafilter Z-systemet , mao. bør man ikke kjøpe slike polariseringsfiltre. I tillegg må man ha adapterring så holderen passer på linsen, f.eks denne Vel da er det bare å få bestilt Takk for hjelpen alle sammen Endret 11. mai 2011 av Gibos Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Protip: Sjekk priser på nettet - selv om du skal betale moms i tillegg kan det være mye å spare på å kjøpe på nettet. Sørg for at sjappa har varene på lager - leveringstider på filtre varierer veldig.. Kjøpte selv fra sjappa jeg linket til tidligere. Kjøpte selv: - Cokin Z-holderkit U960 med holderen, veske og tre bløte gradfiltre. - Overganger til 58, 67 og 77mm - så jeg kan bruke filterholderen på de objektivene jeg har bruk for. - ND-filtre, et 2-stops ("ND4", "0.6") og et 3-stops ("ND8", "0.9"). - Cokin Polafilter (blæh! det var dyrt!) Endret 11. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Ser at sjappa Trondster linker til har Cokin Z holderen på lager. Der fant jeg også en Lee filterpung som ser brukbar ut. Prisen FotoVideo tar for det Cokin Polafilteret er jo omtrent dobbelt av hva det burde koste. Formatt 100mm Sirkulært koster £110.64 og Linjert koster £89.36 til sammenlikning. Men da må man ha en Formatt holder. Har selv et Cokin Pola Linjert fra A-system fra slutten av 80 tallet. Det er det beste Polafilteret jeg har. Utrolig kraftig. Har aldri prøvet det på Digitalt kamera, men på Dias film så øker det farge intensiteten og kontrasten veldig mye mer enn noen av de andre Pola filtrene jeg har. Er dette Cokin Z-pro Polafilteret merkbart kraftigere enn Pola filtere fra f.eks. Hoya o.l.? Linjert pola er regnet som bedre optisk en sirkulært. Grunnen for overgangen til sirkulært i senere tid er vel p.g.a. at det kan innvirke på lysmålingen. Noe jeg ikke ser som noe problem når man kan sjekke eksponeringen evt. i Live View. Kjøpte et Linjert Pola fra Formatt. Har ikke oppdaget noe problemer med det hittil. Legger til at Cokin P system og A system kan ofte være like aktuelt for enkelte objektiver med liten frontåpning selv om man da trenger holdere i flere størrelser. P system holdere og filtere fra tredjeparts leverandører er gjerne lett tilgjengelig. http://maxsaver.net/cokin.aspx P-Holder med feste ring for $5-6 er jo overkommelig. Hvor bra de filtrene er har jeg ingen formening om. Endret 11. mai 2011 av arthon Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 Tror jeg holder meg til Z-system nå Bestiller holderen fra omtalte nettbutikk. Så tenker jeg slik med filter SPECIAL ND GRAD KIT 100X150mm hard gradering. Muligens man skulle ta med myk gradering med det samme man var i gang Sett med 4 ND filtre Nå er det ikke så mye man sparer på å kjøpe dem i sett så muligens det er like greit å sløyfe den svakeste (0,3) I tillegg har jeg lyst på et Tobac filter, har sett noen bilder der er brukt Siden jeg ferdes mye i elver, vann og sjø er polarfiltret til cokin en selvfølge selv om prisen er i overkant Noen innspill? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Anbefaler hard gradering - den bløte graderingen blir over hele bilderammen. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Ser nesten ut som jeg bestiller Filterholder fra Speed Graphic selv, takk for link Trondster Har ett gavekort til FotoVideo jeg hadde tenkt til å bruke, men de ser jo ikke ut til å få holderen på lager noen gang. Har nå blitt endret fra ubekreftet 20.05 til 20.07. Ellers en fin tråd så langt. Kan noen egentlig svare meg på hva forskjellen er på NDG og Reverse-NDG? Har egentlig ikke helt klart å finne ut hva som er forskjellen annet enn at det anbefales å bruke reverse filterne i kombinasjon med andre filtre. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2011 ok, da sløyfer jeg soft graderingen. I dag her jeg ikke 0,3 eller ND2 om du vil, vet ikke helt om det blir et stort behov heller. På en annen side tar de jo ikke mye plass Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Kan noen egentlig svare meg på hva forskjellen er på NDG og Reverse-NDG? Har egentlig ikke helt klart å finne ut hva som er forskjellen annet enn at det anbefales å bruke reverse filterne i kombinasjon med andre filtre. Reverse-NDG er mørkest midt på filteret og blir lysere mot den ene enden av filteret Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvordan Lee filter blir produsert. http://www.youtube.com/watch?v=lMu_m203YaY Flere videoer på YouTube siden. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 omg, nesten så man tror det er en spøk Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 Da var z-holderen bestilt fra butikken Trondster linket til, nå er det bare å bestille filtre fra formatt.com Men jeg må mase om en ting til. Hadde tenkt å bestill 100X150mm grade filtre slik at man fikk mer å "gå" på når horisonten skal reguleres. Men det slår meg at 100mm er jo en del det også, synes dere som bruker dette systemet at det er noe stort behov for 150mm? Blir jo ganske store greier Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Da var z-holderen bestilt fra butikken Trondster linket til, nå er det bare å bestille filtre fra formatt.com Men jeg må mase om en ting til. Hadde tenkt å bestill 100X150mm grade filtre slik at man fikk mer å "gå" på når horisonten skal reguleres. Men det slår meg at 100mm er jo en del det også, synes dere som bruker dette systemet at det er noe stort behov for 150mm? Blir jo ganske store greier De fleste Grad filtere er rektangulære 100x150mm, mens ND er kvadratiske. Her er en nylig startet tråd på DP review om filtrene vi diskuterer her for dem som er interessert; http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1029&thread=38404093 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 De graduerte filtrene er rektangulære - ellers kan du ikke velge hvor i bilderammen overgangen skal være. Selvfølgelig skal du ha de som er 150mm i høyden. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 12. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Da er ordren sendt til formatt, ble nd hard grade kit 100x150, ND set 4stk, tobco filter og UV filter (blir sikkert ikke brukt) Overraskede trakk de av VAT på slutten av bestillingen, det får jeg ikke andre til å gjøre uten at man har foretaksnr. Var lang leveringstid med det får så være. Endret 12. mai 2011 av Gibos Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Et 100x100mm UV-filter til filterkit er kun interessant hvis du skyter film med analogkamera - vil ikke ha noen positiv effekt til et digitalkamera. Digitale sensorer har allerede innebygd UV-og IR-filter. Endret 13. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Det meste er vel sagt om behovet for UV-filtre men jeg mener å kunne se forskjell på bilder med og uten. Men som jeg sier så tror jeg ikke det kommer til å bli mye brukt. Her er et par snutter fra youtube om cokin http://www.youtube.com/watch?v=61HhSMCjV80 http://www.youtube.com/watch?v=DrtJ4d7rg3s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå