HakiMiMi Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hallo. Jeg skriver nå for min kjære som for øyeblikket er forvirret og usikker. Han står som elektriker lærling ut midt-Juni og har ennå ikke fått satt dato på sin fagprøve. Det er lite klarhet mellom han og selskapet om når den skal bli satt også. I det som blir ansett som ''Skole sommerferien'' skal han jobbe en del, og da er spørsmålet hovedsakelig om han har mulighet til å få ta fagprøven i løpet av den? Eller må det vente til høsten? For det står i opplæringsloven at det skal skje senest to mnd etter at lærlingstiden er over. ''Lærlingen har krav på å få avlegge fagprøve senest 2 måneder etter at lærekontrakten er avsluttet (§ 4-46 Opplæringslova).'' Takker på forhånd for svar på dette. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Det er prøvenemda i hans region/fylke som er ansvarlig for å gi han fagprøve. Har han snakket med disse? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 bedrift skal gjennom fagopplæringskontor som skal melde lærling opp til fagprøve. fagprøver blir holdt hele året. man kan ta fagprøva 2 måneder før eller etter ent lærekontrakt. Lenke til kommentar
HakiMiMi Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Cerwell, Slik jeg har forstått skulle det en del papirer til som han har fått fikset med en annen på jobben. Det skal være sendt inn, men mer informasjon har de ikke fått. Sopps, Takk for infoen. Var nemlig det vi lurte på, med tanke på at om han ikke får den i sommerferien vil den havne mer enn to mnd etter avsluttet lærlingstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå