^fmj Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Må dette skjemaet være med, eller står enhver butikk fritt til å lage sitt eget skjema? Fra cdon stod det på baksiden av giroen at man hadde 14 dagers angrerett og at man måtte ta kontakt for å få returnummer, det eneste man kunne fylle ut var hvorfor man ville sende varen tilbake. Er dette tilstrekkelig eller kan jeg kreve 3 måneders angrefrist? Lenke til kommentar
TripleRainbow Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Det er egentlig et veldig kronglete lovområde, føler jeg. Etter Forskrift om angreskjema (2001): § 1. Forbrukeren skal ved avtaler der forbrukeren har angrerett i medhold av angrerettloven motta skjema som nevnt i § 2. Så kommer det noen opplysninger jeg ikke ser at er direkte relevante her og nå... § 2. Følgende skjemaer er inntatt som vedlegg1 til denne forskrift. Skjemaene finnes både på bokmål og nynorsk og skal benyttes på følgende måte: a) Ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted av varer, bortsett fra salg som nevnt i bokstav c, benyttes skjema A (som er det skjemaet du viser til) At denne forskriften er gjeldende gjøres klart i angrerettloven §10. Dermed føler jeg at ordet "skal" gjør det klart at det er akkurat det bestemte skjemaet som skal følge med. Allikevel vet jeg ikke helt om det gir grunnlag for en utvidet frist. For å svare på selve tittelen, så vil en 3-månedersfrist bli gjeldende når det er gitt opplysninger, men ikke i samsvar med loven. Fristen blir på 1 år hvis opplysningene ikke er tilstede eller særdeles manglende. Du må selv se på informasjonen de gir på giroen, og så vurdere om de gir opplysninger i samsvar med §9 og §7, første ledd. Begge er gjengitt i skjemaet du viste til. Hvis alle nødvendige opplysninger er med, så har du nok ikke tre måneder, da de holder seg innenfor formkravene med at det skal være et "varig skriftlig medium". Hvis ikke, så har du rett på tre måneder. Endret 8. mai 2011 av KindX Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Fristen for bruk av angreretten for varekjøp er oppstilt i angrerettsloven § 11, som fastslår to viktige ting i første ledd: Fristen er 14 dager, og regnes fra hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Bestemmelsen oppstiller i tillegg en tremånedersfrist fra varen er mottatt som blir utvidet til ett år hvis opplysninger om angrerett ikke er gitt. Spørsmålet her er hvilken frist som er relevant - 14 dager, 3 måneder, eller 1 år. Ettårsfristen er nok ikke aktuell - det er klart at opplysninger om angrerett er gitt, og bestemmelsen sikter tydelig mot de tilfeller der disse opplysningene ikke er gitt i det hele tatt. Men fjortendagersfristen er heller ikke aktuell. Du har nemlig ikke fått opplysningene på foreskreven måte, fordi selger ikke har oppfylt de kravene som er stilt med hjemmel i angrerettsloven kapittel 3. Når forskriften med hjemmel i angrerettsloven § 10 stiller krav om at det skal brukes et gitt skjema så skal dette skjemaet brukes. Er ikke skjemaet brukt er ikke opplysningene gitt på den foreskrevne måte. KindX: Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan se at angreskjemaforskriften § 1 annet ledd ikke er relevant? Bestemmelsen lyder: Opplysningene som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er ikke mottatt på foreskreven måte før forbrukeren har mottatt skjemaet lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over. Rubrikken som angir hvilke opplysninger som skal fylles ut av selgeren/tjenesteyteren må i tillegg være fullstendig utfylt. Det er tilstrekkelig at rubrikken om varer viser til en ordrebekreftelse vedlagt skjemaet, der de bestilte varene er spesifisert. Skjemaet anses mottatt når adressaten har tilgang til det. Her sier jo forskriften selv at vilkåret om å ha mottatt de påkrevde opplysninger på foreskreven måte ikke er oppfylt før skjemaet er mottatt. 1 Lenke til kommentar
TripleRainbow Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Åpenbart gikk det litt fort i svingene for min del Meget beklagelig, det der. Endte opp med å lese litt vel mye forarbeider, der det var diskusjon om det skulle være et standardskjema, eller om de rett og slett kun skulle stille krav til innholdet. Uansett, du har selvsagt helt rett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Haha - been there, done that! Lenke til kommentar
Marsdama Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei Jeg har kjøpt en alternativ utdanning pr. nett. Avtale ble inngått pr. mail og jeg betale avgift for 1 modul. Deretter fikk jeg eksamenstekst for modul 1 i posten. Ingen informasjon om angrerett ble gitt. Jeg har ikke avgitt besvarelse på modul 1 og ønsker å nå heve kjøpet. Selv mener jeg dette går under betegnelsen fjernsalg. Er angreretten 1 år fordi jeg ikke har fått noe informasjon om angrerett, og at det i tillegg er fjernsalg? Takk for svar! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Kjøp av undervisning regnes som kjøp av tjeneste, og faller inn under angrerettsloven kapittel 5. Utgangspunktet er derfor angrerett. Angreretten etter hovedregelen er 1 år når informasjon om angrerett ikke er gitt. Ved undervisningstjenester vil imidlertid forholdet ofte falle inn under unntaket i § 19 bokstav b, "ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for [...] enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom". Det vil derfor bero på hva dere konkret har avtalt om du har angrerett eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå