Gå til innhold

økonomisk anlegg!

Anbefalte innlegg

skal kansje få brukt et par laken på et høttaler system! vil helst ha digitalt system som støtter spotify rett ut av PCen.

men siden et økonomisk system er i sentrum så blir det nok Finn.no "all the way".

vil helst ha 5.1 men forsterkeren må støtte 5.1 etter som at jeg kommer nok til og kjøpe 5.1, ved en senere anledning hvis det ikke er innen budsjettet.

tar imot allt av hjelp :)

flytt på tråden hvis den er plassert feil.

(send PM om hvor den flyttes slik at jeg finner den)

EDIT:Bor i vestfold så det er greit hvis eventuelle produkter som finnes på Finn.no er i nærheten.

Endret av hursay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de høytalerne er noe tess (og det er de sikkert!) trenger du bare kjøpe deg en forsterker, du kan evnt kjøpe en 5.1 reciver og bygge ut med flere høytalere senere, men uansett låter en 2.0/2.1 forsterker mye bedre for de samme pengene.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke topp anlegget til musikk? og det er kun en tilkoblig så den går nok ikke, trenger til PC, TV og xbox.

EDIT:Så ikke posten din chri-ot. Så det trengs kun en fosterker?

kan dere kansje linke til noen gode?

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Det er vel ikke topp anlegget til musikk? og det er kun en tilkoblig så den går nok ikke, trenger til PC, TV og xbox.

EDIT:Så ikke posten din chri-ot. Så det trengs kun en fosterker?

kan dere kansje linke til noen gode?

Til 3000kr kan du glemme alt som heter topp annlegg, den har en optisk, en koaxial og en vanlig analog inngang.

Om du helt sikkert får de høytalerne så er onkyo TX-NR509 en helt ok receiver for rundt 3000kr, men om høytalerne er av litt størrelse så må det nesten en stereoforsterker til for å få brukbar lyd i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Denneher virker som det ypperste innen økonomi klassen.

Men de er ikke så kjempe store så holder nok med 45watt på hver høyttaler, tror jeg.

men trenger kansje en sub-woofer også da. :S

EDIT: Men som alltid finn.no er alltid et godt forslag.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Denneher virker som det ypperste innen økonomi klassen.

Men de er ikke så kjempe store så holder nok med 45watt på hver høyttaler, tror jeg.

men trenger kansje en sub-woofer også da. :S

Den er ren dritt. På nivå med russiske transistorradioer fra 70-tallet.

subwoofer merker du fort om du trenger, ikke noe du må ha med en gang.

Lenke til kommentar

Er dette noe?

Jeg stoler blindt på deg nå.

EDIT:Har funnet litt mere ut om det arvegodset det er JBL høyttalere fra sent 80-tallet.

Dette var visst det beste på markedet på den tiden.

Endret av hursay
Lenke til kommentar

Jeg har denne og er virkelig fornøyd, nå driver ikke denne de mest tungdrevne høytalerne, men gir knall lyd til sin pris.

Må nok har oppmot 70-85watt for og drive de høytalerne, tror det er et 10" Bass element inni dem.

Lenke til kommentar

Hehe, å stole blindt på meg er ikke alltids det beste, da man alle har egne preferanser, men både jeg og flere jeg kjenner har prøvd den denonen, og den låter forferdelig.

Grunnen til at jeg anbefalte TX-NR509 er at det er den "billig"receiveren jeg har vært borti som leverer klart renest lyd når du kommer opp i et par watt med belastning. Den er klart bedre enn sine forfølgere 507 og 508, og til og med så jeg vil påstå at den er en del bedre enn 608 og 708 også. Rett og slett fordi den vrenger en del mindre. Å beskrive hvor høyt en watt er, bare med ord, er vanskelig. Men for å ta utgangspunkt i meg selv, som liker høy musikk, så er 1-3 watt det nivået jeg ligger på når jeg skal spille høyt, hvis jeg skal dra på skikkelig så krysser jeg 10 watt grensen, men det orker jeg ikke mer enn noen sekunder (og det orker i hvert fall ikke naboene). 1 Watt vil produsere rundt 90db med de fleste høytalere, og om man skal dra en sammenligning så er dette nivået til et t-banetog. Altså rimelig høyt, og godt over "forstyrrer naboen vegg-i-vegg" nivå.

At man "trenger" 70-85 watt er nok en overdrivelse. Jeg har en 2*60 watt forsterker som uten problemer klarer å få 12" mtx subwoofere til å slite. Dog leverer den faktisk 60 watt uten å vrenge, noe ingen av disse billigforsterkerne eller billigreceiverne gjør.

Poenget her er at effekt-tallene betyr utrolig lite, og utgjør i praksis bare 1-2db forskjell, som er så lite at du ikke kan høre det. Det viktigste er hvor lavt nivå av forvrenging de har når du passerer 1 watt. Og her kommer nevnte 509 godt ut.

En annen ting er jo at du kan finne en kraftig brukt stereoforsterker nå, og så bruke den som effektforsterker når du evt skaffer surround i fremtiden - er det noe som er aktuellt?

Lenke til kommentar

"snip"

En annen ting er jo at du kan finne en kraftig brukt stereoforsterker nå, og så bruke den som effektforsterker når du evt skaffer surround i fremtiden - er det noe som er aktuellt?

og ikke punge ut med 3000kr på onkyo recieveren? tror heller da at jeg slår på stortromma med den onkyo reciveren, det var en av de spotify recieverne dems også, så da trenger jeg ikke og bruke PCen for og høre på Spotify.

det virker som det beste alternativet, og den klarer nok glatt og glatt og kjøre en subwoofer også.

har en fin sub som broren min ikke bruker, så jeg stjeler nok den :ph34r:

Lenke til kommentar

En aktiv sub har innebygget forsterker, og kan kobles på det meste av forsterkere så lenge de har lavnivåutganger. Onkyoen har ingen egen subwooferforsterker - så den trenger en aktiv sub.

En brukt stereo-forsterker vil nok være betraktelig kraftigere, men onkyoen har en veldig behagelig lyd, den overasket meg på veldig mange måter (jeg har hatt et kjølig forhold til onkyo tidligere)

Lenke til kommentar

En aktiv sub har innebygget forsterker, og kan kobles på det meste av forsterkere så lenge de har lavnivåutganger. Onkyoen har ingen egen subwooferforsterker - så den trenger en aktiv sub.

En brukt stereo-forsterker vil nok være betraktelig kraftigere, men onkyoen har en veldig behagelig lyd, den overasket meg på veldig mange måter (jeg har hatt et kjølig forhold til onkyo tidligere)

Ja det var visst en aktiv sub. skal ikke spille så veldig høyt, så tror at onkoyen er mer enn kraftig nok.

hvis du anbefaler den så kjøper jeg den, du virker til og ha peil og bruker mye tid på og hjelpe meg så hører jeg på deg :)

bestiller den på netonnet snart, kostet kun 2990.

takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...