Bordplate Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hei! Som de fleste andre forsøkte jeg å komme inn på forumet i går og det var da jeg kom over de videoen som var lagt ut på veggen fra Terje Sørgjerd. Må si jeg ble mildt sagt imponert både over fotografering og hvordan filmen var komponert sammen. Så jeg lurer på om det finnes flere fotografer som lager lignende filmer og tar slike bilder? Legger ved videoene så folk får en ide. http://www.vimeo.com/22439234 http://www.vimeo.com/21294655 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Hei! Som de fleste andre forsøkte jeg å komme inn på forumet i går og det var da jeg kom over de videoen som var lagt ut på veggen fra Terje Sørgjerd. Må si jeg ble mildt sagt imponert både over fotografering og hvordan filmen var komponert sammen. Så jeg lurer på om det finnes flere fotografer som lager lignende filmer og tar slike bilder? Sjekk ut hele den store timelapsetråden, mye snadder om teknikker, utstyr og resultater i ulike vektklasser, veldig bra! edit: korrigerte lenke Endret 8. mai 2011 av kaian Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Uhm...tror du linket til feil tråd? Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Må jaggu si jeg ble fristet til å kjøpe meg et slikt dyrt speilreflekskamera og begynne jeg altså! Men er egentlig bare interessert i videoen som Terje Sørgjerd sine. Takk for linken Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Uhm...tror du linket til feil tråd? Skikkelig skivebom var det også Her er den. Må jaggu si jeg ble fristet til å kjøpe meg et slikt dyrt speilreflekskamera og begynne jeg altså! Men er egentlig bare interessert i videoen som Terje Sørgjerd sine. Takk for linken Du trenger ikke veldig dyrt utstyr for å lage kule timelapser, det er endel kompaktkamera som har det innebygd også, og det finnes rimelige "timer/remote" til både kompaktkameraer og rimelige speilrefleks. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Er meget flinke folk over på www.timescapes.org, som gjør like fantastisk fine filmer i samme duren. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 timescapes.org hadde mye fint. Kult om det fantes flere slike filmer av den norske naturen, jeg syns Terje Sørgjerd sine filmer er veldig innspirerende. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg lurer på hvordan man får så flotte bilder av melkeveien(?), den som kommer over horisonten ved rundt 0:31 og 0:57 i den første videoen. Eksponering? Krever det filtre? Hvordan tror dere at det er etterbehandlet? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Tror nok du må til sydligere strøk med ganske gode atmosfæriske forhold for å få et sånt bilde av melkeveien. Den er vel ikke synlig her nordfra tror jeg (?) Filtre behøves nok ikke, heller lyssterk optikk og et hus med gode ISO egenskaper. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Tror nok du må til sydligere strøk med ganske gode atmosfæriske forhold for å få et sånt bilde av melkeveien. Den er vel ikke synlig her nordfra tror jeg (?) Joda - du skal bare finne et sted med lite lysforurensning. Les mer her om å ta bilder av melkeveien. 3 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Tusen takk for link Trondster! Ser at dette er et håpløst prosjekt med utstyret jeg har. ISO 3200-6400 støyer mye på D300, og det nærmeste jeg kommer hans 14mm f/2.8 i brennvidde er min Sigma 10-20 f/4-5.6, som verken er skarpt eller raskt. Kan ikke forstå at det bildet der er tatt ved 14mm på småbildeformat, det ser da ikke SÅ vidt ut? Har Tamron 17-50mm f/2.8, men det er ikke akkurat skarpt ved 17mm det heller, og som følge av den langt større effektive brennvidden så trenger jeg enda høyere ISO for å få et skarpt bilde, så... Nei, dette må jeg nok vente litt med. Sukk, jeg som hadde så lyst. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Tjah - prøv! I følge jacdan tar han alltid bilder på 1.3s eksponering, og det ble da riktig så fint. Hvis det medfører riktighet, da. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Vet at det er en som kaller seg for TEM som lager noen fine timelapses fra Nordnorge. Skal se om jeg finner linken.... der var den gitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå