Gå til innhold

Tilbakeblikk: Diablo II (Mac, PC)

Anbefalte innlegg

Oppløsning er et sabla dårlig mål på hvor bra grafisk et spill er.

Morsom timing på denne artikkelen, de siste dagene har jeg børsta støvet av min diablo2-kopi og spilt litt på battlenet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Spillet så bra ut for sin tid." Diablo 2 så ut som crap, med fake 3d mode, elendig oppløsning osv. allerede når det kom ut. Det er for all del et meget bra spill, men grafikken var søppel.

Sammenlignet med hvilke spill?

Tja, hva annet kom ut i 2000.... Deus Ex, Baldurs Gate 2. Hotteste MMOet var vel Everquest... og i alle spillene kunne man iallefall stille oppløsningen høyere enn 640x480. Husker det var skuffende når det kom. :)

Så det du vil fram til er at du ikke kunne stille oppløsningen over 800x600 og at den hadde isometrisk 2D(likt Diablo og BG I&II), og derfor er grafikken søppel?

Deus Ex så forsåvidt ut som Half-Life i postproduksjon, så det er ikke verdens beste eksempel.

Orginale Diablo 2 hadde max res på 640x480. Expansionen utvidet til 800x600. I forhold til skjermstørrelsen på den tiden var 640x480 lite. Hadde vel en 19" eller 21" CRT da.

Baldurs Gate 2 gikk vel opp til 1024x768 uten hacks... og hadde nydelige bakgrunner.

Poenget med oppløsning er at på den tiden hadde så godt som alle spill gått bort fra en låst resolution... og når et AAA spill kommer med låst resolution på 640x480 er det skuffende. :)

Lenke til kommentar

Spiller faktisk Diablo II nå med en orb/fireball soso! Mf og Diablo Clone hunter! Elsker de utallige kombinasjonene av stats en ting kan ha. Spennende og rolle charmer fra Baal, eller lage et Call to Arms runeword vel vitende om at prisen for perfekte stats sikkert er 100 ganger høyere enn prisen for et men ikke så gode stats!

Lenke til kommentar

"Spillet så bra ut for sin tid." Diablo 2 så ut som crap, med fake 3d mode, elendig oppløsning osv. allerede når det kom ut. Det er for all del et meget bra spill, men grafikken var søppel.

Sammenlignet med hvilke spill?

Tja, hva annet kom ut i 2000.... Deus Ex, Baldurs Gate 2. Hotteste MMOet var vel Everquest... og i alle spillene kunne man iallefall stille oppløsningen høyere enn 640x480. Husker det var skuffende når det kom. :)

Så det du vil fram til er at du ikke kunne stille oppløsningen over 800x600 og at den hadde isometrisk 2D(likt Diablo og BG I&II), og derfor er grafikken søppel?

Deus Ex så forsåvidt ut som Half-Life i postproduksjon, så det er ikke verdens beste eksempel.

Ja, Deus Ex er ikke det beste eksemplet, det hadde ikke spesielt god grafikk når det kom, og krevde mye i forhold til kvaliteten. Men diablo 2 hadde ikke noen voldsom grafikk akkurat det heller.

Personlig synes jeg Diablo 2 er litt oppskrytt, det er bra, men ikke så forbanna bra som mange skal ha det til. Det er for mye gjentakelse og kjedelige levler og dyr (ta feks det bedritene jungelopplegget)

AtW

Lenke til kommentar
For meg vil Diablo II aldri blir utdatert, selv om sjangeren kanskje er det. Dette er et av mine utvilsomme favorittspill.

Vil nå ikke si den er utdatert, Sacred (2004), Titan Quest (2006) samt expansion i 2007 er gode eksempler på det, for å ikke nevne diablo 3 som er under veis. Jeg storkoser meg med både Diablo II og Titan Quest enda, vet om en del som tar frem Diablo II i ny og ne også =)

Lenke til kommentar

Haha... jungelopplegget ja.. med "plofferne" som stikker unna etter at de angriper med blåserøret. Smått irriterende. ;)

Mye av dette går vel på hva man "vokste" opp med. Spilte orginale Diablo utallige timer når jeg hadde pause fra Quake back in the day. Hadde store forventninger til Diablo 2, men de ble ikke innfridd i forhold til andre spill på den tiden. Til og med OpenGL Quake hadde bedre grafikk enn Diablo 2 med "perspective" fake 3d mode. :)

Vil også si at orginale Diablo hadde en bedre stemning enn D2 som en annen sa tidligere i tråden.

Men for all del, ikke et dårlig spill.

Endret av hadoken79
Lenke til kommentar

Har nok endel med hva en voks opp med ja. Er på ingen måte en ung gutt lengre ;) men oppdaget vel pc litt senere en normen. Da med mye demoer og senere kjøpte spill som: might and magic VI, Heroes 2, Diablo 2 og et par til. Kan ik huske at eg spilte eneren noe serlig, men diablo 2 og Might and magic 6-8 spiller jeg den dag idag. Begge har ingen grafik å skryte av (lol) men funker det gjør det :)

Lenke til kommentar

Takk for at dykk gjere slik at eg får lyst til å spele D2 no i eksamenstida, det hjelpe på konsentrasjonen gitt!

Men sånn seriøst så var dette artig lesing :) No er det ei stund sidan eg har spelt, men D2 er det spelet eg alltid ender opp med å komme tilbake til. Veit ikkje kor mange gongar eg har starta frå scratch og bygd opp ei dugelig utstyrsliste, så går det nokre mnd, ladderen blir resetta, og så køyrer vi på igjen.

Det er litt plagsomt med juksinga til folk, får jo nesten inntrykk av at det er normen blant dei som speler mykje. Er det mange her som har brukt/brukar bots for eksempel Ingen dømming ute og går her, er berre nysgjerrig! :)

Lenke til kommentar

D2 er nok det beste spillet jeg har spillet tror jeg. Selv om D1 har grunn konseptet treffer meg bedre. D2 går for fort synes jeg. elsket i D1 og stå side ved side i en døråpning og drepe alle monstre som kom, måtte den ene løpe så var det og legge bena på ryggen og flykte. Herlige minner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...