Gå til innhold

Hadde verden vært et bedre sted med kvinnelige ledere?

Gjest medlem-1432

40 stemmer

1. 1. Hadde det vært bedre?

• Ja
      7
    • Nei
      33
  2. 2. Kommer det til og skje noengang?

• Ja
      9
    • Nei
      31

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Joda det har blitt mer likestilling etterhvert, men jeg vil alikavel påstå at verden blir styrt av det mannlige kjønn.

Hvem er det som har stått bak koloniaseringen av andre land, brutale kriger og farlige ideologier. Nemlig, menn.

Påstand: Verden hadde vært et bedre og fredeligere sted hvis kvinner hadde hatt makten.

Menn er brutale og rå, kvinner er mer tenkende og rettferdig.

Kommer maktbalansen noen gang til å snu seg?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra krigshistoriene fra Sierra Leone, Liberia, Guatemala, Peru, Sri Lanka, Palestina, Tsjetchenia osv osv så er kvinner også deltagende i denne typen hendelser, slik at forutsetningen for påstanden din vil jeg si at er feil.

I tillegg så er det slik at de kvinnene som faktisk kommer seg til toppen, akkurat som menn som kommer seg til toppen, antagelig er mer kaldblodige og på´n en andre personer av samme kjønn. Se på Thatcher...

Lenke til kommentar

Jeg tror ærligtalt ikke kvinnelige leder vil utgjøre noen merkbar forskjell, iallfall ikke slik premissene for lederskap er i dag. Det er to grunner til at jeg mener dette. Først og fremst er det merkbart færre kvinner som søker seg i retning leder, og da sier det seg selv at kvinner blir mindre representert i toppen. For det andre, og dette tror jeg hovedsakelig gjør at forskjellene er minimale, kommer det av at kvinner som søker seg lederposisjoner gjør det tilsynelatende ved å kopiere menn eller av natur «oppfører seg som menn». Margaret Thatcher er et godt eksempel på det, samt endel andre kvinner med merkelappen «iron lady». En god leder bør gjerne ha en viss autoritet, og det kommer på sett og vis ikke uten litt ballast. Det gjelder både menn og kvinner.

... og nei, det vil ikke endre seg med det første. Da må isåfall hele samfunnet som helhet og verden forøvrig endre seg og kvitte seg med ting som kjønnsroller, slik at det er naturlig for flere kvinner å velg og gå i retning leder. Dessverre er kjønnsrollene så innebygget i samfunnet at det er utenkelig at denne endringen vil skje de nærmeste tiårene. Kanskje vi om hundre år klarer å fjerne en holdning som at jentebabyer er søte og guttebabyer er tøffe.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Det ville ikke endret mye. Som nevnt, se på slike som Thatcher.

Så se på Erna Solberg, Siv Jensen, Kristin Halvorsen og Liv Signe Navarsete. Skiller de seg mye fra sine mannlige motparter? Sammen så har de mange negative egenskaper og sider.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Joda det har blitt mer likestilling etterhvert, men jeg vil alikavel påstå at verden blir styrt av det mannlige kjønn.

Hvem er det som har stått bak koloniaseringen av andre land, brutale kriger og farlige ideologier. Nemlig, menn.

Påstand: Verden hadde vært et bedre og fredeligere sted hvis kvinner hadde hatt makten.

Menn er brutale og rå, kvinner er mer tenkende og rettferdig.

Kommer maktbalansen noen gang til å snu seg?

:)

Generalisering mush? Kvinner har eg oppfattelsen av er mer intelligente og klarer mer teori, og dermed får lederstillinger i fremtiden. MEN det finnes unntak.

Lenke til kommentar

På forsiden i en av de største avisene i dag står det noe om at kvinner er bedre sjefer for menn. Husker ikke vhilken, tror det er vg eller dagbla. Noen som sitter på den avisen og har lyst til å sitere?

Min umidelbare tanke om dette er at en mor(kvinne) er best skikket til å ta vare på forholdene i familien(bedriften), mens en far(mann) er best skikket til å ta eksterne avgjørelser.

Legg merke til ordet skikket. Jeg tror det ligger noe i kjønnsdelingen vi har i samfundet. Men tror ikke det kommer til å skje en brå forandring, fordi forandringen må skje i flere generasjoner samtidig.

Amazoner er for meg en myte, inntil jeg ser dem sjæl.

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg må si meg enig i innleggene her, så lurer jeg sannelig på hva slags synspunkt en kvinne faktisk har i denne sammenhengen... for om jeg ikke tar helt feil er majoriteten av brukere her menn... Ikke at det nødvendigvis er relevant, men men... er litt vanskelig å være upartisk.

Lenke til kommentar

Synd alternativene på det største spørsmålet ikke var:

Verden ville blitt bedre

Verden ville vært den samme

Verden ville blitt verre

Kunne vært interessant å se hvor mange av de som stemte "nei" som mener at verden ville vært verre med kvinnelige ledere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...