Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grub rescue ved dualboot ubuntu og win7

Anbefalte innlegg

Jeg la inn ubuntu ved siden av Win7 på min SSD. Da jeg rebootet, gikk maskinen rett i Win7 uten å vise grub først. Etter litt googling, prøvde jeg å installere grub i windows-directory. Når jeg booter, kommer jeg inn i grub rescue. Den tar såvidt jeg kan se kun imot argumentet "ls" og "cd".

Noen forslag til hvordan jeg redder Windows, og hvordan jeg kan få til dualboot uten noe tull?

Jeg prøvde forøvrig et tidligere restore-point fra Win7-CDen, men det hjalp ikke.

Asus P5Q EM

C2Q Q9650

4 GB DDR2

60 GB SSD partisjonert i to primary partisjoner(NTFS og EXT4) på hhv. 40 og 20 GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å boote dualboot Windows 7+Ubuntu er ikke vanskelig, men dog det krever litt.

Jeg vet ikke hvor lang du har kommet, og hva brukte du for å installere Grub i Windows directory???

Du kan bruke windows bootmanager for Windows+linux og ellers du kan bruke Grub. Før du installerer Ubuntu må du bestemer deg for hvilken bootmanager du vil bruke, slik at den installeres på riktig plass. Det blir enklere.

Jeg kan hjelpe deg for å bruke windows bootmanager.

Når det gjelder å kontrollere hvordan det har blitt, du kan starte PC-en med den Windows DVD plate, velg Repair My Computer, velg Command promt, for så å bruke diskpart med diverse parameter,

Du kan og skrive <notepad> og enter, og fra File--->open (overst på meny) vil du klare å se på din Datamaskin som når du bruker Explorer.

Det gir deg mulighet å se litt rund i disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...