TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg kjører normalt win 7 prof 64bit på pc`en min. Men pga skola trenger jeg også Linux. Har lagt inn Ubuntu 11.4 på samme hd som win7 men på en annen partisjon. Men når jeg reboote etter ferdig innstallering, går den automatisk til win7. Jeg får ingen boot loader der jeg kan velge win7 eller ubuntu. Noen som har forslag på hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Du må fikse på GRUB, jeg kan desverre ikke nok om dette til å hjelpe deg. Google kan helt sikkert hjelpe deg om du søker etter: dualboot grub. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Har innstallert de samme OS`ene på skolen også. Da trengte vi ikke å gjøre dette. Det er ett intel opsett på skola. Kan det ha noe med at du ikke trengte å forandre i Grub? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Hva med å droppe installering og kjøre linux gjennom Virtualbox? Funker jo 100% som vanlig linuxinstallasjon, bare at du slipper å ødelegge diskene dine med partisjoneringer og GRUB og knot. Da kjører du linux fra en windows-frontend, men installerer fra iso-fil/CD akkurat som normalt. Går ikke spesiellt mye tregere enn stock linux heller. Endret 8. mai 2011 av Bytex Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2011 Skal spørre en av lærerene mine om tips først. Ellers så kommer jeg til å benytte meg av forslaget ditt Bytex Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Jeg bruker VB, kan ha så mange linux-installasjoner jeg vil, og velger den jeg vil starte fra Virtualbox. Uten at det eter opp harddisk partisjoner. Man lager en harddisk-fil på en viss størrelse (50GB f.eks.), og partisjonerer opp denne som normalt, så installasjonen blir helt lik en linux-installasjon. Alt du gjør blir da lagret i denne harddisk-fila, så du endre ingenting på din egen PC hjemme. Du kan velge hvor mye av PC'ns minne du skal allokere til hver enkelt installasjon også. Og den utnytter PC'ns hardware som grafikkort, ethernet og lydkort. Læreren din vil kanskje si at det ikke er en "autentisk" opplevelse og at du ikke lærer noe, men det er bare fordi han ikke vet hva Virtualbox er isåfall Ingenting er i praksis endret, så om du vil sitte og kikke på en tekst-basert FTP-download av alle pakkene under install får du det, siden harddisk fila regnes som en tom harddisk uten partisjoner før du gjør noe med den. Endret 8. mai 2011 av Bytex Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Dette var utgangspunktet før jeg begynte å innstallere: Jeg hadde ordnet meg en partisjon for win7 og en for linux på samme hd. Pga at dette valgte jeg something else valget når jeg innstallerte, for å velge hvor jeg ville legge linux. Deretter trykket jeg fremover på de neste valgene. Når jeg da startet pc-en på nytt hoppet den over boot menyen og rett til windows Dette gjorde jeg for å få boot menyen og begge OS-ene på samme hd: Valgte alongside with win 7 valget, når jeg da kommer til neste meny velger jeg advance tools ca midt på siden, Dette gjør at jeg kommer til samme menyen som da jeg valgte something else først. Deretter gjør jeg som valget ovenfor Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Prøvd kubuntu 11.04? Var den måten jeg fikk maskinen opp å gå igjen. Riktignok får jeg bare eldre ubuntu skrivebord miljø men programvaren er i mistefall oppdatert. Vet ikke om dette er kjent feil med ubuntu 11.04, siden er vist flere som har opplevet dette. Endret 14. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Jeg er ganske ny innen Linux, går på it fagskole der vi lærer Ubuntu 11.4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå