Gå til innhold

Rekkefølge på kjøp av objektiv

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal ha meg fire objektiver, men har såpass redusert budsjett at jeg må ta en linse om gangen... Derfor spør jeg, hva er det jeg kommer til å bruke mest. Altså, hva er det jeg trenger først til "vanlig" fotografering av:

- Canon EF 28-90mm f/4-5.6 II USM

- Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM+

- Tamron AF19-35mm F/3.5-4.5

- Canon EF 50mm f/1.4 USM

Tror at disse linsene skulle dekke de fleste behov? Jeg skal ha et Canon EOS 10D, så jeg MÅ ned i en vidvinkel på 19 hvis jeg skal ha en vidvinkel i hele tatt:)

mvh

Bård I. Bru

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

28-90 hørtes ut som et rimelig objektiv jeg ikke ville prøvd å unngå.

Av disse ville jeg startet med Tamron-objektivet eller 50 mm F1.4.

Sistnevnte er fin til portretter eller liknende, førstnevnte fin til landskap og bilder innendørs der flere skal med på bildet.

Kjøper du 50 mm. har du ihvertfall et bra objektiv du kan bygge en videre kvalitetssamling på.

MLW

Lenke til kommentar

Enig med Martin der, 28-90mm'eren er den typisk vanlige linsa som følger med endel rimelige Canon speilreflekser. Styr unna. Noe tele til tele linse er heller ikke særlig gunstig å begynne med. Pga. cropfaktoren på 1,6, så ville jeg kjøpt en linse med kraftig vidvinkel (f.eks Tamron'en, har den selv og den fungerer utmerket). I tillegg ville jeg kjøpt en 28-105 f/3,5-4,5 eller 28-135 f/3,5-5,6 IS - sistnevnte hvis du har råd til å cashe ut 6000,-. Den førstnevnte får du for halve prisen, men da uten image stabilizator.

Lenke til kommentar

Et lite tips forresten: www.adorama.com. Billig og bra! Har bestilt endel derfra og det tar typisk en uke levering. 28-135 f/3.5-5.6 IS koster 385$ fra de (ca. 2780 med kurs på 7,2), pluss moms og frakt (totalt ca. 3800,-). Ergo: du sparer ENDEL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...