reor Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hei. Prøver å undersøke hvilken Norsk laserklinikk som er best, men det er ikke enkelt. Jeg har kun to øyne og jeg ønsker best mulig syn etter operasjon uten komplikasjoner. Prisen er ikke så nøye, men jeg har fått med meg at operasjon er billigere i Sverige. Motar synspunkt i saken med takk. Fant en tidligere tråd om operasjon i utlandet, men det er ikke aktuelt for meg. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1337438 Lenke til kommentar
War Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Jeg skal ta selv og vil anbefale noe som ikke er laser. Man ruller en linse tilpasset deg inn i en sprøyte og utløser denne inni hinna di og vips så ser du helt klart. Skulle synet endre seg så tar man den bort og setter inn en ny. Med laser så svir du bort masse og dette kan ikke rettes på senre. Det koster ikke noe mer heller, husker ikke hva det heter akkuratt nå, men her i Trondheim tilbyr de fleste klinikker den metoden. Lenke til kommentar
reor Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg skal ta selv og vil anbefale noe som ikke er laser. Man ruller en linse tilpasset deg inn i en sprøyte og utløser denne inni hinna di og vips så ser du helt klart. Skulle synet endre seg så tar man den bort og setter inn en ny. Med laser så svir du bort masse og dette kan ikke rettes på senre. Det koster ikke noe mer heller, husker ikke hva det heter akkuratt nå, men her i Trondheim tilbyr de fleste klinikker den metoden. Håper du vil informere om hva denne behandlingen kalles. Håper videre du vil informere om resultat etter behandling. Selv må jeg vente til etter pollensesongen er avsluttet før behandling. Hvis andre har erfaring fra laserbehandling av øyne ville jeg satt pris på et lite referat her. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 http://www.fokusoyeklinikk.no/Behandlingsmetoder/ICL_oyeoperasjon/ Denne mener jeg, samme resultat som ved laser, men man kan endre det når man vil, ta det bort/angre / tilpasse det synet du har om 20 år. Med laser svir man og gjort er gjort. Lenke til kommentar
reor Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Takker for interesant link til ICL øyeoperasjon.Absolutt noe å undersøke videere. Skal inrømme at jeg hadde forestillt meg noe større respons på tråden fra personer som er øyeoperert. I flg laserklinikk foretas det laseroperasjon pr 4 minutt i Norge og det skulle bli noen pr dag eller pr år. Når over 95% av utførte laseroperasjoner er svært vellykket skulle det være mange med svært gode erfaringer med behandlingen. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hmm du bør kanskje skrive hva du lurer på angående laseroperasjon? Har selv tatt laseroperasjon er i Norge (Memira)for ca 2 år siden. Hadde skjeve hornhinner og -1,5 på begge øyne. Er veldig fornøyd med resultatet. Gjorde litt vondt de første ni timene etter operasjonen. Men etter det var alt supert! Fikk vite at det var mulig å ta operasjon senere hvis synet skulle forandre seg. Men det er selvfølgelig ikke så mange operasjoner du kan ta før du ikke kan ta flere pga det laser gjøre med øynene dine. Jeg skal med glede svare deg på dine spørsmål hvis du spør litt mer konkret, og hvis jeg kan svare på dem Lenke til kommentar
reor Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg takker for svaret. Etter hva jeg har fått med meg er det få praktiserende øyespesialister men mange øyeklinikker i aktivitet rundt omkring. Jeg vet ikke, men antar at kvalitet vil variere og håpet er å finne klinikken som utfører best arbeid. Jeg antar at det vil by på problemer å finne referanser her, men mulig at korrigerende etterbehandling på det ene eller begge øynene i ettertid kan ha noe med saken å gjøre. En annen referanse er om man er fornøyd både med operasjon og info som ble gitt i forkant. I tillegg til svar på ovennevnte hadde det vært fint med info om helbredelsestid etter operasjonen og synskorrigeringer i hebredelsestiden. Når det gjelder helbredelsestid har jeg hørt at den kan variere mellom noen dager til over ett år. En av klinikkene har oppført ca 4 måneders helbredelsestid som max. Jeg har fått høre at smertetilstanden etter operasjonen kan være fra kløe til "sveiseblind" eller verre, og hvis sistnevnte blir resultatet har man ikke noe på arbeid å gjøre uansett yrke. Antar at det kan være en fordel å diskutere med arbeidsgiver på forhand før man setter seg i stolen. Etter hva jeg har lest blir synet gradvis korrigert over lang tid etter en operasjon. Hvem foretar den gradvise synskontrollen og klargjør briller man kan bruke etter som øynene korigeres etter operasjonen.? Er det laserklinikken som foretar kontrollen eller må man til optiker eller øyenlege? For mitt vedkommende med -8 som utgangspunkt vil det lett bli noen utskiftinger av brilleglass før øynene er stabile etter operasjonen. Kan man i denne perioden benytte kontaktlinser? Noe vil jeg sikkert få svar på i forundersøkelsen når den kommer. Foreløbig venter jeg med den til etter pollensesongen. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Minner om at jeg bare kan skrive om egenerfaring :/ Når det gjelder helbredelsestid har jeg hørt at den kan variere mellom noen dager til over ett år. En av klinikkene har oppført ca 4 måneders helbredelsestid som max. Når du skriver helbredelsetid tenker du på før synet blir helt perfekt? Eller til smerten går bort og øyet kjennes bra ut? Jeg merket dagen etterpå at synet var blitt mye bedre. Etter en uke så var jeg ikke lenger følsom mot lys. Men synet var veldig bra etter 2-3 dager. Jeg har fått høre at smertetilstanden etter operasjonen kan være fra kløe til "sveiseblind" eller verre Etter operasjonen hadde jeg en dunkende smerte, øyet var veldig bløtt. Akkurat som om jeg gråt, uten å grine. Men tok smertestillende og det hele var over på ni timer. Jeg tror "smerten" er veldig forskjellig på folk. Antar at det kan være en fordel å diskutere med arbeidsgiver på forhand før man setter seg i stolen. Det bør du nok. Eller du kan ta operasjon på fredag (hvis du har fri i helgen). Tror det er sjeldent at smerten varer flere dager. Min gikk som sagt over i løpet av dagen. Og jeg kunne enkelt ha gått på jobb dagen etterpå. Men det kommer jo ann på hva du jobber med. Hvis du anstrenger øynene veldig eller sitter foran data hele dagen anbefales kanskje ikke det. Du kan jo si ifra til arbeidsgiver. At du kanskje må ta noen fridager eventuelt. Etter hva jeg har lest blir synet gradvis korrigert over lang tid etter en operasjon. Hvem foretar den gradvise synskontrollen og klargjør briller man kan bruke etter som øynene korigeres etter operasjonen.? Er det laserklinikken som foretar kontrollen eller må man til optiker eller øyenlege? Det er jeg veldig usikker på. Ettersom jeg ikke var bort i det. Så kan dessverre ikke svare på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå