Gå til innhold

Ny bærbar i i5 skiktet, og hviken produsent?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bærbar, men finner det vanskelig å orientere meg i prosessorjungelen. Skal ikke ha pc i budsjettklassen, men heller ikke over 6000 kr.

Intel i-serien har fornuftige navn som sier noe om hastighet i forhold til hverandre (tror jeg). Hvilke prosessortyper har lignende hastighet som i-5?

Kunne også vært greit å vite hvilke PC-produsenter som jevnt over har greie maskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X53SV kommer med den siste generasjonen prosessor som er mer effektgjerrige og rent bedre enn forgjengeren.

i3-2310M er en helt kurant prosessor som vil duge til spilling og kontoroppgaver, men noen mobil arbeidsstasjon får du nok ikke. Forskjellen i ytelse opp til en i5 kommer mest an på klokkefrekvensen, men 2.1 GHz vil nok takle det meste av vanlig arbeid like bra som en i5.

Det er ikke prosessoren som er flaskehalsen i dagens datamaskiner ved vanlig bruk, harddisken har vært dette de siste fem årene.

Lenke til kommentar

X53SV kommer med den siste generasjonen prosessor som er mer effektgjerrige og rent bedre enn forgjengeren.

i3-2310M er en helt kurant prosessor som vil duge til spilling og kontoroppgaver, men noen mobil arbeidsstasjon får du nok ikke. Forskjellen i ytelse opp til en i5 kommer mest an på klokkefrekvensen, men 2.1 GHz vil nok takle det meste av vanlig arbeid like bra som en i5.

Det er ikke prosessoren som er flaskehalsen i dagens datamaskiner ved vanlig bruk, harddisken har vært dette de siste fem årene.

Maskinen du snakker om er bare 300 kroner billigere enn den jeg foreslår... (6295-5995=300)

Den har til gjengjeld i5 prosessor istedenfor i3 prosessor, 140 GB mer plass og Stereohøytalere med SRS Premium Sound.

Tror du ikke denne forskjellen er verd de ekstra 300 kronene?

Lenke til kommentar

Jo, men han ba om under 6000 kr.

Ytelsesforskjellen er ikke så stor at det gjør noe prosessormessig, i3en er rask nok til vanlig bruk.

HDD-plass på laptop? Waste of money.

Selv bruker jeg aldri høyttalerne på min laptop. Vanligvis øreklokker da for å spare andre for støy.

Er dette verddt 300 kr? Det kommer helt an på bruken.

Lenke til kommentar

Ytelsesforskjellen er ikke så stor at det gjør noe prosessormessig, i3en er rask nok til vanlig bruk.

Selv bruker jeg aldri høyttalerne på min laptop. Vanligvis øreklokker da for å spare andre for støy.

K, om han kjøper en SSD disk, da kommer det vel ann på om han har kjøpt maskinen med i3 eller i5 prosessor hvis man er ute etter en rask maskin? ;D

Lenke til kommentar

K, om han kjøper en SSD disk, da kommer det vel ann på om han har kjøpt maskinen med i3 eller i5 prosessor hvis man er ute etter en rask maskin? ;D

Nei, en i5-prosessor er ikke veldig mye raskere enn en i3. Skal du spille, så gå for X53SV-varianten for 500 kr ekstra med i5-2410M som er litt raskere. Men for vanlig kontorbruk er ikke min stasjonære maskin med en firekjerners i5 på 3.8 GHz med to Force 60GB i RAID0 noe særlig raskere enn min bærbare med en tokjerners i3 på 2.66 GHz og en Vertex 2 90GB, jeg vil tro forskjellen er ca 10-15% kanskje. Maks

Lenke til kommentar

K, sjekk denne sammenligningen mellom prosessorene:

Intel Core i3 Mobile i3-2310M (PGA) VS. Intel Core i5 Mobile I5-480M (BGA)

i5 har 105 grader celsius max-temperatur på sin cpu, mens i3 har 85.

i5 har klokkefrekvens på 2667 Mhz og en turbo-funksjon som kan heve denne til 2933 Mhz, i3 har bare en klokkefrekvens på 2100 Mhz, jeg vil anta dette kan overklokkes, men siden denne cpu'n har lavere max-temperatur enn i5, så vil den ikke klare å komme i nærheten av i5.

i5 har flere andre fordeler som ikke i3 har ifølge denne sammenligningen, blandt annet Hyper-Threading...

The advantages of hyper-threading are listed as: improved support for multi-threaded code, allowing multiple threads to run simultaneously, improved reaction and response time.

According to Intel the first implementation only used 5% more die area than the comparable non-hyperthreaded processor, but the performance was 15–30% better.

Les også disse gjennomgående testene av hver cpu:

Intel Core i5 480M

Intel Core i3 2310M

Jeg mener fortsatt at disse fordelene er verd 300 spenn, selv uten SSD.

Lenke til kommentar

1.  
  2. Du overklokker ikke en laptop.
  3. Både i3 og i5 har HyperThreading. HT er forbedret en del med Sandy Bridge, men i3en vil fortsatt være svakere enn i5en. Begge har fire tråder.
  4. Sandy Bridge er forøvrig siste generasjon, i5-480M er fra Nehalem-arkitekturen.
  5. Den største forbedringen med Sandy Bridge er strømforbruket. Men Sandy Bridge er også mer effektiv per MHz.

Jeg nekter ikke for at i5-480M er sterkere enn i3-2310M, jeg sier kun at denne forskjellen i ytelse vil merkes under visse spill og videoredigering, noe ingen av laptopene egentlig er beregnet på å takle voldsomt bra. Flaskehalsen ligger på lagringen ved vanlige oppgaver som nettsurfing, Word og mail.

Uansett er dette idiotisk fordi Komplett har ikke X52JV i sortimentet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...