Gå til innhold

Eclipse PHP og Ftp til en webserver.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg er vant med å bruke DreamWeaver som jeg har på min stasjonære PC. DreamWeaver har en Ftp client som er svært effektiv og brukervennlig. I remote view kan man for eksempel se på filer og sette "permissions" på mapper og filer ved høyre musklikk. Det er også gjort med noen museklikk å slette filer og mapper på web serveren. DreamWeaver har også innebygde validatorer. Noe lignende kan man nok ikke forvente av et gratisprogram eller ... ??

På min bærbare Pc bruker jeg Eclipse for PHP til å utviklet prosjekter lokalt i XAMPP eller BitNami https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315020

Søker jeg

ftp eclipse

kommer denne

http://www.eclipse.org/eclipse/platform-team/target.php

siden opp. Jeg ser at der er noen eksport muligheter på File menyen. Er det plassen å lete. File transfer virker mer komplisert i Eclipse enn i DreamWeaver. Jeg innrømmer at jeg er en Eclipse nybegynner. Eclipse er jo programmert i Java, så der burde som et minimum være noen JavaPlugins som tar seg av dette.

Jeg vet også at der er gode tredje parts ftp tjenester som for eksempel den norske http://www.smartftp.com/

Da jeg arbeidet med DreamWeaver og XAMPP på den stasjonære Pc'en, var det bare å kopiere filene som skulle lastes opp fra htdocs folderen som XAMPP bruker til prosjekt mappen som skulle lastes opp til web serveren. Så

1. Ideelt sett, er der en like enkel måte å gjøre dette på i Eclipse uten noen FtP plugin?
  2. Eller trenger jeg å installere en plugin eller eventuelt bruke en tredje parts Ftp tjeneste om det er lettere?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et direkte svar på hva du spør om, men vil bare nevne at jeg veit at i alle fall Netbeans er rimelig skreddersydd for akkurat det her, uten å innstallere noen plugins. Det går an å linke et prosjekt til en (S)FTP-server, som deretter kan velges å kjøre på f. eks run. Innstillingene for file permissions osv. er dog ikke så avanserte, men om den f. eks skriver over en gammel fil på opplasting (ved endring på fil) så tar den vare på de satte file permissionsene. Den holder oversikt over om filer er endret siden sist osv. så jeg syns dette er en rimelig god løsning.

Eclipse bruker jeg kun til Java.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Endelig et svar. Takk skal du ha.

Om jeg ikke finner en god løsning i Eclipse php, som jeg da kun bruker lokalt, installerer jeg DreamWeaver på den bærbare Pc'en. Et program kan vel brukes som en bok, på en maskin om gangen?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med den siste setningen, men måten jeg har kombinert Netbeans og Eclipse over flere maskiner er å ha felles prosjektmapper over dropbox, som dermed oppdaterer seg automatisk ved oppstart av programmene, så for min del "merker" jeg ingenting til hvilken maskin jeg egentlig sitter på.

Vet ikke om det hjalp deg noe, men uansett kan det være kjekt å vite :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eclipse bruker jeg kun til Java.

Skjønte ikke helt hva du mente med den siste setningen, men måten jeg har kombinert Netbeans og Eclipse over flere maskiner er å ha felles prosjektmapper over dropbox, som dermed oppdaterer seg automatisk ved oppstart av programmene, så for min del "merker" jeg ingenting til hvilken maskin jeg egentlig sitter på.

Jeg bruker som nevnt Eclipse php.

Så den løsningen du skisserer gjelder også for den versjonen?

Vet ikke om det hjalp deg noe, men uansett kan det være kjekt å vite :-)

Jo det oppklarte en del, jfr dog spørsmålet ovenfor.

Lenke til kommentar

Beklager, det var litt utydelig formulert. Jeg har delt Eclipse (Java) og Netbeans (PHP++), men med begge to har jeg mine prosjektmapper over Dropbox, og har da satt henholdsvis Eclipse sin workbench på både stasjonære og bærbare til samme workbench (arbeidsområde) slik at de er like, og Netbeans til å benytte samme prosjektmapper, alt over Dropbox.

Hvilken versjon(prog.språk) du bruker av Eclipse burde ikke ha noe å si, men akkurat den biten med (S)FTP-tilkobling med Eclipse har jeg ikke prøvd før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

OK, takk for svar. Da er kanskje

Jeg vet også at der er gode tredje parts ftp tjenester som for eksempel den norske http://www.smartftp.com/

smartftp den beste løsningen om jeg ikke trenger en nettverksløsning.

Tror du jeg kan bruke din løsning på DreamWeaver + NetBeans over mitt lokale nettverk når jeg er hjemme? Kjenner som sakt over hodet ikke til de løsninger NetBeans tilbyr.

Det hadde vært den beste løsningen.

P.S.

Slik du forklarer NetBeans minner det meg om Opera Unite og deling av favoritter på tvers av nettverk.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et gratisprogram, men kanskje det du ser etter? Zend studio har jeg selv brukt en del når jeg programmerte i PHP tidliggere, og den er bygget på eclipse. Denne støtter debugging hvor den vil kjøre koden lokalt om ønskelig. Den skal og ha innebygget FTP støtte for å overføre filene om du ønsker å teste det på serveren.

Edit: Glemte å legge ved en link

http://www.zend.com/en/products/studio/features

Endret av etse
Lenke til kommentar

Tror du jeg kan bruke din løsning på DreamWeaver + NetBeans over mitt lokale nettverk når jeg er hjemme? Kjenner som sakt over hodet ikke til de løsninger NetBeans tilbyr.

