Gå til innhold

gjsn pris p.a. for en gaming-rigg?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på: hvor mye vil en gaming-rigg koste *i gjennomsnitt over flere år*. Det vil si at man tar den initielle investeringen, legger til alle etterfølgende oppgraderinger, og deler over årene pc'en varer. Jeg spør her for å få et cirka-tall. Hvor kraftig denne riggen skal være er opp til deg selv. Et estimat på hvor lenge en rigg varer mottas også med takk :)

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er jo veldig vanskelig å svare på da. mtp at levetiden til en gaming rig delvis er basert på bruk og delvis på utviklingen i spill markedet med frobehold om tekniske feil. I min erfaring ender jeg med en oppgradering eller ny pc rundt hvert 2-5 år. Prisen har som oftest ligget i 7-9000 kroners klassen for ny pc og 1-3000 for en oppgradering. Jeg ville si at en medium pc ville i nåværende miljø lett vare 3+år.

det jeg vil presisere er at ting som skjerm, mus og tastatur overlever som oftest 2-3 bygg før jeg bytter dem ut om jeg ikke blir fristet til en utilsiktet oppgradering. skjermer er vel de jeg får mest utbytte av om man tar pris i forhold til hvor lenge de varer. Mus og tastatur ender jeg ofte med å bytte ut før jeg egentlig må. har fortsatt et backup tastatur som er type 10 år gammelt og still going strong.

jeg går alltid for mellom spill pcen. Alla det som gir best ytelse for penga. Ettersom før i tida gikk spill og data utviklinga så fort at det å planlegge å ha en super pc ble litt idiotisk siden den teknisk sett ville bli limitert før den traff det punktet at den ikke ville kunne kjøre et spill. Den tekniske utviklinga er fortsatt høy men etter den siste generasjonen av konsoller kom ut har spill utviklinga stagnert veldig. Pcen jeg kjøpte rundt tida xbox360en kom kjører fortsatt spill som kommer ut nå. Blir spennende å se hvor lenge nåværende pc vil vare. Om ikke spill utviklingen skyter fart kan den fort leve ganske lenge.

hardisker kjøper jeg som oftest ny hver gang jeg kjøper nytt hovedsaklig pga de blir så mye billigere og bedre.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke regne på det - men kan nok si med rimelig sikkerhet et den beste strategien nok er å gå for en me for pengene maskin og heller oppgradere til nye komponenter fortere (la si hvert 3 år fremfor hver 4 år om man kjøper velidg high-end). Totlat sett vil man nok da få mye mer ut av pengene.

Du kan også spare veldig mye ved å investere litt skikkelig første gang i de komponentene som IKKE taper seg særlig i verdi/nyttighet. Da tenker jeg på PSU (kjøp gjerne en 1000watt så har du PSU til all overseeling femtid til den slutter å fungere) - og kabinett (ingen grunn til at du ikek kan bruke det på 3-4 maskiner fremover i tid, så legg et par hundre ekstra inn i et du blir fornøyd med og velg praktisk.

Da blir mye maskiner ikke så veldig dyrt lenger når du kjøper nytt - når du i praksis bare må bytte ut hovedkort-CPU-skjermkort (og kanskje RAM).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...