Vet ikke om du her snakker om å bruke samme filer i både DreamWeaver og Netbeans, men i så fall må jeg bare nevne at Netbeans bruker såkalte "projects" (likt som Eclipse), så kan bli kronglete å blande prosjekter i Netbeans med hva enn DreamWeaver bruker (aldri brukt).

Å bruke de samme filene ved å manuelt åpne som en vanlig editor fungerer såklart fint, men det kjekke er jo gjerne å ha synkroniserte prosjekter. Du må nok bare prøve deg litt frem.

Om du bruker Dropbox eller lokalt har ingenting å si om du har tilgang til samme mappene på tvers av datamaskinene dine.

Slik du forklarer NetBeans minner det meg om Opera Unite og deling av favoritter på tvers av nettverk.

Tja, kanskje litt. Netbeanas er en helt vanlig IDE på linje med Eclipse (er også kodet i java, mange plugins), men har da standard muligheten til å enkelt synkronisere prosjekter med nettsider, og også synkroninsere prosjekter via Dropbox.

Igjen, du må nesten prøve det litt før man skjønner det helt tror jeg, om det er noe nytt for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Igjen, du må nesten prøve det litt før man skjønner det helt tror jeg, om det er noe nytt for deg.

Jeg er jo veldig utolmodig og vil at dette skal fungere med en gang.

Ofte bruker man mest tid på å konfigurere et nytt system.

OK. Uansett, takk for nyttige innspill. Litt klokere ble jeg og det er ikke så lett som jeg trodde (er vant med fra DreamWeaver).

Jeg hadde håpet å finne en tilsvarend enkel løsning som i DreamWever under konfigurering av en site / prosjekt.

Site Definition for Site + Advanced +

1. Local Info
  2. Remote Info
  3. Testing Server

Det er alt som trengs. I tillegg har man kryptert Ftp for sensitive filer.

Lenke til kommentar

Du vil nok merke at det er enklere enn du kanskje tror, når du har fått satt deg inn i det :-)

1. Opprette prosjekt
  2. Legge til tilkobling (lagre (s)ftp-tilkobling i netbeans), trenger domene, brukernavn og passord
  3. Definere hvor på tilkobling X prosjekt Y skal lastes opp, f. eks www/test/

Det er mer eller mindre det eneste du trenger å gjøre. Du kan definere index-fil og litt mer spesifikt, men det er hovedsaklig det som trengs. Etter at du har lagt til tilkobling til et domene kan du ha flere prosjekter (på da ulike undermapper til tilkoblingen) til akkurat denne tilkoblingen.

Bare å spørre om du står fast under konfigurasjonen om du prøver :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har omsider fått installert NetBeans PHP. Det virker til å være et glimrende verktøy, blant annet med integrasjon mot PHP documentor http://www.phpdoc.org/.

For meg virker det som NetBeans er alt jeg trenger. Det har jo det jeg trenger for å skrive php lokalt og laste det opp på nettet? Er det egentlig noen vits i å bruke Eclipse, eller har Ecliplse tilleggsfunskjonalitet utover det NetBeans PHP har?

Slik jeg ser det i skrivende stund skjer konfigureringen på

Run + Set Project Configuration + Customize

menyen, henholdsvis i kategoriene

Sources

Run Configuration

PHP include Path

Så trenger jeg i det hele tatt Eclipse og er ovenstående riktig oppfattet?

P.S.

Under installasjonen så jeg også noe om WordPress integrasjon som jeg muligens trenger.

Lenke til kommentar

Tingen med eclipse er jo at man må installere alle tilleggsfunksjonene selv.

Ikke sjekket angående ftp da jeg bruker en filezilla. men du kan få integrert phpdocumentor. Andre "addons" jeg har prøvd til phpEclipse er

- Saros (flere kan kode live på samme prosjekt og fil)

- Subversion (dele prosjekt med flere)

Som du sier har NetBeans alt du trenger, så da blir vel spørsmålet om hvor godt du liker eclipse og om du gidder å ta deg tid til å sette opp eclipse til å ha tilsvarende funksjonalitet.

Endret av Jacobuzz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Glimrende. Dette fungerte jo utmerket. Jeg fant denne

http://netbeans.org/kb/docs/php/remote-hosting-and-ftp-account.html

som forklarte alt på en lettfattelig måte. Jeg koblet meg til en av sidene mine og lastet ned koden.

Det burde gå ganske rakst å sette opp en test server, laste ned og installere NetBeans og så er man igang.

Mer informasjon her:

http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=174

DreamWeaver har en fin mulighet, code og design view, bare å klikke med musen. I design view ses siden slik den vil se ut.

Jeg har foreløpig ikke funnet samme valgmulihet i NetBeans, så kanskje er det ikke mulig uten å kjøre koden lokalt. Men hva mer kan man vente av gratis programvare?

Takk for hjelpen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Tingen med eclipse er jo at man må installere alle tilleggsfunksjonene selv.

Ikke sjekket angående ftp da jeg bruker en filezilla.

Jeg har tenkt å ta en ny titt på Eclipse siden der ser ut til å være et FtP plugin

http://www.eclipse.org/eclipse/platform-team/target.php

Er det noen som har erfaring med dette (og som også kan sammenligne med NetBeans og DreamWeavers FtP tjeneste)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...